ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Vyhladenie (Annihilation)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Anni resizeSeržant Kane (Oscar Isaac) je už vyše roka nezvestný. Jeho manželka Lena (Natalie Portman), profesorka biológie, sa o jeho poslednej misií nedozvedela nič ani od bývalých členov Kaneovej jednotky. Odmieta veriť tomu, že by mohol byť mŕtvy. Kolega z univerzity ju prehovára, aby skúsila znovu začať žiť. Veď tým ho predsa nezrádza... A zatiaľ, čo ona dáva osamelo prednosť vymaľovaniu izby pred pozvánkou na víkendové grilovanie, manžel sa zrazu objaví vo dverách.

Vyhladenie je adaptáciou románu Anihilácia Jeffa VanderMeera, úvodného dielu populárnej trilógie. Stredobodom pozornosti sa stáva tajomná udalosť mimozemského pôvodu. Asteroid s tajomnou látkou padol do neobývanej zalesnenej oblasti v okolí majáku. Látka sa postupne rozširuje, vydáva akési zvláštne žiarenie, ktoré na princípe lomu Anni2 resizesvetla v hranole mení všetko živé až na úrovni buniek. Kane bol jeden z členov taktického tímu vyslaného odhaliť zatiaľ nepreskúmané tajomstvá zasiahnutej oblasti. Je tiež jediným, kto sa odtiaľ vrátil živý.

Krátky moment šťastia po návrate nahradia neuspokojivé odpovede na Lenine otázky. Kane si takmer nič nepamätá a reaguje ako vymenený. Po tom, čo sa napije z pohára a vo vode sa začne rozpúšťať kvapka krvi, je jasné, že rozhodne nie je zdravý. Jeho orgány rýchlo zlyhávajú, sanitka s ním však už do nemocnice nedorazí. Po prebratí sa zo silného vplyvu sedatív, sa Lena ocitá v akomsi vojenskom vedeckom komplexe. Psychologička Dr. Ventressová (Jennifer Jason Leigh) jej konečne doplní pár požadovaných odpovedí, má však tiež sama Anni3 resizeniekoľko otázok... Zvažuje totiž vytvorenie ďalšieho už nie vojenského, ale skôr vedeckého tímu na preskúmanie oblasti, navyše zloženého len so žien.

Film scenáristu a režiséra Alexa Garlenda (Ex Machina) sa pokúša gradovať napätie tým, že dovoľuje postavám so znalosťou poznatkov rôznych vedeckých okruhov skúmať tajomný vedecko-fantastický jav. Cesta do tzv. Žiary až k majáku v jej strede je napätým putovaním do neznáma, kam nedosiahne žiadna technika, ktorá by v prípadoch nebezpečenstva mohla nahradiť ľudských vedcov. Dokonca neprepúšťa smerom von ani žiaden elektronický signál. Všetko vo vnútri je nekontrolovateľne Anni4 resizeskreslené. Bunky sa preskupujú, živočíchy aj rastliny sa nekontrolovateľne krížia už len pri letmom dotyku. V tomto svete môže aligátor mať zuby iného druhu, rastliny obrastajúce múry domov pripomínajú rakovinový nádor, dokonca medveď dokáže - lebo k tomu tak prispela náhodná činnosť buniek - volať ľudským hlasom o pomoc.

Každého k vstupu do Žiary motivuje niečo iné. Profesijný záujem o odhalenie tajomstva, vlastná sebadeštruktivita, kompulzívne unikanie pred svetom, či posadnutosť v dosiahnutí vytýčených cieľov. Podarí sa však postavám vydržať v nehostinnom prostredí s nebezpečenstvom na každom kroku? Zistiť, čo až na jediného Anni5 resizeprežitého zabilo predchádzajúcu výpravu, či potvrdiť možnosť, že to všetko sami psychicky nezvládli a zabili sa navzájom? Je lepšie uniknúť zo Žiary skôr, ako sa s postavami stane niečo nezvratné alebo až po dosiahnutí cieľa v podobe majáku? Je otázne nakoľko pevná je psychika členiek nového výskumného týmu. Strach o postavy, obzvlášť, keď divák má možnosť sa s nimi na základe ich ľudských vlastností stotožniť, je viac než opodstatnený. Žiadna z pätice nie je len žánrovou figúrkou, módne nahrádzajúcou zaužívaných mužských hrdinov v zdanlivo „mužskom“ žánri, aby tak tvorcovia zvýšili u diváka mieru empatie. Za každou z postáv je naznačený uveriteľný ľudský príbeh. Každá z nich je nositeľkou Anni6 resizeurčitého postoja alebo názoru v rámci úvahy, ktorá z celého príbehu pozvoľna vzrastá.

Vyhladenie vychádza z predpokladu, že ľudia síce nemusia byť spravidla potenciálnymi samovrahmi, všetci sú však v určitej miere občas sebadeštruktívni. To isté platí aj na úrovni buniek. Každá v sebe obsahuje zložku, ktorou si spôsobuje vlastné starnutie. Protagonistka to v jednom z ironických retrospektívnych rozhovorov s manželom označí za dôkaz božej omylnosti. Ak by túto časť bunka nemala, bola by podľa jej slov nesmrteľná. Každá z postáv vstupujúca do Žiary je nejako poškodená, či už fyzicky alebo psychicky. Anya (Gina Rodriguez) – v uvoľnených chvíľach príjemne spoločenská, v kríze však podliehajúca najviac paranoji a záchvatom agresivity - zásadne nepije alkohol. Takže je zrejme Anni11 resizebývalá alkoholička. Josie (Tessa Thompson) dlhými rukávmi oblečenia zakrýva svoje jazvy, čo je možné z jedného uhla pohľadu chápať ako dôkaz jej samovražedných sklonov. No tiež aj ako prejav vlastnej snahy vôbec cítiť, že ešte žije. Cass (Tuva Novotny) zažila dve tragédie – leukémia jej vzala dcéru a s ňou tiež možnosť byť matkou. A veliteľka týmu Dr. Ventressová síce spočiatku svoju vadu nikomu neodhalí, no z nejakého dôvodu sa správa ako človek, ktorý už v živote nemá čo stratiť...

