ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Dolittle

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Dolitle4 resizeKeď sa Tommy (Harry Collet), chlapec odmietajúci ubližovať zvieratám na poľovačke s otcom, odhodlá netrafiť lovenú kačku, omylom svojím výstrelom z pušky zasiahne veveričku. Papagáj Poly (v pôvodnom znení Emma Thompson), ktorý celý incident videl, sa rozhodne zaviesť ho za najlepším veterinárom na svete – ovdovelým Dr. Dolittlom (Robert Downey Jr.), straniacim sa akejkoľvek ľudskej spoločnosti.

Ten posledných sedem rokov prežil len v spoločnosti početnej skupiny zvierat na svojom sídle, ktoré mladá kráľovná Victoria svojim dekrétom označila za miesto chránené do konca jej života. Lenže momentálne je veľmi chorá a ak Dolitle3 resizezvieratá nechcú prísť o svoj domov, musia svojho tvrdohlavého ľudského spolubývajúceho čo najskôr postaviť na nohy a pomôcť mu na jeho púti za vzácnym zázračným liekom. Dr. Dolittle má totiž oproti iným zverolekárom jednu veľkú výhodu. Rozumie reči zvierat.

Na začiatku bola séria detských kníh z pera Hugha Loftinga, ktorej prvú muzikálovú filmovú adaptáciu Pán doktor a jeho zvieratká (známu tiež pod názvom Doktor Jajbolí) v roku 1967 nakrútil režisér Richard Fleischer. Ambiciózny projekt oslovil najmä tým, že do deja „herecky“ zapojil veľký počet zvierat rôznych druhov a snažil sa ich vystaviť množstvu dejových situácií v rámci epizodickej štruktúry rozprávania v rozsahu takmer dva a pol Dolitle7 resizehodinového filmu. Jednotlivé minipríbehy boli napriek veľmi náročnej realizácií pomerne jednoduché, obmedzujúce sa na to, čo zvieratá ešte vôbec zvládali uhrať.

Jedna dejová epizódka sa v ňom zaoberala snahou Dr. Dolittla (Rex Harrison) naučiť sa jazyk nejakého konkrétneho druhu, iná jeho nefunkčným vzťahom s manželkou, ktorá ho pre veľký počet zvierat v dome a nedostatočnú trpezlivosť s nimi opustila. Dôležitú rolu v deji mala však aj podivná plyšová dvojhlavá ťava s ambíciou o kariéru v cirkuse, súdny proces o doktorovej duševnej príčetnosti, či naliehavá púť za legendárnym Veľkým Ružovým Slimákom, žijúcim na pohybujúcom sa ostrove. Divák sa ale Dolitle2 resizeťažko zbaví dojmu, že dej bol len zámienkou na postupné striedanie prostredí charakteristických zas pre iné, do tej doby nezobrazené živočíšne druhy. Herecký predstaviteľ titulnej úlohy sa zvieratám prihováral zvukmi, ktoré prirodzene vydávali. Výnimku predstavoval len geniálny papagáj Polynesia, údajne poznajúci ľudskú reč lepšie než väčšina ľudí. Film získal oscarové ocenenie za vizuálne efekty a pieseň „Talk to the Animals“. Nominovaný bol ešte v ďalších siedmich kategóriách vrátane tej o najlepší film. Bohužiaľ, časom výrazne zostarol a kvalitami, ktoré mu boli v minulosti pripisované, už dnes veľmi nedokáže diváka osloviť.

Dolitle12 resizeV roku 1998 vznikol v réžií Betty Thomas remake Dr. Dolittle s Eddiem Murphym v hlavnej úlohe ako štandardný rodinný film odohrávajúci sa už nie na konci 19. storočia, ale v súčasnosti a čerpajúci z pôvodných literárnych predlôh len veľmi voľne. Bez použitia piesní, za to však s nadabovanými tiež reálnymi zvieracími hercami, ozvláštnený animatronikou a pomerne skromným použitím počítačových efektov, dosiahol komerčný úspech, vďaka ktorému o tri roky neskôr vzniklo tiež pre kinodistribúciu určené pokračovanie. Pričom následne vznikli aj tri nevýrazné videofilmy.

Najnovšie stvárnenie Dolittle v réžií Stephena Gaghana (oscarového scenáristu filmu Traffic – Nadvláda gangov a nominovaného za Syrianu) predstavuje opäť návrat k dobovým Dolitle11 resizekoreňom ako v origináli. Piesne sú podľa vzoru remaku a jeho pokračovaní preč, zvieratá sú nadabované v pôvodnom znení pomerne hviezdnym hereckým obsadením. Najzásadnejšou zmenou však je, že sú všetky do jedného stvárnené vizuálne veľmi prepracovanou CGI animáciou.

