ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Bitka o Midway (Midway)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Bitka8 resizeVeľkofilmy z obdobia druhej svetovej vojny venujúce veľkú časť svojej stopáže konkrétnej dôležitej bitke, prípadne menej známej menšej akcii, prežívali svoje zlaté obdobie predovšetkým v šesťdesiatych až sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Pripomeňme monumentálne snímky, ako Most pri Remagene (1969), Bitka o Britániu (1969), Príliš vzdialenýmost (1977) no a aj samotnú Bitku o Midway (1976) a, samozrejme, mnoho ďalších.

 Pochopiteľne priebežne sa filmy z tohto akčného subžánru nakrúcali a nakrúcajú neustále, dnes je už však ťažšie nájsť tému, ktorej sa ešte nikto nevenoval, čo sa napríklad podarilo vynikajúcej dánsko-nemeckej komornej dráme Pod Bitka9 resizepieskom (2015). Posledné dva skutočné megafilmy nakrútené v Hoolywoode mapujúce boje s tisíckami štatistov nám ponúkli Spielberg v Zachráňte vojaka Ryana (1998) a Michael Bay v Pearl Harbor (2001). V Európe je situácia o niečo komplikovanejšia. V Rusku pochopiteľne filmári stále vynakladajú obrovské prostriedky na veľkofilmy z druhej svetovej vojny, v Poľsku sa ale napríklad Andrzej Wajda venoval masakru v Katyni najmä prizmou súkromnej drámy. Z toho vyplýva, že v súčasnosti sa filmári venujú skôr konkrétnym osudom ľudí s neľahkým osudom, ako napríklad Pianista (2002), Zlodejka kníh (2013) či Saulov syn (2015).

No a keď už bol spomenutý Pearl Harbour, tak zrejme najslávnejší film o tomto míľniku svetového konfliktu vznikol už v roku 1953 pod názvom Odtiaľto až na večnosť. Veľkú popularitu si získala Bitka11 resizeamericko-japonská koprodukcia Tora! Tora! Tora! z roku 1970 a nakoniec chcel akademikov aj divákov ohúriť Michael Bay, avšak v jeho Pearl Harbor ide úplne zbytočne vojnová línia do pozadia klasicky strihnutej milostnej melodrámy. Možno ide o trochu pridlhý úvod k recenzii na vojnový veľkofilm megalomana Rolanda Emmericha Bitka o Midway, ale postoj k jeho dielu bude z väčšej časti závisieť na tom, aký máte prehľad v subžánri akčných filmov z druhej svetovej vojny a či vám táto novinka môže vôbec niečo ešte ponúknuť. To zistíte už v nesmierne akčnej expozícii, kde nám Emmerich ponúkne vizuálne orgie v podobe útoku japonských vzdušných jednotiek na americkú Bitka10 resizezákladňu Pearl Harbor. Tieto scény sme mali možnosť vidieť minimálne v troch spomenutých snímkach, a tak sa môže veľmi jednoducho stať, že znalého diváka skrátka neohúri ani perfektná práca trikárov a režisérov zmysel pre deštrukciu v zbesilom tempe.

Bitka o Midway sa nehrá na žiadnu psychologickú drámu rozoberajúcu vnútorné pochody vojakov tesne pred súbojmi, kde je pomerne nízka pravdepodobnosť návratu na materskú loď. Nehrá sa ani na žiadne hlboké filozofické dielo akcentujúce Bitka2 resizenezmyselnosť vojny, morálnu nejednoznačnosť bombardovania japonských miest či základní s množstvom civilistov a, samozrejme, aj vojakov. To sa prejaví najmä po sekvenciách bombardovania Tokya, ktoré je najmä z hľadiska čínskeho obyvateľstva považované za hrdinský čin. Za tento prístup iste môže aj produkčný vklad Číny do tejto veľkoprodukcie. Ak chcete rozjímať na desiatkami tisíc obetí tohto bombardovania, poohliadnite sa po pomerne neznámej americkej snímke Cisár s Tommym Lee Jonesom z roku 2012. V Bitke o Midway na podobné zastavenia skrátka nie je čas a viac než pravdepodobné, že Emmerich by takúto úlohu ani nezvládol. A to ani so Bitka5 resizešpičkovými hercami, akí sa tu po celý čas promenádujú vo vyžehlených uniformách.

Úlohou scenára a réžie je priniesť na plátno dve veľké historické bity a dve menšie (bombardovanie japonského letiska, skrátená verzia bombardovania Tokya), respektíve dramaturgia filmu je stanovená tak, aby sme sa na začiatku naladili na akčný tón prostredníctvom útoku na Pearl Harbor a takmer celú druhú polovicu sledovali veľmi slušne nakrútený boj pri ostrovoch Midway. Tu Emmerich skutočne prejavuje svoje majstrovstvo a ponúkne zopár inovatívnych záberov. Scenár však stále pôsobí, ako by bol napísaný snáď už v päťdesiatych rokoch a vyzdvihuje Bitka7 resizenajmä hrdinstvo vojakov na oboch stranách konfliktu. Osviežujúcou odbočkou je postava režiséra Johna Forda, ktorý sa rozhodol túto vzdušnú bitku zachytiť na kamery, naopak všetky scény s manželkami je čistý scenáristický balast a zbytočné zdržiavanie. Ide však o jediné momenty, kedy trochu drhne tempo. Od Bitky o Midway dostanete presne to, čo sa dalo od tvorcu Dňa nezávislosti a 2012 čakať. Množstvo akcie, nejaký ten pátos, mnohé hollywoodske hviezdy vo väčších aj menších úlohách, predovšetkým ale zbesilé tempo, takže tu rozhodne nemôže byť reč o nude, ceny od akademikov a kritiky si ale Bitka o Midway nepýta a ani o to nemá záujem.


Bitka12 resizeBitka o Midway (Midway), USA, 2019
Dĺžka: 138 minút
Réžia: Roland Emmerich
Scenár: Wes Tooke
Kamera: Robby Baumgartner
Strih: Adam Wolfe
Hudba: Harald Kloser, Thomas Wanker
Hrajú: Ed Skrein, Patrick Wilson, Woody Harrelson, Luke Evans, Mandy Moore, Luke Kleintank, Dennis Quaid, Aaron Eckhart, Keean Johnson, Nick Jonas a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 14. novembra 2019
Foto: Forum Film

Share/Save/Bookmark