Shang-Chi a legenda o desiatich prsteňoch (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings)
V roku 2019 skončila tzv. tretia fáza MCU, kinematografického univerza sveta Marvelu. Veľkolepé finále s názvom Avengers: Endgame ešte v lete doplnil vydarený Spider-Man: Far From Home. V prípade štvrtého dielu Avengers, teda série, kde vystupuje väčšina z postáv, ktoré majú aj svoje samostatné filmy, išlo skutočne o bombastické zakončenie jedného príbehu a aj dejových liniek niekoľkých postáv. Bratia Russovci pristúpili k látke pomerne inovatívne a film rozdelili na tri odlišné časti. Spider-Man bol skôr akýmsi doplnkom k tretej fáze, emocionálnym vyvrcholením bol určite Endgame. Na štvrtú fázu sme si museli dva roky počkať a odštartovala ju dlho očakávaná sólovka Black Widow. Tá síce získala pozitívne hodnotenia od kritiky, ale diváci ju príliš neprijali. Humoru tu bolo až príliš, a to, bohužiaľ, na úkor prekreslenia niektorých charakterov, predovšetkým antagonistov príbehu.
Vtelenie zla ( Malignant)
Režisér James Wan dokázal so sériou V zajatí démonov, že niekoľko razy videné hororové premisy môžu byť stále svieže. Prvý diel V zajatí démonov sa javil ako ďalší, obyčajný horor o rodine, ktorá sa presťahuje do démonom obývaného domu. Mohlo sa to tak javiť, ale Wan zrežíroval túto niekoľko krát videnú zápletku mimoriadne vynachádzavo, jednoducho na horory ma talent. Rovnako, ako na štart nových sérii – V zajatí démonov začalo po vzore superhrdinského Marvelu nové filmové univerzum. Wanov talent neostal ani štúdiu Warner Bros nepovšimnutý. Tak sa začal jeho prechod z hororovej na blockbusterovu tvorbu. A aj keď Rýchlo a zbesilo 7 a Aquaman boli remeselne veľmi slušne zvládnutými filmami, nebolo to zrovna to, čo fanúšikovia od neho očakávali.
Mimi šéf: Rodinný podnik (The Boss Baby: Family Business)
Asi by sme našli len veľmi málo nefanúšikov pôvodnej snímky The Boss Baby. Každý divák si užíval jeho kvalitnú animáciu a skvelé herecké obsadenie. A keďže Boss Baby je primárne o biznise, dokázal spoločnosti DreamWorks zarobiť vyše päťsto miliónov dolárov, dočkal sa vlastného seriálu na stremovacej platforme Netflix a bol nominovaný na Oscara. Populárny infantilný boss s plienkami je aj vďaka predchádzajúcim úspechom späť. Bude pokračovanie príbehu o nových dobrodružstvách, ktoré Tim a Ted zažívajú, rovnako dobré alebo dokonca lepšie ako pôvodný film?
Večierok (Večírek)
Michal Suchánek patrí dlhodobo medzi najobľúbenejších českých komikov a to nielen v Čechách, ale aj na Slovensku. Presadil sa už ako detská hviezda v sedemdesiatych rokoch, výraznú popularitu získal vďaka kultovej komédii Sněženky a machři. Okrem mnohých komediálnych úloh vo filme aj v televíznych seriáloch má na svojom konte aj tie dramatickejšie, najväčším obratom oproti tomu, ako ho máme zafixovaného bola zrejme účasť v diváckom hite Červený kapitán. V televízii sme ho dlhé roky sledovali v zábavnej relácii Tele Tele, kde vytvoril skvelú komediálnu dvojicu s Richardom Genzerom. Svoj talent toto duo predvádza aj v improvizačnom programe Partička.
Sonda do problémov sveta cez ľudské osudy
Niekedy je ťažko určiť čo je hlavnou témou súťaže. Často je to z každého rožka trošku, potom sa neraz zbytočne propaguje jedna téma, ale málokedy sa podarí dať architektom festivalu, ako ich nazval prezident festivalu Jiří Bartoška, niečo, čo snímky, plus – mínus, spája. Tentoraz sa to, napriek zlým prognózam, vyšlo. Aj Cannes si vynikajúco poradilo s coronou a nedali sa zahanbiť ani Karlove Vary. Podarilo sa im vybrať filmy odrážajúce najakútnejšie problémy súčasnosti na jednotlivých osudoch – malých i väčších osobných tragédiách. Jednou z nich je nesporne vysťahovalectvo, oprávnené obavy o osud našej planéty, bezradnosť školských systémov (zrejme nie len u nás) a iné. Hlavnú porotu, ale aj dve neštatutárne zaujal najmä problém imigrantov. Nepamätám, aby jeden film dostal od hlavnej poroty (okrem hlavnej) ešte dve ceny a takisto dve od neštatutárnych porôt. Päť cien ešte nijaký film na festivale nezískal. Tohtoročný karlovarský sa teda zapíše do análov, že sa mu podarilo zhutnene priniesť cez ľudské osudy niektoré závažné problémy súčasnosti a zdôrazniť ich závažnosť.