ISSN 1339-4762

Conan Doyle by sa možno čudoval

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Holmes_1_resizePostava Sherlocka Holmesa uzrela svetlo sveta koncom devätnásteho storočia z pera Sira Arthura Conanan Doyla a stala sa tak slávnou, že má v Londýne na Baker Street svoje múzeum. Dom fiktívnej postavy i jej fiktívny dom navštevuje tisíce turistov. Sherlocka Holemesa charakterizuje fajka, husle, kockovaná čiapka a, samozrejme, predovšetkým, geniálne logické uvažovanie, noblesa, pokoj a rozvaha. A tiež neodmysliteľný pomocník doktor Watson. Čo si budeme vykladať je to najznámejší fiktívny detektív všetkých čias, preto nečudo, že už v roku 1916 siahli po ňom filmári. Odvtedy vzniklo azda viac ako 200 variácií na tému Holmes a asi 70 hercov sa oblieklo do jeho „kože“.

Čítať celý článok...

Míľnik filmovej zábavy má meno Avatar

avatarAvatar pravdepodobne skutočne nie je film s najvyššími výrobnými nákladmi, no ak k jeho rozpočtu (odhad 260 miliónov dolárov) prirátame reklamnú kampaň (odhad: rovnaká suma), nemá obdobu. Je výnimočný aj v tom, že producenti nepremárnili ani cent.

V histórii vedecko-fantastického filmu sa stalo asi len raz, že kniha inšpirovaná filmom (2001: vesmírna odysea) bola lepšia ako film sám. Ak dostane príbeh Avatara do rúk dobrý spisovateľ, história sa môže zopakovať.

Niežeby to bol príbeh originálny – ide len o ďalšiu parafrázu na všetkých Tarzanov, Knihy džungle, Tance s vlkmi a rôzne iné rozprávania o človeku, ktorý sa zžije s cudzím, nepriateľským prostredím natoľko, že sa stane jeho súčasťou a na obranu nového domova neváha hoci aj položiť život. James Cameron však neoriginálny príbeh podáva dosiaľ nevídaným spôsobom, mnohoznačným, plným sviežich nápadov a úchvatných obrazov.

Čítať celý článok...

Hra na politickú satiru

Ulovit_miliardare_01_resize„Je to môj najdrzejší a najotvorenejší film,“ povedal režisér Tomáš Vorel o svojom najnovšom diele Ulovit miliardáře. V jeho podtitule sa zdôrazňuje, že je to prvý český digitálny 4K film. Túto skratku si jedna zo sklamaných diváčok na internete dešifrovala ako začiatočné písmená slov „Kravina, Katastrofa, Kalamita, Kalvária“. Kto z nich má pravdu?

Literárnou predlohou filmu bol román českého autora Martina Nezvala Jak ulovit miliardáře, ktorý vyšiel pred piatimi rokmi. Jeden z renomovaných kritikov nazval Nezvalov literárny štýl „patologickou grafomániou“ a samotný autor označil svoj román za nesfilmovateľný.

Čítať celý článok...

Pinocchio z Guliverovho mesta

astro_boy_2009_600x400_949330 Mechanické bytosti – roboti – sú obľúbenými hrdinami animovaných filmov. V rozpätí zopár rokov sme i v našich kinách videli digitálne animované „robotické‟ snímky Roboti, Wall-E, Astro Boy a už sa nanás rúti roztomilý robotík z filmu Planéta 51.

Digitálne animovaný rodinný sci-fi film Astro Boy podľa starých japonských komiksov a televíznych kreslených seriálov je príjemným prekvapením. Na nič sa nehrá, nič nevnucuje, len zabáva. No s ľahkosťou, akú mu môžu závidieť mnohé veľkofilmy.

Čítať celý článok...

Keď podvodníci píšu scenár

Bloomovci_resizeAk máte radi krimi komédie nakrútené po profesionálnej stránke bez kazov, s vtipným scenárom, zrelými hereckými výkonmi, dobrou hudbou, precíznou kamerou a chcete sa v kine len dobre zabaviť, nemali by ste zabudnúť na film Riana Johnsona Bratia Bloomovci s hviezdnym hereckým obsadením. Uvidíte vynikajúceho oscarového Adriana Brodyho, pôvabnú a talentovanú Rachel Weiszovú a ešte nie tak okukaného, ale výborného Marka Ruffala a mnohých ďalších.

Čítať celý článok...

Dvaja medzi stenami

35_panikov_2_resizeFrancúzska režisérka Claire Denisová (1948) debutovala v hranom filme až ako štyridsaťročná snímkou Čokoláda, ktorú si nesmieme pomýliť s rovnomenným filmom Lasse Hallstroma s Juliette Binochovou v hlavnej úlohe. Predtým pôsobila ako asistentka réžie pri takých filmárskych veličinách, ako sú Jacques Rivette, Constantin Costa-Gavras, Wim Wenders či Jim Jarmusch, čo nemohlo neovplyvniť jej ďalšiu samostatnú tvorbu. Claire Denisová patrí medzi filmárov, ktorí zbierajú ceny po medzinárodných filmových festivaloch (ona konkrétne napríklad v Locarne, Berlíne či Rotterdame), páčia sa kritikom, ale dokážu si získať aj priazeň divákov. Možno sa o tom presvedčiť pri filme 35 panákov rumu z roku 2008, ktorý sa po uvedení na tohtoročnom karlovarskom festivale dostáva aj do slovenských filmových klubov.

Čítať celý článok...

Dosť besný debut

listicky0001 Je zaujímavé sledovať, koľkých divákov i slovutných kritikov Líštičky - celovečerný hraný debut slovenskej scenáristky a režisérky Miry Fornayovej - znechutili, ba priam popudili. Nechávajú sa uniesť citmi až tak, že nehľadia na scenár, herecké výkony, kameru ani na réžiu a kladú znamienko „rovná sa“ medzi hlavnú hrdinku a celý film ako taký. Chyba.

Čítať celý článok...

Dvaja T. B. a ich Balada z handár

9-25 Ak úspešní, kultoví filmári Tim a Timur (Burton a Bekmambetov) podporia celovečerný debut čoby producenti, má to nesporne svoje klady i zápory. Prínos je jednoznačný: taletovaný tvorca, animátor a dizajnér Shane Acker dostal príležitosť prerobiť svoj krátky animovaný film, nominovaný na Oscara, do podoby dlhometrážnej snímky. Otázkou zostáva, či výsledok zodpovedá jeho predstavám, do akej miery sa pod neho podpísali zámery producentov.

Čítať celý článok...

Vianočná klasika jarmočná

koleda_01Vianočná koleda Charlesa Dickensa patrí nielen v anglosaskej kultúrnej oblasti k atribútom Vianoc tak ako u nás stromček alebo betlehem. Každý ju pozná z kníh, divadiel, televízie i filmu. Neprejde vari rok, aby sa neobjavila aspoň jedna nová filmová verzia. Meno Ebenezer Scrooge sa stalo synonymom mizantropického skupáňa. Tohto roku Vianočnú koledu spieva už od novembra režisér Robert Zemeckis.

Čítať celý článok...