ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Bratstvo piatich (Da 5 Bloods)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Bratia resizeŠtvorica afroamerických vojnových veteránov po rokoch opäť prichádza do Vietnamu, aby našla pozostatky piateho člena jednotky a vrátila ich domov. Charizmatický vodca s prezývkou Stormin` Norman (Chadwick Boseman) zahynul pri obrane vraku amerického lietadla prevážajúceho zlaté tehly.

Už vtedy padlo rozhodnutie poklad zahrabať, obviniť z jeho zmiznutia Vietkong a po neskoršom vykopaní ho použiť na finančnú podporu vlastnej diskriminovanej komunity. Aby neboli ich plány vyzradené, musia so sebou vziať tiež Davida (Jonathan Majors). Rád by dohliadol na svojho labilného otca a spoločnú spomienkovú výpravu považuje za poslednú príležitosť, ako sa s ním zblížiť. Nebyť autentických archívnych záberov na verejné prejavy Mohammada Bratia2 resizeAliho, Martina Luthera Kinga a iných významných osobností odcudzujúcich rasistickú diskrimináciu, mohlo by Bratstvo piatich pokojne byť ďalšou nostalgicky ladenou komédiou o opätovnom stretnutí starnúcich kamarátov. To by však nesmeli zameniť Las Vegas ako bežnú destináciu podobných príbehov a popíjanie, zvádzanie žien, či hazard za to jediné miesto na svete, ktoré im tak bolestne pripomína traumatizujúce zážitky z bojov. Ich púť sa začína v bare nazvanom po ikonickom filme Francisa Forda Coppolu Apokalypsa a pokračuje plavbou loďou po rieke kľukatiacej sa džungľou až do srdca temnoty. Zatiaľ, čo na pozadí ironicky znie Wagnerova Jazda Valkýr. Príbeh konfrontuje aktuálnu súčasnosť s retrospektívnymi zážitkami s cieľom konečne uzavrieť v životoch postáv stále nepríjemne živú predchádzajúcu kapitolu a umožniť im pohnúť sa zas ďalej.

Bratia3 resizeKamera Newtona Thomasa Sigela formálne od seba odlišuje minulosť od súčasnosti a chvíle, kedy minulosť so súčasnosťou významovo splývajú zmenou obrazového formátu. Súčasný Vietnam v jeho obývanej podobe je stvárnený v pomere 2,39:1, zatiaľ čo scény v džungli 1,85:1 a retrospektívne scény z bojov 1,33:1. Atmosféru dotvára hudba Terencea Blancharda, dobové piesne organicky vplývajú na významový kontext. Divák sa v expozícií zoznamuje s postavami v ich už pokročilom veku, pričom tí istí herci bez efektného omladzovania funkčne nahrádzajú aj svoje mladšie ekvivalenty v retrospektívnych scénach. S jedinou výnimkou – Norman zostáva nezmenený, ako keď ho videli naposledy. A nielen v zdvorilostne prednesenej replike zostáva v súčasnosti rovnaká tiež Otisova vietnamská milenka Michon (Sandy Huong Pham), hoci v retrospektívnych scénach sa pre porovnanie nevyskytuje.

Vekový rozdiel medzi Normanom a zvyšným štvorlístkom spolubojovníkov pôsobí ako svojrázny štylistický prostriedok Bratia4 resizev autorskom zámere režiséra Spikea Lee zámerne rušivo. Navracia tak scénam dojem objektívnej reálnosti, zatiaľ čo postavy ich vnímajú skôr vlastnou subjektívnou optikov - každý podľa svojho charakteru a s určitým nánosom emócií, ktoré v nich situácia vzbudzuje, prípadne kam ich tlačia nezvládané afekty. Podobne „uzemňujúco“ pôsobí na základe podobnosti veku hereckých predstaviteliek vedľa svojej matky tiež Michonina dcéra. V porovnaní s nimi odlišný význam v príbehu nadobúda synovská postava Davida. Ako určitá psychická projekcia niekdajšieho Stormin` Normana v súčasnej dejovej línií, dopomáha ostatným v tíme nadviazať na to, čo pred tým nemohli dokončiť alebo vyriešiť iným, možno o niečo konštruktívnejším spôsobom. V jeho stvárnení zas pre zmenu minulosť a súčasnosť funkčne splývajú a umožňujú tak nielen iným postavám, ale aj divákovi stratiť sa v mozaike Bratia5 resizesubjektívnych pohľadov dotvárajúcich celý príbeh.

