ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Richard Jewell

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Riso resizeO tom, že Clint Eastwood je legenda, je zbytočné vôbec polemizovať. Čo však dokáže zaraziť, je jeho nevídaná produktivita, a to aj v pomerne pokročilom veku. Takmer deväťdesiatročná ikona Hollywoodu sa už síce neobjavuje až tak často pred kamerou, ale svoje miesto za ňou si dokáže zastať bez najmenších problémov. Richard Jewell to, našťastie, iba potvrdzuje.

Jeho najnovší film vychádza zo skutočného prípadu, ktorý sa začal odvíjať na ostro sledovaných letných olympijských hrách v Atlante 1996. Práve vtedy totiž v olympijskom parku vybuchla v neskorých hodinách bomba a priamym Riso2 resizenásledkom tohto útoku boli dvaja mŕtvi (jeden z nich zomrel následne na infarkt) a 110 zranených. Lenže číslo obetí mohlo byť o poznanie vyššie, ak by zariadenie neobjavil včas pracovník bezpečnostnej služby Richard Jewell. I vďaka nemu sa podarilo zabrániť omnoho väčšej katastrofe a z čudáckeho a mnohými podceňovaného dobráka sa stal zo dňa na deň hrdina verejnosti. No toto všetko sa malo veľmi rýchlo zmeniť.

U nás síce jeho prípad nerezonuje tak ako v zámorí a dnes si zrejme už iba málokto spomenie o koho vlastne išlo, no ide o názornú ukážku univerzálne známeho lovu na čarodejnice. Ten rozpútali médiá v snahe o senzáciu a vďaka nim sa dostali na verejnosť Riso4 resizeinformácie o vyšetrovaní Jewella ako možného teroristu. Obézny chlapík, žijúci s matkou, mal totiž smolu v tom, že jednoducho zodpovedal profilu falošného hrdinu a FBI musela pritlačiť pod drobnohľadom verejnosti nielen na jeho samotného, no i na jeho najbližšie okolie. A to navzdory tomu, že proti jeho osobe neexistoval ani jeden priamy dôkaz.

Dá sa povedať, že Eastwoodov film je viac-menej presnou rekonštrukciou celého vyšetrovania. No aj ak bude divák náhodou tušiť akými kľučkami sa má uberať dej a skutočné udalosti má naštudované, výsledku sa nedá upierať ako scenáristická, tak i režijná suverénnosť. Scenár Billyho Raya (Na odstrel, Hry o Riso5 resizeživot, Kapitán Phillips) kladie veľký dôraz na postavy, čo sa jednoznačne vypláca. Ústredný protagonista (menej známy Paul Walter Hauser), ktorý sa svojim vzhľadom a správaním vymyká klasickému štandardu, je očividne jednoduchším človekom, nezriedka vzbudzujúcom rôznorodé emócie. Nejde však o žiadneho hlupáka a jeho portrét i napriek vkusne používanému humoru nikdy neskĺzava do prvoplánovej karikatúry. Nemenej dobre sú vystihnuté i ďalšie charaktery, ako sympatický právnik Watson Bryant v podaní Sama Rockwella, či Jewellova matka, stvárnená presvedčivou Kathy Bates. Dokonca i tie jednorozmernejšie figúrky ako agent FBI, či novinárka bez zábran, slúžia viac než dobre svojmu účelu a Riso11 resizepomáhajú ideálne dopĺňať jednotlivé kúsky skladačky.

Čo sa týka Eastwoodovej réžie, tá sa nijak nevymyká jeho predošlej tvorbe. To znamená, že sa nesnaží o žiadne moderné trendy, či experimenty, čo už viacerým legendám v pokročilejšom štádiu podlomilo väz, a miesto toho sa podriaďuje výlučne zápletke. Nie vždy mu jeho snaha vychádza naplno, čoho dôkazom sú mimo iné i Jersey Boys: Cesta k sláve, ktorí svojho času vyložene prešumeli, či vlaňajší a nie príliš dobre prijatý 15:17 Paríž. V tomto prípade sa  však môže oprieť o viac než Riso6 resizesolídne uchopený ľudský príbeh outsidera, bojujúceho proti veterným mlynom, respektíve autoritám disponujúcim obrovským vplyvom. I napriek pozvoľnejšiemu tempu, kde sa nikto nikam vyložene neponáhľa, sa mu darí budovať dostatok dramatických situácií a dáva adekvátne vyniknúť výborným hereckým výkonom.

Clint Eastwood už, samozrejme, nakrútil i lepšie snímky, a to aj v tomto miléniu. Jeho zrejme neprekonaným vrcholom ostane z tohto pohľadu rok 2008, kedy dal vzniknúť ako výbornej a mrazivej Výmene, tak i fantastickému a nie úplne docenenému Gran Torinu. Richard Jewell však nerobí jeho filmografii žiadnu Riso7 resizehanbu, naopak. Ide o dômyselne vyskladanú snímku, ktorá sa nesnaží o agresívnu obžalobu spoločnosti, vrátané médií, naháňajúcich sa za každú cenu za senzáciami. Iba bez príkras zobrazuje nezmyselné postupy, vďaka ktorým je jednoduché spadnúť z pozície velebenej postavy na personu non grata. Niečo podobné sa pritom môže stať každému, na čo vlastne poukázal i režisérov predošlý Sully. No a vďaka tomu nie je až tak ťažké stotožniť sa s ústredným protagonistom a priať mu, nech v tomto nerovnom boji dosiahne spravodlivosť.

Riso12 resizeRichard Jewell, USA, 2019
Dĺžka: 129 minút
Réžia: Clint Eastwood
Scenár: Marie Brenner, Billy Ray
Kamera: Yves Bélanger
Strih: Joel Cox
Hudba: Arturo Sandoval
Hrajú: Paul Walter Hauser, Sam Rockwell, Brandon Stanley, Ryan Boz, Charles Green, Olivia Wilde, Mike Pniewski, Jon Hamm, Ian Gomez, Nina Arianda, Kathy Bates, Robbie Allen, David Lengel, Grant Roberts a ďalší
Distribúcia: Contiental film
Premiéra v SR: 23. januára 2020
Foto: Continental film

Share/Save/Bookmark