ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Ako Princ z Perzie o zuby prišiel

pppAnglický režisér Mike Newell má síce za sebou kariéru dlhú 43 rokov, no poznáme ho najmä ako tvorcu romantickej komédie Štyri svadby a jeden pohreb. Preto môže jeho príklon k akčnej komerčnej zábave azda prekvapiť. V skutočnosti však oddávna, ešte ako televízny režisér, nakrúcal striedavo komerciu i „vážne“ diela. Pozornosť si získal televíznou verziou Muža so železnou maskou (1977) a thrillerom podľa Brama Stokera Prebudenie. Predchádza ho povesť zručného rozprávača, rešpektujúceho hercov, skôr konzervatívca, ktorý nepodlieha lákaniu dynamického strihu a roztrasenej ručnej kamery. Zdalo by sa, že niet menej vhodného adepta na režírovanie akčného filmu podľa videohry.

Čítať celý článok...

Duša ako nádor?


ze_schranky„Možnože je duša taký zvláštny sval, ktorý môžeme buď posilňovať, alebo ho nechať zakrpatieť,“ povedala pri objasňovaní genézy svojho celovečerného hraného debutu Duša Paula Giamattiho (Cold Souls, USA/Francúzsko, 2009) nezávislá americká filmárka Sophie Barthes, pôvodom Francúzka, ktorá vyrastala na Strednom východe a v Južnej Amerike. Inšpiráciu vraj našla vo vlastnom sne, ktorý sa jej prisnil po prečítaní knihy švajčiarskeho psychiatra Carla Gustava Junga Duša moderného človeka. Vystupoval v ňom Woody Allen a sen bol natoľko sugestívny, že pod jeho vplyvom začala Sophie Barthes písať scenár, pôvodne práve pre tohto svojrázneho režiséra a herca. Ako naznačuje český distribučný názov, neskôr plán zmenila, zamerala sa na inú americkú osobnosť a výsledok potvrdzuje, že urobila dobre.

Čítať celý článok...

Osem a pol a pol

nine_neo0224Pred tridsiatimi rokmi nakrútil Bob Fosse muzikálovú drámu All that Jazz, autoportrét choreografa a tanečníka, ktorého pracovné i životné tempo je sebazničujúce. Pôsobivé a dojímavé dielo dodnes prekvapuje silou a najmä prirodzenou blízkou spätosťou s poetikou talianskeho postneorealistického mága Federica Felliniho. A príchod amerického muzikálu Nine kvality Fosseho snímky All that Jazz len zvýraznil.

Čítať celý článok...

Päť prekvapení Robina Hooda

robin_03Legenda o Robinovi Hoodovi patrí k najčastejším filmovým námetom. Anály uvádzajú od roku 1913 viac než sto filmových postáv s menom Robin Hood. Gentlemanského lúpežníka zo Sherwoodskeho lesa stvárnili Douglas Fairbanks, Errol Flynn, Lex Barker, Frank Sinatra, Sean Connery, Eric Idle aj John Cleese či Patrick Bergin a Kevin Costner (obaja roku 1991). Ak sa dnes niekto už pustí do filmovania Robina Hooda, tak buď s úmyslom vytvoriť paródiu alebo nenáročnú komerčnú zábavu so zárukou nadpriemerných tržieb. No pre ambicióznejších tvorcov je hoodovská legenda práve pre svoju obľúbenosť a sprofanovanosť vážnou výzvou.

Čítať celý článok...

Romantický pozdrav z Hollywoodu

dear_john_09Známy švédsky režisér Lasse Hallström (1946) pôsobí od medzinárodného úspechu filmu Môj život ako pes z polovice osemdesiatych rokov v Hollywoode. Vo filme Čo trápi Gilberta Grapea dal veľkú šancu Johnnymu Deppovi i začínajúcemu Leonardovi Di Capriovi v úlohe jeho autistického brata. Do povedomia kritiky i divákov sa zapísal napríklad spracovaním literárnych predlôh Pravidlá muštárne či Čokoláda. Aj jeho najnovší film Milý John vychádza z románu. Konkrétne ide o Nicholasa Sparksa, autora sfilmovaných kníh ako Správa vo fľaši či Zápisník jednej lásky, ktorého producent Marty Bowen oslovil vraj prv, než sa titul objavil na trhu.

Čítať celý článok...

