Semmelweis (A láthatatlan gyilkos)
Autobiografické filmy o významných postavách maďarskej histórie, umenia, či vedy nie sú veľmi frekventovaným žánrom, skôr by sme narátali historické plátna z obdobia svetových vojen ako Prirodzené svetlo (2021), ktorý nakrútil Dénes Nagy podľa románu Pála Závadyho, filmy venované holocaustu, Saulov syn (2015) alebo film 1945 (2017), prepisy literárnych románov Miloval som svoju ženu (2021), Veľký zošit (2013) alebo populárne dobové príbehy ako bol napríklad Kincsem (2017). Film o slávnom lekárovi pôrodníkovi Ignácovi Semmelweisovi (1818-1967), ktorý odhalil príčinu častého úmrtia žien na horúčku šestonedieľok, je v tomto žánri s najväčšou pravdepodobnosťou snahou rozšíriť a popularizovať slávnych Maďarov a pripomenúť svetu ich význam.
Prišla v noci (She Came at Night)
Triumf tejto v podstate komornej rodinnej drámy Prišla v noci, ovenčenej dvoma Českými levmi za réžiu a ženský herecký výkon, v mnohom vďačí za úspech spontánne excentrickej Simone Pekovej, novej tvári, babke, ktorú „chlapci“, ako oslovuje dvojicu režisérov, tridsiatnikov Jana Vejnara a Tomáša Pavlíčka, vykopali v brnenskom Ha divadle. Určite nevieme, koľko skvelých herečiek takto ukrývajú divadelné javiská a záleží len na dobrej vôli a snahe filmových tvorcov, urobiť pioniersky krok, vzdať sa overených tvárí a obsadiť neznámu herečku do hlavnej role. Mohli to i neurobiť a ponúknuť ju napríklad Ive Janžurovej. Čo všetko by príbeh o „rodinnej invázii“ matky do synovej domácnosti získal a čo stratil, je vo hviezdach. Asi by sa viac presunul do komediálnej roviny a stratil to pôsobivé hrozivé napätie, plynúce z príchodu dominantnej ženy, okamžite útočiacej na mocenské pozície, lebo film je aj o dôslednej a efektívnej manipulácii.
Začína sa Medzinárodný filmový festival Febiofest Bratislava
Organizátor Asociácia slovenských filmových klubov a hlavný spoluorganizátor festivalu Slovenský filmový ústav ponúknu od 13. do 19. marca 2024 v priestoroch bratislavského Kina Lumière vyše 70 snímok a vďaka spolupráci s medzinárodnou vzdelávacou platformou Visegrad Film Forum aj účasť oceňovaných svetových filmárov. Divákov čaká i bohatý sprievodný program.
Imaginary: Neviditeľné zlo (Imaginary)
Za novým hororom z produkcie Jasona Bluma (a jeho známej spoločnosti Blumhouse) stojí skúsený režisér a scenárista Jeff Wadlow, ktorému je hororové zaradenie blízke, čo dokázal už vo svojom debute Krutá hra (2005) alebo v mysterióznom filme Vadí Nevadí (2018). Aj keď je Wadlow solídny remeselník, z vôd priemernosti sa mu darí vykročiť málokedy, a tak mohol novým filmom Imaginary: Neviditeľné zlo iba príjemne prekvapiť.
Na Oscaroch triumfoval favorit Oppehheimer Christophera Nolana
Celkove nudný večer, ceny takmer všetky predvídateľné, róby v niektorých prípadoch „divoké“, obecenstvo sa trochu zobudilo len keď Ryan Gosling zaspieval pieseň z filmu Barbie – to je charakteristika odovzdávania 96. ročníka odovzdávania Oscarov. Pokus o vtipnú recesiu bol ešte nahý John Cena na bíne, figový list si "zahrala" obálka s menom víťazky za najlepšie kostými. A tým sa humor vyčerpal. A teraz vážne: triumfoval favorit Oppenheimer Christophera Nolana, získal až 7 sošiek. Takisto úspešný bol film Chudiatko Yorgosa Lanthimosa dostal 4 Oscarov, jedného pre, zdalo sa, že prekvapenú, Emmu Stone. Cenu za pôvodný scenár si odniesli Justine Triet a Arthur Harari za Anatómiu pádu. Najlepším zahraničným filmom sa stala snímka Zóna záujmu Jonathana Glazera. O filmoch sa už toľko popísalo, že hádam bude stačiť, keď si pozriete zoznam víťazov.