ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Ivan Hronec z Film Europe: Nič nebude ako predtým, ani kiná. Prežije ten, kto sa zmení

Hronec2 resizeUž niekoľko rokov prináša do našich kín to najlepšie z Cannes, Berlína, Benátok, vie vycítiť, ktoré filmy zvíťazia a už dopredu ich kúpi. Dnes sú aj jeho kiná, jedno v Bratislave a jedno v Prahe zatvorené. A myslí si, že ak sa distribučné spoločnosti nepreformátujú, neprežijú. Veľmi rýchlo krachnú. On sám už za marec počíta s obrovským výpadkom v službách, zachraňuje ho, že svoj biznis rozšíril o filmové kanály a elektronickú videopožičovňu.

Ivan Hronec z Film Europe hovorí, že koronavírus je ako pád asteroidu, ktorý zničil všetko veľké. Predpokladá, že zlyhávajúcu globálnu logistiku nahradí lokálna. „Nič nebude ako pred tým. Čaká nás rozdrobená spoločnosť, ako bolo Nemecko pred Bismarkcom,“ predpokladá.

Kiná sú zavreté. Ako dlho takto môžu prežiť distribučné spoločnosti?
Čaká ich mesiac, nič viac. Je to krutá odpoveď.

Keby to trvalo viac, bude to pre nich likvidačné?
Myslím si, že áno. Mnoho týchto spoločností nemá žiaden ochranný vankúš. Sú postavené len na distribúcii filmov, pritom práva na ne nevlastnia, majú ich len požičané. Sú ako Uber na filmovej úrovni, fungujú na princípe ekonomiky spoločného využívania. Keď ide všetko dobre, nie je problém. Keď sa však situácia rozkýva a spoločného využívania nemá podporu infraštruktúry, sama osebe nevie prežiť.
Keby som mal len kiná, kino Film Europe v Bratislave a Edison v Prahe, ani ja by som dnes nemal z čoho svojich ľudí zaplatiť. Pritom kedysi bolo čudné, že diverzifikujem naše aktivity, vyvolávalo to kuriózny záujem. Dnes je to náš modus vivendi.

Vás teda koronavírus nezasiahol ?
Ale áno. Do kina Edison v Prahe som investoval osem a pol milióna českých korún. Stále musíme platiť prenájom stotisíc korún a platiť ľudí. Práve sme robili uzávierku z minulého mesiaca. Edison robil zisk 400-tisíc korún z kina a 400-tisíc z kaviarne. Takže máme okamžitý výpadok 800-tisíc korún. To je, samozrejme, problém.

Čo sa dá teraz čakať? Keby sa o pár mesiacov kiná otvorili, budú drahšie lístky?
Nedá sa povedať, čo budú robiť kiná. Všetko, čo sme poznali doteraz, bude inak. A keď aj sa vrátime do normálu, do rytmu toho, čo sme poznali predtým, naša pamäť bude iná.Už nikdy nebudeme s takouto možnosťou nepočítať. Všetci si ju budeme pamätať. A to je možno dobre.

V akom zmysle ?
Keď prišiel SARS, Európy sa to v podstate nedotklo. Všade boli dezinfekcie, bola vysoká mortalita. Krajiny, čo to prežili, si to kruto zapamätali – a čo sa stalo? V Tajwane nie je ani jeden prípad koronavírusu. Ich pamäť bola živá, nikto to nepodcenil, vedeli, že hrajú o minúty, vedeli, čo majú robiť.
My budeme mať takú skúsenosť teraz. Ani dnes nie je v našej spoločnosti taký segment, ekonomický, kultúrny, politický, ktorý by si to nezapamätal. Dúfajme, že spoločnosť bude na koronu spomínať tak, ako keby sme prežili vojnu.

Vychádzate z predpokladu, že človek sa dá poučiť.
Pravda je, že Francis Fukuyama hovorí: „Čokoľvek, čo ľudstvo pozná a nejako zvládne, zabudne.“ My tu napríklad chodíme storočia okolo morových stĺpov a berieme to prinajlepšom ako umenie a prinajhoršom ako niečo, čo neviem, čo je.
Boli sme už v ťažkých situáciách a sme náchylní ich z pamäti vytlačiť. Najmä tí, čo s tým nemajú generačnú skúsenosť. Teraz budeme mať digitálny morový stĺp, možno to pomôže. Strach je v poriadku, na rozdiel od paniky, budeme na to myslieť.

Čo sa teraz deje na úrovni výroby filmov a filmového trhu?
Ruší sa filmová výroba, pretože aj ona podlieha karanténnym opatrenia. Vieme, že Tom Hanks dostal ochorenie priamo pri nakrúcaní. Zároveň sa rušia filmové eventy. Roky sa medzi profesionálmi debatuje o tom, či sa treba stretávať na to, aby ste nakúpili filmový obsah. Ľudia sú spoločenské zvieratká, potrebujú sa stretávať, ale zároveň sme vedeli, že pre obchod to nie je nutné. Samozrejme, keď kúpite film, ku ktorému sa vzápätí pridá ocenenie z veľkého festivalu, narastie vám jeho cena. Samotný akt nákupu si však prítomnosť na festivalovom filmovom trhu nevyžadoval. To bola len kozmetika.

