Kráľovstvo planéty opíc (Kingdom of the Planet of the Apes)
Štvrtý diel reštartovanej Planéty opíc patril od začiatku medzi čierne kone tohtoročnej kinosezóny. Latka bola totiž nastavená vysoko a sedem rokov, ktoré uplynuli od uvedenia Vojny o planétu opíc jasne naznačili, že štúdio si doprialo dostatok času na to, aby znova doručilo mimoriadne poctivý a dostatočne kvalitný blockbuster. A čuduj sa svete, vyšlo to aj do štvorice. Nový tím tvorcov to teda zase raz uchopil správnym spôsobom a pokiaľ náhodou stále váhate, môžete rýchlo zahnať akékoľvek obavy.
Starý dub (The Old Oak)
Keď v roku 2015 rozdelila spoločnosť utečenecká kríza, mnohí filmári sa problematiky horlivo chopili. Hlavne v dokumentárnej oblasti vzniklo nespočetné množstvo titulov, ale nakrútili sa aj mnohé fiktívne príbehy. Vzhľadom na fakt, že sa táto téma opäť dostáva do popredia, a vytvára potenciál pre politický kapitál, je dosť možné, že povedie k ďalšej vlne zainteresovaných filmov. Pravdepodobne posledný film Kena Loacha, ako sa sám režisér vyjadril, spája všetky prednosti jeho kinematografie sociálneho realizmu, vrátane niekoľkých okrajových slabín. Rovnako ako pri posledných dvoch filmoch britského veterána Ja, Daniel Blake (2016) a Pardon, nezastihli sme vás (2019), aj pri filme Starý dub sa naskytá otázka: kto zdedí Loachov vysoko politický a sociálne realistický prístup, ktorý neochvejne a dôsledne presadzuje už od snímky Kes (1969) len s niekoľkými historickými, no napriek tomu politickými odbočkami? Kto bude pokračovať v tomto filmovom dedičstve?
Zvědavost po Evropě – filmový festival CROSSING EUROPE Linz
Probudit zvědavost o Evropě – o to se snažil – a úspěšně – už 21. ročník mezinárodního filmového festivalu Crossing Europe v rakouském Linzi (30. 4. – 5. 5. 2024). Letos brouzdal po Evropě se 144 filmy, těch zemí navštívil 41. Zatímco loni své dvacáté jubileum pojal jako předvečer oslav rozšiřování Evropské unie v roce 2004 o nové státy střední Evropy, letos se na Evropu skrze filmy díval jako na neustále se proměňující kontinent v pohybu. Z české a slovenské kinematografie do svého programu vybral do nesoutěžních sekcí filmy Ivana Ostrochovského Světloplachost a dva krátké snímky Electra od Darii Kascheevy a Milý tati od Diany Cam Van Nguyen.
Bez polevy (Unfrosted: The Pop-Tart Story)
Zlaté 60. roky v USA. Hollywoodske trháky, nádherné Fordové autá a výdatné Froot Loops. Lenže cereálie s mliekom nie je to čo to bývalo. Teraz dve firmy zo stravovacieho priemyslu súťažia o to, kto príde s novou pochutinou, ktorá predbehne všetky ostatné raňajkové jedlá na stoloch Američanov. Dokonca aj cereálie s mliekom! Unfrosted: The Pop-Tart Story je komediálna novinka, ktorú si môžete pozrieť na streamovacej platforme Netflixu. Jedná sa o režijný debut svetoznámeho komika Jerryho Seinfielda, ktorý stvárnil aj hlavnú rolu Boba Cabana a musím povedať, že jeho herecký výkon od kultového sitcomu Seinfield sa zlepšil... trochu.
Macko Puf: Krv a med II (Winnie-the-Pooh: Blood and Honey 2)
Režisér Rhys Waterfield využil fakt, že sa v Spojených štátoch postava Macka Pufa ocitla vo verejnom vlastníctve a bez toho, aby potreboval špeciálne povolenie, spravil z roztomilej postavičky anglického spisovateľa Alana Alexandra Milna krvavého zabijaka. Aby to nebolo málo, pridal aj brutálnu postavičku v podobe prasiatka Pigleta (teda opäť krvilačnú verziu malého nevinného prasiatka z pôvodnej rozprávkovej knižky) a nakrútil lacnú béčkovú vyvražďovačku ovenčenú piatimi Zlatými malinami, čo sú ocenenia, ktoré si odnášajú najhoršie filmy roku.