Upír Nosferatu žije v Metropolise!

svitanie_10Príšery, živiace sa ľudskou krvou, prenikli z folklóru do literatúry roku 1897, keď Bram Stoker vydal svoj román Dracula. Potom upíri obsadili nové médium – film. A držia sa v ňom zubami-nechtami dodnes. Nielen pre fascináciu divákov krvavými historkami, ale i preto, že prehovárajú k niečomu, ukrytému hlboko v našom podvedomí. Individuálnom, no aj kolektívnom.

Po siedmich rokoch sa austrálski filmári bratia Michael a Peter Spierigovci vrátili k svojmu úspešnému námetu (Undead), aby nakrútili celovečerný výpravný, hviezdne obsadený film Svitanie - o ľudstve, premenenom na krvilačných upírov. Pokúsili sa spojiť tradičný hrôzostrašný thriller s metaforou. Vo Svitaní nechýba neľútostná kritika nášho sveta, založeného na konzume, silné herecké osobnosti ani výtvarná štylizácia. Umelecká práca so zvukom, strihom i kamerou sú však v priamom protiklade voči vyložene slabému príbehu a diletantskej fabulácii. Zámer sa podarilo naplniť len sčasti.

Čítať celý článok...

Ironický Iron Man 2

iron_man_2_04Intelektuálske grafické romány, plné ponurých myšlienok a hlbokých úvah o podstate všehomíra, logicky nachádzajú pri filmovej adaptácii tvar temných konverzačných drám. Ale filmový príbeh o klasickom akčnom superhrdinovi, trvajúci viac než dve hodiny – a len s minimom akcii, pomerne striedmymi trikmi, ba čo viac – poňatý skôr ako salónna konverzačná komédia, to tu ešte naozaj nebolo. Iron Man 2 je skutočne, v zhode s titulom, priam nabitý iróniou a sebairóniou.

Čítať celý článok...

Nezabudneme?

Nezabudni_na_ma_5_resizeReklama je reklama, a tak sa distributérom podarilo vytvoriť celkom sympatický slogan v zmysle, že "film Nezabudni na mňa je nezabudnuteľný príbeh o moci lásky, sile rodiny a o tom, ako si musíme vážiť každý deň nášho života a prežívať ho tak, akoby bol posledný.“ To všetko v žánri romantická dráma, z ktorej sa vykľuje melodráma ako vyšitá. Navyše s hereckým obsadením, ktoré by malo rozbúšiť srdcia diváčok. Veď rebela Tylera stvárňuje upírsky sexidol zo ságy Súmrak Robert Pattinson a jeho otca predstavuje niekdajší agent 007 stále šarmantný Pierce Brosnan. Čiže - dôvod, tešiť sa do kina.

Čítať celý článok...

Ďakujem, dobre - náš reprezentant v Cannes

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

akujem_dobre_resizeZaužívalo sa, že je to iba formalita, niečo ako pozdravný rituál: Na otázku Ako sa máte? nikto nie je zvedavý na odpoveď, sotva vníma i to zdvorilé zamrmlanie: Ďakujem, dobre..., nieto, aby uvažoval, či je to pravda. V každom prípade Ďakujem, dobre je dobrý titul i krátky hraný film Mátyása Priklera, ktorý na ploche štyridsiatich minút vypovedá o vzťahoch v dnešnej rodine.

Čítať celý článok...

Na konci cesty čaká nádej

Sever_resizeKtovie, koľko strán by mal scenár celovečerného nórskeho filmu Na sever (Nord, 2008), keby sa spísali len jeho dialógy. Určite by sa dali spočítať na prstoch jednej ruky. Debutujúci režisér Rune Denstad Langlo (1972) sa vyjadruje predovšetkým obrazom, slová používa striedmo až minimalisticky, iba vtedy, keď sú nevyhnutné. Napokon, hrdina jeho filmu, tridsaťročný vlekár Jomar, je mlčanlivý človek, a ani ostatní obyvatelia drsnej krajiny si na presilu slov nepotrpia. Odkázaní na seba a zväčša aj na samotu, prejavujú sa činmi, nie slovami. Divák nesmie počas sledovania tohto diela poľaviť v pozornosti, aby mu v mozaike obrazov, letmých náznakov a dlhých páuz, ktorú si sám aktívne skladá, nechýbal niektorý potrebný kamienok.

Čítať celý článok...