Kamera Guillerma Navarra ponúka množstvo nádherných kompozícií. Využíva naplno hercov, rekvizity aj možnosti prostredia. Svoju pozornosť si získajú tiež kostýmy, masky a z rekvizít najmä doktorove veľmi dômyselné nástroje na vyšetrovanie chorých, či ranených zvierat. Efektne stvárnené Dolitle5 resizezvieracie postavy majú svoju špecifickú podobu, ktorou sa trochu líšia od svojich predobrazov v reálnej podobe existujúcich druhov. Bohužiaľ, však zvýraznené povahové črty nielen zvieracích, ale aj ľudských postáv sú divákovi zrozumiteľnejšie pretlmočené práve ich vizuálnym stvárnením. Nie tým, ako ich vykresľuje scenár a režijné „prerozprávanie“ konkrétnych scén. Problematickou sa občas javí aj strihová skladba. Dokonca by sa dalo povedať, že ak by v niektorých scénach neboli zábery navzájom prepojené prítomnosťou animovanej zvieracej postavy, pravdepodobne by ani neobsahovali potrebnú logickú nadväznosť. Je dosť možné, že Dolitle6 resizepri nakrúcaní niektoré zábery vznikali s úplne odlišným tvorivým zámerom, ako sú použité vo výslednej podobe filmu. Veľa nakrútených scén tvorcovia zrejme nepoužili, pričom animácia občas po tých chýbajúcich „zahládza“ stopy. Podobnú záchrannú funkciu akoby mal tiež dabing zvieracích postáv, pretože až nápadne často rozprávajú vo chvíľach, keď ich pri tom divák nemá možnosť vidieť. Dojem epického dobrodružstva sa tvorcovia pokúšajú navodiť pôsobivým soundtrackom Dannyho Elfmana.

Film vznikal so 175 miliónovým rozpočtom a jeho nakrúcanie vraj bolo veľmi problematické. Niektoré scény sa nakrúcali dodatočne Dolitle8 resizev réžií Jonathana Liebesmana (Ninja korytnačky z roku 2014) a na filme je to poznať. Výrazný problém predstavuje scenár Stephena Gaghana, Dana Gregora a Douga Manda, ktorý síce prejavil ambíciu prerozprávať asi najpútavejší príbeh z doteraz realizovaných verzií Dr. Dolittla, avšak stroskotal na nevýraznom stvárnení jednotlivých scén a nepresvedčivom predstavení postáv – či už ľudských alebo zvieracích. Scenáristom sa nedarí vytvoriť akékoľvek emocionálne puto medzi divákom a postavami. Niektoré situácie, ktoré by aspoň prostredníctvom drobných detailov v scéne mohli postavy poľudštiť, sú načrtnuté dosť skratkovito a často aj chaoticky.

Dolitle9 resizeHerci ako Robert Downey Jr., Michael Sheen, či Antonio Banderas dokážu upútať svojim štandardným hereckým vystupovaním, avšak vinou scenára majú málokedy skutočne aj čo hrať. Bizarnými sú tiež niektoré až príliš okato výchovné dialógy, bez výhrad stráviteľné snáď len pre veľmi malého detského diváka. Potešujúcim je intertextový odkaz na Krstného otca Francisa Forda Coppolu, ktorého protagonistom je vážka hľadajúca pomoc v mravenisku. A občas zaznie aj veľmi vtipná replika - napríklad, keď sa ľadový medveď sťažuje pštrosovi so zjavným otcovským komplexom, že jeho otec sa kedysi vybral von na pár tuleňov a už sa viac domov nevrátil...

Dolitle resizeHlasy zvierat v pôvodnom znení dabované Emmou Thompson, Rami Malekom, Johnom Cenom, Tomom Hollandom, či Ralphom Fiennesom nijako zvlášť remeselnú chaotickosť filmu neusmerňujú. Animácia zvierat nijako neberie do úvahy typické herecké gestá dabujúcich hlasov. Pravdepodobne by film fungoval rovnako aj s menej hviezdnym obsadením. A čo zamrzí asi najviac – zvlášť keďže ide o detský dobrodružný príbeh o lekárovi so znalosťou zvieracej reči – občas by si divák mohol pri jeho sledovaní priať, aby všetky tie nádherne CGI animované tvory boli aspoň chvíľku ticho.

Dolitle10 resizeDolittle, USA,  2020)
Dĺžka: 106 minút
Réžia: Stephen Gaghan
Scenár Stephen Gaghan, Chris McKay
Kamera: Guillermo Navarro
Strih: Craig Alpert
Hudba: Danny Elfman
Hrajú: Robert Downey Jr., Antonio Banderas, Michael Sheenm Jim Broadbent, Jessie Buckley, Harry Collett, Ralph Ineson, Joanna Page, Oliver Chris, Clive Francis a ďalší
Distribúcia. CinemArt SK
Premiéra v SR: 16. januára 2020
Foto: CinemArt SK

Share/Save/Bookmark