ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Chvenie (Temblores)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Chvenie3 resizeNakrútiť v dnešnej dobe film venujúci sa problematike LGBT komunity je síce určite v móde, druhá vec je však priniesť aj originálnejší a inovatívnejší prístup k veci, než len prvoplánovú propagandu dodržiavania ľudských práv bez rozdielu sexuálnej orientácie. Snímka v majoritnej guatemalskej produkcii Chvenie sa pohybuje od začiatku do konca niekde na rozhraní týchto dvoch prístupov.

Nakoniec však zvíťazí, ako netradičný pohľad na dianie v krajine, o ktorej sme snáď naposledy počuli v správach, možno v súvislosti s nejakými vojenskými operáciami v 80. rokoch. Jej zaradenie do slovenskej distribúcie a v Chvenie4 resizesúčasnosti aj na filmový festival inakosti v Bratislave súvisí určite s predchádzajúcim počinom režiséra Jayra Bustamanteho Sopka Ixcanul z roku 2015, pretože tá si odniesla ceny z festivalov Berlinale a v San Sebastiane a premietala sa úspešne aj na slovenskom Cinematiku.

Chvenie nás zavedie do hlavného mesta krajiny Guatemala, Guatemala City, do jednej pomerne slušne zabezpečenej domácnosti zakladajúcej si na kresťanských tradíciách. Štyridsiatnik Pablo má dve zdravé deti a krásnu manželku Isu, navyše udržuje vrúcne vzťahy so všetkými členmi svojej rodiny. Jedného dňa sa však prevalí, že pohľadný a urastený muž je v skutočnosti homosexuál a udržuje nemanželský pomer so Chvenie6 resizesvojim priateľom Francescom. Pre rodinu ide, samozrejme, o katastrofu. Tá vyplýva tak z pevnej viery tradujúcej v rodine zrejme po celé stáročia, ako aj, samozrejme, aj z toho, ako bude pokračovať jeho manželstvo až po strach z toho, čo na to povedia rodinní známi a celkovo aj spoločnosť.

Takto znejúca zápletka pochopiteľne zvádza k jednostrannému rozčleneniu na rozprávkové dobro a zlo a svojim spôsobom to aj Bustamante spočiatku aj takto delí, lenže situácia je omnoho komplexnejšia. Pablovmu bratovi možno nové okolnosti aj nahrávajú, pretože pokukuje po Ise, čo nám však réžia Chvenie5 resizenaznačuje iba v jemných náznakoch a nesnaží sa z tohto faktu urobiť ďalšiu podzápletku filmu. Rodičia síce chovanie svojho syna odcudzujú, lenže sú až príliš spätí s konvenciami spoločnosti a ako nám napovie jeden zaujímavý dialóg, v konečnom dôsledku rodina vždy drží pokope, na čo by mohla doplatiť najmä manželka. To vedie diváka k tomu, aby premýšľal nad filmom a jeho fabulou nejakú dobu aj po jeho pozretí. No a Isa je skrátka podvedená žena a jej správanie síce vyznieva chladno a podlo, podobne by sa však chovalo aj mnoho takto ponížených žien v omnoho liberálnejších spoločnostiach. Podobne aj mnohé ďalšie veci sú nám iba naznačené a môže sa Chenie2 resizestať, že v tej spleti väčšinou veľmi emotívnych dialógov si ich menej vnímavý divák ani nevšimne. Napríklad to, že Chvenie nie je v skutočnosti priamočiara kritika kresťanského náboženstva, ale manipulácie veriacich s písmom svätým tak, ako sa komu práve hodí. Nie nadarmo Pablo logicky argumentuje, že ho Boh stvoril takého, akého ho chcel mať.

Kritika sa prenáša aj na miestnu kresťanskú komunitu a tú môžeme chápať aj ako synekdochu tejto inštitúcie v celej krajine, či skôr v celej Latinskej Amerike. Určite nie je vhodné si Chvenie resizevopred čítať o deji viac, než je nutné a tak sa dozvedieť, akú úlohu tu zohrá práve táto miestna komunita. Pablo sa skrátka ocitol v situácii, z ktorej niet také východisko, kde by prosperovali všetci zúčastnení. Práve naopak, akékoľvek jeho rozhodnutie povedie k značnej frustrácii jednej či druhej strany, prípadne oboch. Problém je v tom, že muž si musí v rýchlom čase uvedomiť, akým smerom sa vydať a navyše premýšľať aj nad následkami do nielen blízkej, ale aj ďalekej budúcnosti.

Ťažko vyzdvihovať niektorý herecký výkon, všetci zúčastnení mali za úlohu na plátne prejavovať silné emócie a bez výnimky Chvenie7 resizesa to každému darí. Režisérovi sa podarilo nakrútiť film, ktorý by po prečítaní synopsy pôsobil možno ako zápletka historického filmu zo začiatku minulého storočia, ale Chvenie je nakrútené, samozrejme, v súčasnej Latinskej Amerike a modernými formálnymi aj rozprávačskými technikami. Guatemala City je snímaná ako rušné veľkomesto so všetkými symptómami, aké prináša doba, pričom ako vidno, tradície tejto spoločnosti taktiež nestáli na základoch dokonalého humanizmu.

Chvenie8 resizeChvenie (Temblores), Guatemala , Francúzsko,  Luxembursko, 2019
Dĺžka:  107 min
Režia: Jayro Bustamante
Scénár: Jayro Bustamante
Hudba: Pascual Reyes
Střih:Cesar Diaz
 Hrajú: Juan Pablo Olyslager, María Telón, Mauricio Armas, Diane Bathen, Sabrina De La Hoz
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 19. októbra 2019 v rámci Filmového festivalu Inakosti
Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark