ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

To by neprežil ani superman

Crazies_1_resizeGeorge A. Romero jeden z otcov hororového žánru sa zapísal do kinematografie tým, že sa stal zároveň zakladateľom zombie hororového žánru, a to filmom Noc oživnutých mŕtvol (1968). Po ňom nasledovali v roku 1973 The Crazies (Šialení), ktorý sa teraz dočkali remaku v réžii Brecka Eisnera. Autor pôvodného filmu, Romero, sa na novej verzii podieľal len ako výkonný producent.

Čítať celý článok...

O kozách a ľuďoch

muzi_cumiaPo prvom predstavení novinky Granta Heslova The Men Who Stare at Goats vlani na premiérovom novinárskom premietaní v rámci 66. medzinárodného filmového festivale v Benátkach zavládlo vo festivalovom kine rozpačité ticho. Aj mnohí ostrieľaní filmoví kritici neveriacky krútili hlavami a kládli si otázku: „Toto bolo čo?“

Čítať celý článok...

Boj o ľudskú dôstojnosť

kvet_pusteČo potrebuje dobrý film? Silný príbeh, dobrý scenár, invenčnú réžiu a dobré herecké výkony. To všetko sa stretlo vo filme Púštny kvet režisérky Sherry Hormannovej. Začalo sa to v roku 1997, keď Somálčanka Waris Dirieová napísala rovnomennú životopisnú knihu, ktorá sa okamžite stala bestsellerom. Autobiografia ženy, pastierky kôz vyrastajúcej v kočovnej rodine, ktorá sa ako v rozprávke stala najvyhľadávanejšou svetovou modelkou, zaujala i šokovala. Waris sa totiž novinárkam Barbare Waltersovej z NBS a Laure Zivovej z časopisu Marie Claire, zverila s najväčším tajomstvom svojho života - ženskou genitálnou obriezkou.

Čítať celý článok...

Baaria je ako kľúč bez zámky

baaariaBaaria je starodávny zvuk, magická formulka, kľúč,“ povedal scenárista a režisér Giusepe Tornatore o svojom najnovšom filme, keď otváral lanský benátsky festival. „Iba ona dokáže rozbiť škrupinu, do ktorej je zakliaty najosobnejší z mojich filmov. No Baaria je aj meno sicílskeho mestečka, na hlavnej ulici ktorého sa odvíja život. Na zopár stovkách metrov. Celý. A keď sa po nej dokážete pohybovať nielen v priestore ale i v čase, spoznáte veci, ktoré by ste sa nedozvedeli nikde inde na svete.“

Čítať celý článok...

Lepšie je žiť, než len prežívať

207176_4_resize

„Chcel som nakrútiť univerzálny príbeh o ľuďoch, ktorí túžia nájsť lepší život, buď z politických, alebo z existenčných dôvodov“, povedal režisér Arash T. Riahi o svojom celovečernom hranom debute Na chvíľu slobodní (Ein Augenblick Freiheit, 2008), ktorý do našich kín uvádza Asociácia slovenských filmových klubov. Filmový plagát akoby dopovedal jeho krédo: „...žiť je lepšie, než len prežívať...“

Čítať celý článok...

Digitálny, trojrozmerný, hlúpy

garffRoku 1978 prišiel Jim Davis, tvorca neúspešného komiksu o chrobáčikoch Gnom Gnat, s novým námetom. Hrdinami boli tučný lenivý cynický kocúr, nazvaný podľa autorovho starého otca Garfield a jeho pán, popletený no dobrácky starý mládenec Jon Arbuckle. Davis postupne ponúkol novinku trom veľkým vydavateľstvám, ale odmietli ho. Napriek tomu však 19. júna 1978 začal v 41 amerických novinách vychádzať nový kreslený seriál na pokračovanie - Garfield.

Čítať celý článok...

Kvalitná komercia

zvppČeský režisér Jiří Vejdělek (1972) patrí medzi tých šťastných tvorcov, ktorým sa darí skĺbiť kvalitu s komerčnosťou. Taký bol jeho filmový debut Účastníci zájezdu (2006), nakrútený podľa románovej predlohy bestsellerového autora Michala Viewegha, ktorý sa stal s 800 tisícmi divákov najúspešnejším filmom roku, ďalej road movie Roming i tragikomédia Václav, obe nakrútené podľa scenára Mareka Epsteina v roku 2007. Tento priaznivý osud zrejme čaká aj štvrtý Vejdělkov film Ženy v pokušení (2009), pri ktorom sa počet divákov v Čechách šplhá k miliónu. Je to úspech o to väčší, že režisér si po prvý raz napísal sám aj scenár.

Čítať celý článok...

Zóna: zelená a naivná

zelenazonaPoručík Miller z filmu Zelená zóna má po invázii americkej armády hľadať v Iraku zbrane hromadného ničenia. Nenájde nič, ale namiesto toho zistí, že celá americká invázia je len podfuk, špinavá hra. A o svojich zisteniach priamo z frontu informuje celý svet. Aká škoda, že v skutočnosti takých Millerov niet, žilo by sa nám určite oveľa lepšie. Lenže Miller patrí do tej istej fajty ako Pavka Korčagin či Timur aj s jeho družinou. Skrátka k tým hrdinom, ktorým neveríme ani nos medzi očami.

Čítať celý článok...

Zlo víťazí – už aj v rozprávke

destovkaČeský režisér Milan Cieslar (1960) má pomerne bohatú filmografiu. Nakrúca dramatické príbehy z histórie (Der Lebensborn – Pramen života, 2000, Krev zmizelého, 2005, oba podľa scenára skúseného Vladimíra Kornera) i filmy zo súčasnosti (Jak chutná smrt, 1995, podľa námetu Ladislava Mňačka, komédia Duše jako kaviár, 2004), nevyhýba sa ani televízii (seriály Soukromé pasti či 1. oddělení, obe 2008), no máloktoré z jeho diel – vari len s výnimkou prvého menovaného – zanechávajú v divákovi výraznejšiu stopu.

Týka sa to aj filmových rozprávok, ktoré tvoria stálu súčasť Cieslarovej režijnej práce (Jabloňová panna, 1999, O Ječmínkovi, 2002, a mnohé ďalšie). Obávam sa, že medzi diela, ktoré zapadnú prachom zabudnutia, bude patriť aj jeho najnovšia rozprávka Dešťová víla (2009), ktorá mala v krajine vzniku - v Českej republike premiéru začiatkom tohto roku, teraz ju majú možnosť vidieť slovenskí diváci a až na Štedrý večer 2011 (!) sa dostane ako darček na vianočné obrazovky.

Čítať celý článok...

Ako Princ z Perzie o zuby prišiel

pppAnglický režisér Mike Newell má síce za sebou kariéru dlhú 43 rokov, no poznáme ho najmä ako tvorcu romantickej komédie Štyri svadby a jeden pohreb. Preto môže jeho príklon k akčnej komerčnej zábave azda prekvapiť. V skutočnosti však oddávna, ešte ako televízny režisér, nakrúcal striedavo komerciu i „vážne“ diela. Pozornosť si získal televíznou verziou Muža so železnou maskou (1977) a thrillerom podľa Brama Stokera Prebudenie. Predchádza ho povesť zručného rozprávača, rešpektujúceho hercov, skôr konzervatívca, ktorý nepodlieha lákaniu dynamického strihu a roztrasenej ručnej kamery. Zdalo by sa, že niet menej vhodného adepta na režírovanie akčného filmu podľa videohry.

Čítať celý článok...