Vo februári v Berlíne sa už nové myslenie či obavy prejavili?
Trošku sme o koronavíruse vedeli, trošku sme nevedeli, ľudia boli trošku nervózni, ale nie veľmi. Sedemdesiat percent z náš, čo do Berlína chodíme, máme skúsenosť, že po festivale dostaneme chrípku. Pravidelne sa mi to stávalo. Berlinale je v tomto naozaj špeciálne. Na markete je zlý vzduch, zlá organizácia, zlé toalety. Plus veľké množstvo ľudí z celého sveta, to sú ideálne podmienky na šírenie chorôb. Tento rok som si povedal, že tam nebudem chodiť, že tam nebudem tráviť celý deň, vyskúšal som všetko vybaviť cez telefón z hotelovej izby. A čo sa stalo? Vybavil som, kúpil som, čo som chcel, a ešte som aj zostal zdravý.

O pár týždňov by ste sa za normálnych okolností chystali do Cannes. Aké máte správy, bude festival?
Môj názor je, že nebude. Zruší sa. V polovici apríla vždy vyhlasujú súťaž. Vtedy uvidíme.
Zatiaľ vidím pohyb v plánovaní premiér. Všetci ich posúvajú na koniec roka. Viem, že český Febiofest bude v septembri. Naša prehliadka Be2Can je začiatkom októbra. Bude tam husto. Ani po lete sa nevrátime do normálnu, bude to iný rytmus, každý si bude chcieť uchytiť svoj priestor. My teraz nevieme, či nám napríklad kino Lumière podrží miesto, či nedá radšej priestor svojim aktivitám.

Je pravdepodobné, že spoločnosť sa bude deliť a skupiny sa budú uzatvárať do svojich ekosystémov. Amazon bude ovládať svoj priestor, Netflix bude ovládať svoj priestor, Disney svoj, Hulu svoj. Na úrovni mravcov si Film Europe bude strážiť svoj priestor, Asociácia slovenských filmových klubov svoj, Aero či CinemArt tiež.
Bude to Nemecko pred Bismarckovým zjednotením. Bude tu množstvo šarmantných kniežatstiev, ktoré majú svoj mini vercajk a tešia sa.

Môžu tak byť silnejšie?
Toto je vec globálnej logistiky. Keď ju niečo naruší, nedá sa na ňu viac spoľahnúť. Môže niekto zaručiť, že už nikdy sa už nič takéto nestane? Ani nájdením vakcíny sa nič neskončí, pretože tu bude mať Covid-21, Covid -50. Našou záchranou môže byť iná logistika. Iná stratégia. Obchodný plán, ktorý nebude závislý od toho, či sa niečo stane, alebo nie. Zlé je, že na to prídu viaceré spoločnosti a že nás teda ešte čaká veľká fragmentácia.

Takže horšie na tom budú veľké medzinárodné spoločnosti?
Dnes vidno, že najväčší problém majú veľké reťazce, veľké automobilky. Zažívame niečo podobné ako pri páde asteroidu na Zem. Všetko veľké zdochlo, bohužiaľ, a malé teplokrvné cicavce, ktoré dokázali zaliezť do dier a dlho tam vydržať, prežili. A keď sa zase dostali na slnko, rástli a silneli, stali sa z nich spoločenské opice, teda my. Možno je v tom metafora.

Možno dnes nejako nahradiť zážitok z kina? Chceli by ste divákom ponúknuť nejakú kompenzáciu, napríklad organizovaným streamovaním?
Nechcem teraz reagovať bezprostredne na krízový stav. Radšej vytvorím systémové riešenie v online priestore, ktoré prežije aj v dobrom čase. Určite pomôžeme tým, čo sa snažia zorganizovať virtuálne kino, v Česku to robí APK. Ponúkneme im filmy. Veľmi ma to však nezaujíma. Viac ma zaujíma spôsob, ako možno prežiť, keď príde Covid-35.

To znamená?
Pozrite sa na Japoncov. Tí sa pri stretnutí poklonia, nepodávajú si ruky. Je to spôsobené tým, že v stredoveku prežili epidémiu a bolo nebezpečné dotýkať sa ľudí. Zostalo to vo vedomí ľudí. Aj my sa musíme dnes naučiť zdraviť bez toho, aby sme si podali ruky. Nie je to len môj problém, je to problém všetkých spoločenských aktivít. Niekto má poruke konšpiračné teórie, že korona je antikapitalistický koncept, niekto vraví, že je to boží trest. To všetko tu už bolo.
Musíme ísť ďalej. Určite máte aj vy veľa vecí, ktoré ste dávno chceli urobiť a nemali ste čas. Určite je veľa tém, ktoré ste potrebovali hlbšie rozobrať. Analyzujte, zamýšľajte sa, čítajte.

Najväčšia schopnosť do ďalších storočí bude schopnosť meniť sa podľa okolností. Pripúšťať veci, ktoré sme si nevedeli predstaviť. Myslieť na nemysliteľné.

Ivan Hronec
o Narodil sa v roku 1964. Je filmový distribútor, producent aj vysokoškolský pedagóg.
o Bol pri zakladaní distribučnej spoločnosti SPI International v Prahe, Bratislave a Budapešti. V roku 2009 založil spoločnosť Film Europe Media Company v Prahe, Bratislave a Londýne.
o V roku 2011 spustil Film Europe Channel, v roku 2016 začal vysielať televízny kanál Festival.
o V roku 2013 otvoril v Bratislave Kino Film Europe.
o Spustil prehliadku francúzskeho filmu Crème de la Crème, prehliadku severského filmu Scandi a prehliadku ocenených filmov z festivalov v Berlíne, Benátkach a v Cannes Be2Can.

Foto: Film Europe

Prevzaté zo Sme so súhlasom vedenia redakcie.

Share/Save/Bookmark