Scenár Dannyho Bilsona, Paula De Meo, Kevina Willmotta a Spikea Leea poukazuje na znepokojujúci fakt, že hoci afro etnikum v tom čase reprezentovalo približne 11% americkej populácie, vojny vo Vietname sa zúčastnilo 35% Afroameričanov. K účasti v podľa ich slov nemorálnej vojne, vedenej z nemorálnych dôvodov a zamaskovanej za boj proti komunizmu vo svete viedla túžba vybojovať si dlho požadované občianske slobody. Tie slobody, ktoré im boli prisľúbené už za účasť v občianskej, či druhej svetovej vojne... Porážkou Spojených štátov sa však z navrátilcov nestali očakávaní hrdinovia, ale podľa slov proti vojne protestujúcich ľudí len opovrhovaní vrahovia detí. V ostrom kontraste s konštatovaním všetkých nesplnených politických sľubov vystupuje postava Davida (Jonathan Majors), aby upozornila, že v porovnaní s jeho otcom predsa len určité spoločenské výhody má. Učí na vysokej škole, čo jeho otec Bratia6 resizenemohol. Zaoberá sa afroamerickou kultúrou, no k vybojovaniu ďalších slobôd sa stavia skôr pasívne.

Do aktuálneho boja každý z ústrednej štvorice veteránov vstupuje s iným pohľadom na minulosť. Melvin (Isiah Whitlock Jr.) uniká pred bolesťou pod vplyvom liekov, Otisa (Clarke Peters) motivujú v často prekvapivých rozhodnutiach osobné väzby na vietnamskú milenku a dcéru, o ktorej existencií sa dozvedel len nedávno. Eddie (Norm Lewis), hoci je všetkými považovaný za zbohatlíka, je v skutočnosti na mizine a v podiele na kedysi nájdenom zlate, nachádza akési materiálne odškodnenie za príkoria, ktoré sa mu doteraz v živote stali. Vodcovskou postavou skupiny je charizmatický drsniak Paul (Delroy Lindo). Motivuje ho silný pocit viny, nekontrolovateľné záchvaty paniky a agresivity, ktoré v pár Bratia7 resizemomentoch dokážu výrazne ohroziť ostatných v jeho okolí. Príbeh však nie je len o týchto konkrétnych postavách... Z Bratstva piatich sa stáva akási reprezentatívna vzorka názorov v rámci celej komunity. Toho, ako reagujú na konfliktnú minulosť a citlivé rasové otázky nielen počas vojny vo Vietname, ale v priebehu celej histórie. Paul sa prizná, že volil v prezidentských voľbách Donalda Trumpa a ostatní si ho za to doberajú. Prináša do deja motív „fake news“. Prostredníctvom neho režisér Spike Lee upozorňuje, aké dôležité je pri upozorňovaní na reálne fakty pracovať s nimi naozaj korektne. Veľmi ľahko sa totiž dajú zneužiť nielen nepriateľskou propagandou počas vojny, ale aj súčasnou domácou v čase mieru na účelové vzbudenie strachu.

Divák s určitými predsudkami môže film považovať za politickú agitku. Bližší pohľad však naznačuje, že hoci zostáva Bratia10 resizenaďalej verný svojmu aktivizmu za ľudské práva, režisér neváha občas zasadiť nemilosrdnú spoločensko-kritickú ranu aj do svojich vlastných radov. Belošská utláčateľská politika je udržovaná v hľadáčiku väčšiny spomínaných výčitiek. Kontroverznejším sa film môže zdať v záverečných minútach, keď niektoré dejové línie nadobudnú o niečo jednoznačnejšie a priamejšie vyústenie a do inak nesentimentálne tlmočeného príbehu sa vtrie určitá miera nevyžiadaného sentimentu.

