ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Chlapčenstvo (Boyhood)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Chlapcenstvo resize„Nielen že som sa sám rozhodol urobiť krok do neznáma, ale musel som presvedčiť veľa ľudí, že vyrazili so mnou a po celý čas nezakolísali,“ povedal americký scenárista a režisér Richard Linklater (1960) na margo svojho filmu Chlapčenstvo (Boyhood, USA 2014), ktorý vyvolal nadšenie kritiky i divákov a získal početné domáce i medzinárodné ceny, medzi nimi Strieborného medveďa pre najlepšieho režiséra na tohtoročnom Berlinale.

Film je výnimočný a zrejme sa zapíše do dejín kinematografie predovšetkým spôsobom nakrúcania. Linklater so svojím štábom použil časozbernú metódu, doteraz známu iba z dokumentov (napríklad zo snímok českej filmárky Heleny Chlapcenstvo 4 resizeTřeštíkovej). Chlapčenstvo však nie je dokument, ale plnokrvný hraný film, ktorý sa nakrúcal dvanásť rokov. Každý rok sa tvorivý team zišiel na tri-štyri dni, aby zaznamenal ďalšiu etapu vo fyzickom i psychickom vývoji svojich hrdinov, dohromady to však tvorilo iba päťdesiatpäť filmovacích dní. Ťažko si čo len predstaviť, aké problémy museli byť spojené s takýmto druhom umeleckej práce, aké nadšenie pre spoločné dielo museli doň vniesť herci a ostatní tvorcovia, nevraviac o tom, že sa Linklater počas tohto dlhého obdobia venoval aj mnohým ďalším filmovým projektom. Výsledok je tiež výnimočný, svojou obyčajnosťou a pokojným tokom filmovej narácie netypický pre americkú kinematografiu, založenú najmä na dramatickej akcii.

Chlapcentsvo 12 resizeSpôsob nakrúcania s istým časovým odstupom si už Linklater vyskúšal v pozoruhodnej romantickej trilógii Pred úsvitom (1995), Pred súmrakom (2004) a Pred polnocou (2013), v ktorej sleduje zrodenie, vývoj a krízu ľúbostného vzťahu. Jednotlivé časti trilógie od seba delí deväť rokov, ústrednú dvojicu Francúzky a Američana hrajú tí istí herci – Julie Delpy a Ethan Hawke, ich príbeh je tiež „obyčajný“, taký, s akým sa môžu stotožniť tisícky divákov so skúsenosťami z partnerských vzťahov.
   

Chlapčenstvo (Boyhood), ako prezrádza už Chlapcenstvo 7 resizejeho názov, sleduje dospievanie normálneho amerického chlapca od šiestich do osemnástich rokov, teda od vstupu do základnej školy po príchod na vysokú. Mason (Ellar Coltrane) má rozvedených rodičov. On i jeho sestra Samantha (režisérova dcéra Lorelei Linklater) zostali s matkou (Patricia Arguette), ktorá sa ťažko prebíja životom, neustále sa sťahuje a má talent na výber nevhodných partnerov. Otec (režisérov obľúbený herec Ethan Hawke) je trochu nezodpovedný, ale príťažlivý dobrodruh s výborným vzťahom k svojim deťom. Kým matka sa stará o ich každodenný život, otec im takpovediac zapĺňa víkendy.To je základný Chlapcenstvo 6 resizerámec, z ktorého sa príbeh odvíja, pričom nemožno hovoriť o súvislom deji, skôr o chronologickej epizodickej štruktúre filmu. V rodine, a teda ani v živote ústredného hrdinu Masona sa nedeje nič nezvyčajné ani dramatické. Sympatický, pomerne uzavretý chlapec chodí do školy a stretáva sa s kamarátmi, háda sa so sestrou, hľadá si vzťah k rodičom i prvú lásku a medzitým rastie. Linklater ako scenárista i režisér sa zámerne vyhýba vypätým dramatickým scénam (tie zriedkavé súvisia so správaním matkiných partnerov), ale aj zaužívaným klišé, ktoré sa zvyknú spájať s obdobím dospievania. Napriek Chlapcentsvo 5 resizepokojnému toku filmového rozprávania sa divák ani pri takmer trojhodinovej minutáži nenudí, obyčajný život americkej strednej vrstvy ho vtiahne a on sa cíti súčasťou tejto rodiny, prežíva s ňou dobré i zlé. Majstrovstvo, s akým Linklater emocionálne zainteresoval publikum na tomto všednom realistickom príbehu, je jedným z dôvodov mimoriadneho úspechu diela.

