Seminár (Konferensen/The Conference)
Je všeobecne známe, že severania dokážu nakrútiť kvalitné thrillery, k čomu im často pomáha aj typicky seversky chladná atmosféra a dôraz na pochmúrnosť tamojšieho prostredia. Osobitým subžánrom sa potom stáva severská kriminálka, ktorá sa teší veľkej obľube nielen v domácich krajinách, ale po celej Európe. Vo filme Seminár sa Švédi púšťajú do menej zmapovaných vôd severského filmového sveta, akých je pre nich podžáner hororovej komédie. Konkrétne je film Seminár humornou variáciou na takzvané „slasher“ filmy (po slovensky by sa dal typ týchto filmov označiť ako „vyvražďovačky“), ktoré boli mimoriadne populárne najmä v 80. rokoch.
Fér hra (Fair Play)
Keď jeden z vyššie postavených zamestnancov v newyorskej investičnej firme One Crest Capital s obdivuhodnou deštruktivitou využije golfovú palicu na povrchovú úpravu svojej súkromnej kancelárie, vyčarí to väčšine jeho podriadených úsmev na perách. Skôr, či neskôr sa totiž jednému z nich pošťastí nahradiť ho na práve stratenej pozícií. Miestna „šuškanda“ nachádza možného nástupcu v ambicióznom Lukeovi Edmundsovi (Alden Ehrenreich). Aspoň tak to započuje Emily Meyersová (Phoebe Dynevor), oficiálne „len“ kolegyňa, avšak v rozpore s internými firemnými pravidlami tiež tajná spolubývajúca v rámci spoločnej domácnosti, milujúca, postup mu prajúca priateľka a aktuálne s ním čerstvo po zásnubách. Lenže skôr, než spoločne stihnú radostnú novinku osláviť, zavolá Emily generálny riaditeľ spoločnosti Campbell (Eddie Marsan) a na následne dohodnutom nočnom stretnutí v bare jej oznámi, že novým povýšeným má byť v skutočnosti ona. Bez postranných úmyslov, čisto pre jej profesné výsledky a hlavne preto, že každé jej rozhodnutie je v súlade s fair play...
Vyháňač diabla: Znamenie viery (The Exorcist: Believer)
Niet divu, že po novodobých spracovaniach klasických hororov ako Halloween, Hellraiser, Evil Dead a mnoho ďalších, prišla na rad aj klasika nedávno zosnulého režiséra Williama Friedkina - Vyháňač diabla. Z tejto adaptácie rovnomennej knihy Williama Petra Blattyho sa stal v 70. rokoch medzník v hororovom žánri a dodnes ide o jeden z najslávnejších filmov vôbec. Pôvodný film bol v prvom rade drámou, s výborne napísanými postavami a dramatickými konfliktmi, ktorý dômyselne komunikuje myšlienku o dôležitosti viery, ktorá prevyšuje náboženský kontext príbehu. Ide o vieru v čokoľvek, či už v seba, v druhých alebo v konkrétne náboženstvo, vďaka ktorej dokážeme pevnejšie stáť tvárou tvár zlu.
Jeanne du Barry - Kráľova milenka (Jeanne du Barry)
Maïwenn už nejaký čas plánovala film o Jeanne du Barry, uvedený u nás dodatkom Kráľová milenka. No s produkciou to vyzeralo všelijako. Hoci Francúzka, ktorá sa pôvodne preslávila ako herečka, napokon nabrala odvahu a pustila sa do tvorby historickej drámy, projekt nenapredoval. Problémové bolo napríklad obsadenie kráľa Ľudovíta XV., ktoré jej viacerí herci odmietli. Napokon sa však nakrúcanie dokončilo, s veľkým úsilím a istými známymi menami sa jej predsa len podarilo uskutočniť svoj sen a Jeanne Du Barry sa stal otváracím filmom festivalu v Cannes 2023 a takisto otváracím filmom prehliadky Be2Can.
Muž, ktorý stál v ceste (The Man Who Stood in the Way)
Vznik filmov o hrdinoch je obvykle motivovaný snahou rekonštruovať a zároveň memorializovať význam a zásluhy ich činov, napĺňajúcich sled hodnotových kategórií. Súvisia predovšetkým s odvahou k protestu a nesúhlasu, snahe demonštrovať názorovú odlišnosť i aktívne zasiahnuť do kritickej situácie a usilovať o jej zmenu. Hrdinské príbehy sú príbehmi o statočnosti a čestnosti, schopnosti priniesť osobnú obetu, nezriedka i vlastný život. Novodobí českí i slovenskí hrdinovia sú spojení s érou komunizmu.