Vo svojom postmodernistickom pohľade na jednotlivé myšlienky z viacerých uhlov pohľadu sa film stáva tiež pomerne originálnou, s očakávania diváka sa úspešne pohrávajúcou žánrovou mozaikou - nie nepodobnou napríklad Trom kráľom režiséra Davida O. Russela. Bratstvo piatich v pár spomínaných intertextových odkazoch cituje nielen Bratia11 resizeApokalypsu Francisa Forda Coppolu... Davidov tanec pri nájdení zakopanej zlatej tehly imituje podobný herecký výraz vo filme Poklad na Sierra Madre režiséra Johna Hustona. Motív zlata sa obdobne stane zámienkou k narušeniu súdržnosti v skupine bojovníkov a dokáže tiež vyvolať s pôvodnou vojnou takmer splývajúci konflikt s vietnamským obyvateľstvom. To by sa na nájdenom poklade tiež rado priživilo, nehovoriac o zradnom francúzskom spojencovi Desroscheovi (Jean Reno), najatom na nenápadné prepašovanie zlata z krajiny. V ňom postavy nájdu výrazného belošského antagonistu, diskriminujúceho nielen ich, ale tiež domáce ázijske obyvateľstvo. Našťastie, režisér neváha nájsť aj medzi belochmi pár sympatických postáv. Hoci už z princípu sú posudzované ako nedôveryhodné, až do momentu, kedy svoju dôveryhodnosť nedokážu.

Bratstvo piatich je pozoruhodný vojnový film, „psychologicky“ prenášajúci dávny konflikt do súčasnosti. Pohráva sa v pravdou, mystifikáciu, či propagandou. Sleduje ich účinky na minulosťou poznačených postavách. Ako obnažený nerv, Bratia12 resizektorého sa stačí len letmo dotknúť a nekontrolovateľne vybuchne, sa stredobodom pozornosti stáva Paul - najlabilnejší z osadenstva, vynikajúco zahraný Delroyom Lindom. Prostredníctvom neho režisér varuje, že aj pri sebemenšom probléme a zámienke, môže afroamerická komunita veľmi ľahko nekontrolovateľne vybuchnúť. Na druhej strane však  režisér nezabúda rovnako varovne upozorniť tiež vlastnú komunitu, že práve vinou všetkých prežitých príkorí, nemusia ich reakcie na práve prežívaný problém byť vždy adekvátnymi. Nie je toho málo, čo sa film Spikea Leea snaží divákovi povedať. Vyžaduje však diváka, ktorý je ochotný pozorne vnímať. A aj keď film v pár momentoch naznačí smer jednoznačnejšieho politického vyjadrenia, stále divákovi nezaťaženému vlastnými predsudkami dokáže ponúknuť viacero možností, ako sa na danú problematiku pozerať.

Piati resizeBratstvo piatich (Da 5 Bloods), USA, 2020
Dĺžka: 154 minút
Réžia: Spike Lee
Scenár: Danny Bilson, Paul De Meo, Kevin Willmott, Spike Lee
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: Terence Blanchard
Hrajú: Delroy Lindo, Jonathan Majors, Clarke Peters, Norm Lewis, Isiah Whitlock Jr., Chadwick Boseman, Jean Reno, Mélanie Thierry, Paul Walter Hauser, Jasper Pääkkönen, Johnny Trí Nguyễn, Veronica Ngo, Thanh Van, Martin Luther King (a.z.), Muhammad Ali (a.z.), Neil Armstrong (a.z.), Malcolm X (a.z.), Angela Davis (a.z.), Lyndon B. Johnson (a.z.), Richard Nixon (a.z.), Donald J. Trump (a.z.)
Producenti: Lloyd Levin, Beatriz Levin, Jon Kilik, Spike Lee
Strih: Adam Gough
Scénografia: Wynn Thomas, Jeremy Woolsey
Masky:_Donna Berwick
Kostýmy: Donna Berwick
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

Share/Save/Bookmark
matures and boys sex