Hoci sa film nakrúcal počas dvanástich rokov, snímka je strihaná tak excelentne (strih Sandra Adair), že v nej necítiť žiadne tvrdé prechody z obdobia do obdobia. Detskí Chlapcenstvo 9 resizehrdinovia rastú, dospelí starnú, menia sa účesy, oblečenie, technika. Režisér na charakteristiku jednotlivých rokov výborne využíva množstvo popkultúrnych prvkov, predovšetkým zdokonaľujúce sa videohry, populárne piesne (otcovými favoritmi sú Beatles, čo syn nedokáže oceniť), filmy (napríklad taký hit, akým bol Temný rytier), knihy (film sa nevyhol čitateľskému ošiaľu z Harryho Pottera), ale aj rýchlo sa vyvíjajúcu techniku, s ktorou si mladí ľudia od začiatku rozumejú. Organicky sú do príbehu zapojené spoločensko-politické udalosti, napríklad  obdobie vlády G. Busha a jeho vojny v Iraku, či kampaň za zvolenie B. Obamu. A hoci politický názor tvorcu je jednoznačný, demokratický a protivojnový, nepôsobí vo filme násilne ako agitka, prirodzene vyplýva z charakteru postáv.

Chlapcenstvo 10 resizeUnikátny spôsob „časozberného“ nakrúcania sa priaznivým spôsobom odráža v autentickosti psychologicky prepracovaných postáv a ich správania, v reálnosti prostredia, charakterizovaného atmosférotvornými detailmi, v prirodzenosti a presvedčivosti tohto „obyčajného“ filmu o „obyčajných“ Američanoch s vybrúsenými dialógmi spestrenými humorom. Jeden príklad za všetky o použití detailu pri charakterizácii postáv. Rodičia otcovej novej manželky venujú Masonovi na pätnáste narodeniny dva darčeky: on v rodine dedenú pušku, s ktorou ho ihneď učí strieľať, ona bibliu. Treba viac slov?

Musíme obdivovať odvahu, s akou Richard Chlapcenstvo 11 resizeLinklater vyberal hercov, predovšetkým do hlavných úloh. Patricia Arguette a Ethan Hawke veľmi prirodzene vyjadrili svoj postoj k životu, sklamanie z nevydareného manželstva, ale aj snahu nestratiť dôverný kontakt s deťmi. Aj oni podliehajú chaosu vo svojich životoch, bezradnosti pri riešení finančných i výchovných problémov, nostalgii za uplynulými rokmi. Zmätok v hlave nie je iba výsadou teenagerov...

Veľké riziko podstúpil režisér pri obsadzovaní detských hrdinov, veď naozaj nemohol tušiť, či Lorelei Linklater nestretí svoju bezprostrednosť a chuť predvádzať sa, na koho sa dospievaním zmení ten pôvabný Chlapcenstvo 13 resizešesťročný chlapček Ellar Coltrane. Ukazuje sa však, že aj tentoraz, ako vo svojich filmoch pravidelne, mal šťastnú ruku. Mason, dieťa, ktoré žije vo svojom svete a kladie dospelým ťažko zodpovedateľné otázky, vyrastie na osobnosť, ktorá je rozhodnutá ísť vlastnou cestou, fascinuje ju fotografia, neznáša pretvárku a vážne uvažuje o živote. A hoci záver filmu je pochopiteľne otvorený, divák mu verí, že sa v živote nestratí a možno aj presadí zásadným spôsobom.

Optimizmus bez prikrášľovania, nádej bez ružových okuliarov, to je bonus, ktorý Richard Linklater priložil k svojmu výnimočnému filmu. Filmoví fanúšikovia by ho určite nemali zmeškať. Nájdu ho v klubových kinách, kam ho prináša distribučná spoločnosť Barracuda Movie.

Chlapcenstvo 3 resizeChlapčenstvo (Boyhood), USA 2014
Scenár a réžia: Richard Linklater
Kamera: Lee Daniel, Shane F. Kelly
Strih: Sandra Adair
Hudba: Maghan Currier - hudobná supervízia
Hrajú. Ellar Coltrane, Lorelei Linklater, Etan Hawke, Patricia Arguette a ďalší
Premiéra v SR: 14.8.2014
Foto: Barracuda Movie

Share/Save/Bookmark