Téma choroby pri gradácií napätia vo filme dominuje. Strach z nákazy, ktorá môže úplne kedykoľvek prísť z akéhokoľvek smeru, z utrpenia, ktoré človeku spôsobí a z toho, že nech robí čokoľvek pre svoje vyliečenie, choroba nevyspytateľne vplýva na jeho telo a mení ho nezvratne k horšiemu... Strach zo smrteľnosti ako seba, tak Anni8 resizeblízkeho človeka zúfalo udržiavaného pri živote čo najdlhšie. Alebo z rozhodnutia od utrpenia ho oslobodiť a následne sa s tým učiť žiť. Všetko to dodáva fantazijným motívom príbehu priam až existenciálny rozmer. Navyše je celý príbeh prerozprávaný zo subjektívnej perspektívy hlavnej postavy, takže je možné nad dôveryhodnosťou videného občas polemizovať.

Kamera Roba Hardyho dokáže navodiť pocit osamelosti v miestnostiach protagonistkinho bytu, chladný emocionálny odstup interiérov vojenského vedeckého komplexu, škaredosť exteriérov skúmanej oblasti okolo majáku, ale aj jeho desivé vnútro evokujúce dojmy Votrelca režiséra Ridleyho Scotta. Farebná pestrosť bizarne sa krížiacich druhov rastlín aj Anni12 resizeživočíchov v pár momentoch navodí pocit akejsi bizarnej poézie, tak vzácnej vo filmoch s podobným tematickým zameraním. Sleduje tiež drobné, nenápadne zneisťujúce detaily. Už len pohľad na manželov, držiacich sa za ruky zdeformovaný cez oválnu plochu pohára s vodou, metaforicky naznačí, čo všetko sa s organizmami v skúmanej oblasti deje... Hudba Geoffa Barrowa a Bena Salisburyho s občasným využitím piesní vyvolá dojem tajomna a hrôzy, ale aj jemnej melanchólie a neodvratnej osudovosti.

Anni10 resizeNatalie Portman presvedčivo stvárňuje vedkyňu sebavedomo pátrajúcu v možnostiach, ktoré jej vedecké znalosti ponúkajú na odôvodnenie skúmaných javov. Niekedy však neváha nad svojimi závermi pochybovať aj polemizovať. Je v prvom rade milujúcou ženou, ktorá tuší, že pravdepodobne príde o svojho manžela a asi ani nie je v jej silách situáciu zvrátiť. Balansuje niekde na hrane priznanej sebadeštruktivity a snahy vyrovnať sa s tým, čo ju postretlo. Jennifer Jason Leigh vyvoláva dojem neústupnej ráznej ženy, idúcej si za svojim cieľom, nech sa deje čokoľvek. Anni9 resizeZa jej hereckým obsadením je tiež možné odhaliť pár príjemných odkazov na tematicky príbuzné „body“ horory Davida Cronenbergha. Tuva Novotny skrýva za zdanlivo pokojným výrazom tragiku vlastného života. Rozvážne kontroluje prežívaný strach a upokojuje aj ostatných, keď už sami nevedia, ako postupovať ďalej. Gina Rodriguez dokáže očariť komunikatívnym priateľským prístupom, aj tvrdo hájiť vlastné postoje. Zatiaľ, čo krehká Tessa Thompson ako zdanlivo najzraniteľnejšia členka tímu argumentuje asi najvýstižnejšími vedeckými závermi na popísanie situácie. Oscar Isaac svojim bizarne tlmeným vystupovaním znepokojuje o to viac, o čo sa jeho správanie po návrate zo skúmanej oblasti líši Anni13 resizeod snahy priblížiť sa s určitou mierou nadhľadu k svojej často dosť ironickej manželke. Aj keď mlčanlivé tajnostkárstvo v pocitových flashbackoch dáva tušiť, že nie úplne všetko bolo v ich vzťahu vždy v poriadku.

Vyhladenie je veľmi vydareným sci-fi thrillerom na jednej strane efektne vystavujúcim diváka intímnemu strachu, na druhej prostredníctvom postáv inteligentne reflektujúcim túžbu po poznaní a čo všetko je človek ochotný vykonať pre to, aby svoj vytúžený cieľ dosiahol. Knižná séria so sebou priniesla ešte dve ďalšie pokračovania a určite by bolo zaujímavé, keby tvorcovia neváhali a pokúsili sa v príbehu pokračovať naďalej aj vo filmovej podobe.

Anni7 resizeVyhladenie (Annihilation), Veľká Británia, USA, 2018
Dĺžka: 115 minút
Réžia: Alex Garland
Predloha: Jeff VanderMeer  (kniha)
Scenár: Alex Garland
Kamera: Rob Hardy
Hudba: Geoff Barrow, Ben Salisbury
Strih: Barney Pilling
Scénografia: Mark Digby
Producenti: Eli Bush, Andrew Macdonald, Allon Reich, Scott Rudin
Hrajú: Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Oscar Isaac, Tessa Thompson, Gina Rodriguez, Tuva Novotny, Benedict Wong, David Gyasi, Sonoja Mizuno, Cosmo Jarvis, Crystal Clarke, Kola Bokinni
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

Share/Save/Bookmark
matures and boys sex