ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Na Oscaroch triumfovala Podoba vody

Vitazi resizeTo bolo hádania, kto vyhrá najprestížnejšiu filmovú cenu - Oscara. Nakoniec sa ukázalo, že Podoba vody síce premenila z 13 nominácií len štyri, ale stala sa najlepším filmom a jej režisér Guillermo del Toro získal prestížnu sošku aj za réžiu. Neviem, či si mnohí uvedomili, že tak na Oscaroch, ako aj na medzinárodných fórach, poroty dávajú prednosť snímkam, ktoré sa odlišujú od ostatných, a sú niečim výnimočné, originálne. Aj za cenu, že ich širšie publikum neprijme. Váhanie bolo len medzi snímkami Tri bilboarady kúsok za Ebbingom (dávam mu trochu prednosť) a víťazom, ale nakoniec vyhrala odlišnosť. Akademici sa nedali odradiť ani obvineniami, že námet je plagiát. Aký plagiát? Sú potom všetky filmy, ktoré vzniknú napríklad na námety Shakesparovej tvorby plagiáty? Niet novým námetov, závisí len na tom, ako sa ich tvorcovia prezentujú.

Slávnostný gala večer, plný oslnivých rób, komentoval moderátor Jimmy Kimmel a nezabudol ani na hnutie žien proti sexuálnemu obťažovaniu a dodal, že na nakrúcaní sa to už nestane, ale budú ich obťažovať odteraz všade inde. No vráťme sa však k cenám. S udelením Oscarov pre herecké výkony nemožno mať výhrady. Frances McDormand a Sam Voda resizeRockwell boli za úlohy vo filme Tri billboardy kúsok za Ebbigom takmer jasný. Takisto Gary Oldman za Najtemnejšiu hodinu a aj s Allison Janney  za úlohu vo filme, Ja, Tonya sa rátalo. Nijaké prekvapenie sa nekonalo. Isteže všetci máme svojho favorita a svojim spôsobom máme z nášho subjektívneho hľadiska pravdu. Nedohodli sme sa, a preto bolo hádam najsprávnejšie, že sa filmy posudzovali z určitého kľúča novátorského prístupu. Po vizuálnej stránke Podoba vody nemá konkurenta, otázne je len, či to má byť jediné kritérium. Ale prináša originálnu variáciu na starú tému "kráska a zviera" a Guillermo del Torro k nej pribalil aj politický aspekt. Ten však v plnej miere pochopia skôr staršie generácie, ktoré to obdobie zažili. Ebbing je zasa dokonalý aj obsahom, aj réžiou, aj vynikajúcimi hereckými výkonmi a bude mať u obecenstva oveľa väčší úspech.
Pozrite si kompletný zoznam víťazov.
     
Najlepší film
Podoba vody (The Shape of Water, réžia Guillermo del Toro)

Najlepšia réžia
Guillermo del Toro (Podoba vody)

Najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe
Gary Oldman (Najtemnejšia hodina/Darkest Hour, réžia Joe Wright)

Najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe
Frances McDormand (Tri billboardy kúsok za Ebbingom/ Three Bilboards outsids Ebbing, Mossouri, réžia Martin McDonagh)

Najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe
Sam Rockwell (Tri billboardy kúsok za Ebbingom, réžia Martin McDonagh)

Najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe
Allison Janney (Ja, Tonya/ I Tonya,  réžia Craig Gillespie)

Najlepšia kamera
Roger A. Deakins (Blade Runner 2049)

Najlepší pôvodný scenár
Jordan Peele (Uteč/ Get Out)

Najlepší adaptovaný scenár
James Ivory (Daj mi tvoje meno/ Call Me by Your Name)

Najlepšia pôvodná filmová hudba
Alexandre Desplat ( Podoba vody)

Najlepšia pôvodná filmová pieseň
Kristen Andersen-Lopez, Robert Lopez, Remember Me (Coco)

Najlepší cudzojazyčný film
Fantastická žena (A Fantastic Woman, Čile, réžia Sebastián Lelio)

Najlepšia výprava
Paul Denham Austerberry, Shane Vieau, Jeffrey A. Melvin za film Podoba vody

Najlepšie vizuálne efekty
John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover za film Blade Runner 2049

Najlepšie kostýmy
Mark Bridges za film Niť z prízrakov/Phantom Thread

Najlepší strih
Lee Smith za film Dunkirk

Najlepší zvuk
Gregg Landaker, Gasry A. Rizzo, Mark Weingarten za film Dunkirk

Najlepšie zvukové efekty
Richard King, Alex Gibson za film Dunkirk

Najlepšie masky
Kazuhiro Cudži, David Malinowski a Lucy Sibbick  za film Najtemnejšia hodina

Najlepší animovaný film - dlhometrážny
Coco (réžia Lee Unkrich a Adrian Molina)

Najlepší animovaný film – krátkometrážny
Milý Basketbal ( Dear Basketball, réžia Glen Keane)

Najlepší celovečerný dokument
Icarus (réžia Bryan Fogel a Dan Cogan)

Najlepší krátkometrážny dokument
Skvele sa môžeme cítiť v dopravnej zápche (Heaven Is a Traffic Jam on the 405, režia  Frank Stiefel

Najlepší hraný krátkometrážny film
Príliš tiché dieťa (The Silent Child, réžia Chris Overton)

Cena Akadémie filmových umení a vied za výnimočný prínos pre kinematografiu
Alejandro González Iňárritu

Share/Save/Bookmark