ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Dievča v pavúčej sieti (The Girl in the Spider´s Web)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Dievca resizeLisbeth Salander sa po siedmich rokoch vracia na plátna kín, tentokrát v adaptácii štvrtého knižného dielu série Millennium s názvom Dievča v pavúčej sieti. Ten sa doposiaľ nedočkal sfilmovania, no ide o vydarený návrat? Odpoveď na túto otázku je však trochu komplikovanejšia, podobne ako osobnosť ústrednej hrdinky.

Séria Millennium zažila najväčšiu slávu v uplynulej dekáde, keď bola najprv v krátkom slede po sebe publikovaná trojica románov a tá bola následne v domácom Švédsku pretavená aj do filmovej podoby. V roku 2011 sa fanúšikovia po celom svete dočkali aj vynikajúcej americkej verzie pod taktovkou skúseného Davida Finchera a len o dva roky na Dievca6 resizeto padlo definitívne rozhodnutie, kto nadviaže na zosnulého spisovateľa Stiega Larssona, ktorého trilógia vyšla až posmrtne. Voľba padla na Davida Lagercrantza a jeho Dievča v pavúčej sieti je začiatkom novej trilógie, snažiacej sa ďalej rozvíjať pôvodné motívy a obľúbené postavy.

Nemá cenu výraznejšie rozmazávať, že hoci snaha o nadviazanie v zásade vyšla a skalní priaznivci boli pomerne spokojní, globálne prijatie nebolo až tak pozitívne ako u Larssona. Viacerým sa nepozdával ani fakt, že hlavná postava prešla pomerne výrazným charakterovým posunom a z navonok drsnej, no vnútri krehkej osoby sužovanej démonmi minulosti sa stala hrdinka až komiksových rozmerov, ktorá len zriedka robí chyby. A ak ich náhodou spraví, okamžite má, buď po ruke niečo, čim ich dokáže eliminovať alebo jej pomáha i Dievca5 resizenáhoda a presné načasovanie. Málokoho asi prekvapí, že podobný posun plne prevzalo aj nové filmové spracovanie, no čo už kadekoho môže prekvapiť, je fakt, že mu tvorcovia výrazne prispôsobili aj samotnú zápletku.

Obzvlášť čitatelia pôvodnej predlohy sa môžu chvíľami až čudovať, ako radikálne sa od nej nová zápletka odkláňa, a to aj navzdory tomu, že viaceré kľúčové body sú ak už nie rovnaké, tak aspoň podobné. To by samo ešte samo o sebe nemusel byť problém, nakoľko mnohovrstevnatosťou Mužov čo nenávidia ženy nedisponuje ani kniha, ani film. Akurát že rafinovanosť a komplexnosť sa ešte viac vytráca pod nánosom Dievca3 resizeklasického klišé a béčkovo pôsobiacich momentov. Tam kde Fincher dokázal cez nie úplne typickú päť aktovú štruktúru vyrozprávať pôsobivý príbeh, s dôrazom na dramatické prvky, jeho pokračovateľ Fede Alvarez sa pre zmenu vybral cestou podstatne jednoduchšieho thrilleru. Respektíve techno thrilleru v ktorom už, nielen Lisbethino, hackerstvo chvíľami zachádza až do žánru science fiction.

Vyššie zmienený fakt je pritom v dokonalom súlade s režisérovou tvorbou (hororový remake Evil Dead, drsný thriller Muž v temnotách) a z tohto pohľadu je zrejmé, že štúdio tentokrát cielene stavilo na odlišný prístup ako minule. Dievča v pavúčej sieti tak súčasne je, aj nie je, pokračovaním Fincherovej verzie. Na jednej strane priamo počíta s divákovou Dievca11 resizeznalosťou postáv a ich vzájomnými vzťahmi, radikálnou zmenou žánru a kompletne novým obsadením však pripomína skôr akýsi poloreboot celej značky. No i táto nová interpretácia má v konečnom dôsledku niečo do seba, a to hneď z niekoľkých dôvodov.

Prvým je relatívne suverénna Alvarezova réžia, ktorý sa zjavne cíti v thrillerových zákrutách ako doma. Hoci jeho vizuálny štýl citeľne vychádza z predošlého filmu, stále je dostatočne atraktívny a to i napriek tomu, že využíva trochu odlišné prostriedky. Jeho snahu o navodenie naliehavosti často úspešne podporuje aj pulzujúca hudba Roqueho Banosa. Zďaleka najväčší triumf však predstavuj nová Lisbeth v podaní talentovanej Angličanky Claire Foy.  A to má pritom sťaženú Dievca4 resizeúlohu, nakoľko Noomi Rapace a neskôr i Rooney Mara nastavili latku poriadne vysoko a jej hendikep sa prejavuje i v tom, že na rozdiel od nich nemá ani tak vďačnú pozíciu. Lenže i v tých málo momentoch, ktoré jej to skutočne umožňujú, dokáže naplno zažiariť. Na to aby predala svoje vnútorné rozpoloženie jej stačí aj jeden uprený pohľad do kamery a niet ani najmenších pochýb, že by ustála aj komplikovanejší part po vzore jej predchodkýň.

Jej skvelý výkon dokáže, našťastie, zatieniť aj fakt, že z druhého hlavného protagonistu Mikaela Blomkvista sa tentoraz stala až prekvapivo nevýrazná postava a Sverrir Gudnason Dievca2 resize(Borg/McEnroe) je skôr castingovým omylom. A to ani zďaleka nejde o jediný trestuhodne nevyužitý charakter. Lenže svižné tempo, ktorým film nekompromisne uháňa až do úplného záveru, dáva predsa len ľahšie zabudnúť aj na viaceré objektívne nedostatky. Každému to asi nebude stačiť, ale pri spomienke na to, ako vlani dopadlo iné severské krimi, kompletne prekopaný Snehuliak od Nesba, ide vlastne o menšiu výhru.

Dievca8 resizeDievča v pavúčej sieti (The Girl in the Spider´s Web),  USA,  2018)
Dĺžka: 111 minút
Réžia: Fede Alvarez
Scenár: Steven Knight, Fede Alvarez
Kamera: Pedro Luque
Strih: Tatiana S. Riegel
Hudba: Roque Banos
Hrajú: Claire Foy, Sylvia Hoeks, Lakeith Stanfield, Sverrir Gudnason, Stephen Merchant, Vicky Krieps, Synnove Macody Lund, Cameron Britton, Mikael Persbrandt, Volker Bruch, Claes Bang, Carlotta von Falkenhayn, Alexander Yassin, Johan Eriksson, Hendrik Heutmann a ďalší
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 8. novembra 2018
Foto: Itafilm

Share/Save/Bookmark