ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Kauza Marián K (excerptá na margo filmu Opri rebrík o nebo)

„Vďaka farárovi Kuffovi je komunita zložená z bezdomovcov, prostitútok, bývalých väzňov, opustených detí a starých ľudí ostrovčekom čistoty a nádeje v pošpinenom svete. O Mariánovi Kuffovi sa hovorí: ,Je to Matka Tereza v nohaviciach. Chodíme sa k nemu učiť a inšpirovať, čerpať odvahu a schopnosť zmysluplne žiť.‘“
(z charakteristiky dokumentu režiséra Ladislava Kaboša Kde končí naděje, začíná peklo /2003/ na webovej stránke Českej televízie: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1110800978-kde-konci-nadeje-zacina-peklo/20356226577/)

Čítať celý článok...

Nie objavovať objavené, ale prinášať nové

Ilustrácie 5 resizeO tom, že naša filmová distribúcia je zameraná veľmi jednostranne, azda nik nepochybuje. Distribútori stavajú na istotu – na hollywoodske produkty, akčné filmy, trilery, romantické komédie, neškodné animované snímky pre deti, sem-tam poprekladané nejakou európskou ponáškou alebo viac či menej kvalitným českým a slovenským filmom.

Čítať celý článok...

Provokuje a manipuluje v Nymfomanke len režisér?

Nymfomanka 3 resizePrvý diel Trierovej Nymfomanky vyvolal v kinách očakávaný záujem a očakávané búrlivé reakcie. Po tom, čo režisér v závere predchádzajúcej Melanchólie rozprášil zemeguľu ako náhodnú hračku bezmedzného vesmíru, zvedavosť, kam po tomto absolútnom pokonaní sa s problémami sveta napriami svoj obsedantný náhľad, bola pochopiteľná. Nymfomanka ohromuje záplavou záberovaní sexuálneho styku a drasticky otvoreným pojednaním o praktizovaní nymfománie.

Čítať celý článok...

Koncoročná bilancia slovenskej produkcie

Kauza Cervanová 4 resizeKoncoročné bilancie v oblasti filmu, predovšetkým aklamácie printových médií, diagnostikujú niekoľko zaujímavostí a vyvolávajú otázky o hraniciach či prepojeniach filmovej tvorby s občiansko-politizujúcim aktivizmom. Rok 2013 ešte viac ako ten minulý prekvapil počtom, hodnotou a istou žánrovou rôznorodosťou premiérovaných celovečerných slovenských filmov v kinách.

Čítať celý článok...

Čo nevieme o vzniku filmu Štefana Uhra Organ

Uher. jpg resizeKnihu Diptych Štefana Uhra – Organ a Tri dcéry sme na návrh vydavateľa Václava Maceka zaniesli aj Uhrovým príbuzným, manželke Angele a dcére Jane. Možnosť hovoriť s tak blízkymi osobami režiséra ma podnietila opýtať sa na niektoré dostatočne neujasnené skutočnosti okolo jeho tvorby. Chcela som si overiť, či som sa v texte knihy nemýlila pri otvorení problému veľkých rozdielov medzi Bednárovým literárnym scenárom a Uhrovým technickým (režijným) čo sa týka Organa a Troch dcér.

Čítať celý článok...

K názorom o filme Exponáty alebo príbehy z kaštieľa

Exponáty resizeNa blogu katedry audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU (kas.vsmu) si možno prečítať hlasy odborníkov poukazujúcich na neetické východiská a spôsoby filmu Exponáty alebo príbehy z kaštieľa (2013, r. Paľo Korec). Tento celovečerný dokument vošiel do prostredia sociálne, zdravotne a mentálne odkázaných ľudí a nemohol odtiaľ priniesť iné väčšinové zábery ako tiesnivé, neúprosné aj chúlostivé. Závažné obvinenie, či film prekročil etické hranice pri snímaní veľkých „detí“, sa nedá obísť.

Čítať celý článok...

Intrigy: namiesto recenzie

Intrigy resizeProjekt poviedkového filmu Intrigy podporili aj krajiny V4, konkrétne Vyšehradský fond a partneri z Poľska, Maďarska, Česka a Slovenska. Ich ústrednou témou je spoločenská intriga v krajinách a prostredí Vyšehradskej štvorky. Scenáristka Uršuľa Kovalyk spracovala svoju predlohu Filipovna, Annu Kiliánovú inšpirovala k napísaniu poviedky Moja dcéra  tvorba Tadeussza Różewicza a zo spojenia diel Antona Pavloviča Čechova a Ivana Alexejeviča Bunina vznikla poviedka Guvernantka od Jany Borsukovej. Film sa nakrúcal tri roky a jeho režisérom je debutant Juraj Kilián.

Čítať celý článok...

Filmová kritika a tvorba v strednej a východnej Európe

Panel kritikov na tému Filmová kritika a filmová tvorba v strednej a východnej Európe považujem za jedno z najzmysluplnejších diskusných podujatí na 14. medzinárodnom filmovom festivale v Bratislave. Sympatický bol tým, že sa uskutočnil za okrúhlym stolom, hoci paradoxne bez jediného slovenského zástupcu. No ani v publiku nebolo až tak veľa domácich i zahraničných kritikov a publicistov!

Čítať celý článok...

Propagácia nie je naša silná stránka

Už po návrate z tohtoročného Art Film Festu v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne sa ma pýtali: Čo bolo také zaujímavé na festivale? Pomyslela som si, že sa asi nezaujímajú o film, a len aby reč nestála mi položilo niekoľko ľudí túto otázku. No, keď mi neter vynadala, že prečo sa o tom festivale nič nevie a o karlovarskom sú plné české noviny, som začala o tom uvažovať. A to bola podľa mojej mienky publicita na slovenské pomery celkom slušná. Aj to sa mládeži málilo.

Čítať celý článok...

Inakosť nie je rovnakosť?

Kdeže sú tie časy, keď sa účastníci prvého Gay Film Festivalu išli „schovať“ na odľahlú chatu na stredné Slovensko. A kdeže sú tie časy, keď sa na tlačovku prvého bratislavského GFF dovalilo niekoľko desiatok novinárov, azda v nádeji, že sa dozvedia niečo škandalózne či pikantné, a niektorí z organizátorov sa z „bezpečnostných“ dôvodov predstavovali len krstnými menami. Dnes príde na tlačovku Filmového festivalu inakosti, ktorý na GFF nadväzuje, novinárov len zopár a väčšinou sa tvária znudene. Koniec koncov, chodia aj na tlačovky festivalu horských filmov, filmov s tematikou životného prostredia i ľudských práv, tak aké vzrušenie? A vlastne majú pravdu.

Čítať celý článok...