ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Blíženec (Gemini Man)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Blizenec4Na najvyššie priečky rebríčka najvydarenejších filmov taiwanského režiséra Anga Leeho sa film Blíženec iste nedostane, a to z viacerých dôvodov. Príbeh excelentného strelca Henryho Brogana (Will Smith), ktorý odhalí nebezpečnú hru tajných služieb a sám sa stane cieľom, určeným na odstrel, je mnohonásobne recyklovanou komoditou, aj keď za jeho vznikom stojí trojica renomovaných scenáristov. Najznámejším je David Benioff, podieľajúci sa na scenároch i réžii dnes už kultového televízneho seriálu Hra o tróny. Billy Ray sa scenáristicky i režijne podpísal pod filmy Terminátor: temný osud (2019), Tajomstvo jej očí (2015) alebo Kapitán Phillips (2013) a Darren Lemke je okrem iného, autorom scenára hitu Shrek: Zvonec a koniec (2010).

K prenasledovaniu dokonalého akčného hrdinu je určený jeho mladší klon, výsledok diabolského plánu Claya Verrisa (Clive Owen), veliteľa súkromnej spoločnosti Gemini, zasahujúcej na želanie najrôznejších zákazníkov, obvykle v tajných operáciách s tajnými cieľmi. Pomoc na likvidáciu Brogana si u nich objednala FBI. Verris vo svojich laboratóriách vyrábal klony tých najschopnejšíchBlizenec7 agentov, ku ktorým geniálny strelec patril po dlhé roky. Brogana má teda odpraviť jeho takmer identický dvojník. Do overenej schémy patria oddaní pomocníci, v tomto prípade je to agentka Danny (Mary Elizabeth Winstead), krytá ako pracovníčka požičovne člnov s úlohou sledovať Brogana a Baron (Benedict Wong), letecké eso, ktoré dopraví hrdinu do Budapešti, kde sa má stretnúť s istým Kovacsom. Vysvetľuje mu časť motívov celej zápletky, ale ide hlavne o atraktívne priestory pre ďalšie scény dramatickej naháňačky. Natáčanie tej v podzemí vraj trvalo deväť mesiacov. Ďalšou „hviezdnou“ scénou bola naháňačka na motocykloch v uliciach kolumbijského mestečka, kam sa uchýlil Brogan s Danny.

Aj keď sa dramatickým scénam nedá uprieť vysoká profesionalita, celý dej nutkavo pripomína počítačovú hru bez akéhokoľvek emocionálneho podtextu, aj keď sa tu pracuje so strelcovým Blizenec2zasiahnutým svedomím. Takmer sedemdesiatka životov na jeho pažbe mu nedovolí pozrieť sa do zrkadla a túži sa odobrať na penziu. Vzťahy medzi postavami sú budované v stroho vojenskom štýle, z vôle scenáristov sa nekoná žiadna love story, Danny je ostrieľaná sekundantka a v potenciálnych milostných väzbách máme od začiatku hneď jasno. Jedinou charakterovou premenou prechádza Broganov klon. Dozvie sa o svojej existencii celú pravdu a to ho donúti k reflexii. Táto dejová šachovnica má možno potenciál osloviť herné publikum milujúce 3D+, ale v kontexte kvality filmov Anga Leeho je to okrajová záležitosť.

Asi najbližšie má k Hulkovi (2003), kde s rovnakou chladnokrvnosťou figuruje experimentovanie na línii vzťahu otec-syn. Verris prejavuje k Broganovmu klonu rovnako otcovské ambície. Blizenec5Hlavným motívom tohoto režisérskeho počinu, označeného tvorcami ako existenciálny akčný film, bola potreba experimentovať s digitálnymi technológiami. Tie si Ang Lee vyskúšal práve v Hulkovi a pokračoval vo filme Pí a jeho život (2012), za ktorý si odniesol Oscara za najlepšiu réžiu. Tvorivé sily filmového tímu sa podľa všetkého realizovali aj na digitálnej úprave Willa Smitha, originál potreboval trochu zostarnúť a klon zase omladnúť. Druhý variant často trpí na rôzne mimické nedokonalosti a občas pripomína skôr cyborga ako živého človeka, ale je to zrejme daň za experiment.

V jednom z rozhovorov hovorí Will Smith o tom, že režisérska inštrukcia sa v prípade klonu , kde má herec hrať svoju mladšiu variantu, realizovala povelom: „Hraj horšie!“ Ang Lee mal pred sebou Blizenec3zložitú úlohu, vytvoriť na jednej strane odlišnú a na druhej identickú dvojicu. Tieto portréty ustúpili do pozadia pred ambíciou prelomiť limity technologických možností vizuality. Tá hrá vo filmoch Anga Leeho vždy dôležitú rolu, aj keď jej prominentné postavenie odhodlane popiera s tvrdením, že o umenie ide vždy v prvom rade.Môžeme sa teda domnievať, že ide o kvalitnejšiu technickú rozcvičku, technologický trenažér a bude nasledovať zase majstrovský kúsok, kde už nebude chýbať ani psychológia hrdinov, ani kvalitné myšlienkové pozadie.

V mnohých rozhovoroch režisér zdôrazňuje, že rád experimentuje nielen s technológiami, ale i s najrôznejšími témami a žánrami. Nemá problém siahnuť po čínskej mytológii a po slávnom oscarovom filme Tiger a drak (2000) zabrúsiť k anglickej klasike, románe Jane Austenovej Rozum a citBlizenec6 (1995), dráme z čínskej vojnovej histórie Túžba, opatrnosť (2007), alebo si vyskúšať kovbojský ľúbostný príbeh v Skrotenej hore (2005). Jeden z komentátorov jeho bohatého diela, citoval taoistickú otázku žiaka svojmu učiteľovi: Ty nie si ryba. Ako vieš, čo je to byť rybou? Lee odpovedá: „Urobil som ženské kino a nie som ženou, film o gejoch a nie som gej. Učil som sa, keď som prechádzal okolo.“ Jeho hviezda začala stúpať s druhým filmom (1993), za ktorý si odniesol z Berlína Zlatého medveďa. Zoznam najvyšších ocenení iste nie je definitívny a na ďalší tromf jeho zvedavého talentu si musíme počkať.

Blizenec1Blíženec (Gemini Man), USA 2019
Dĺžka: 117 minút
Réžia: Ang Lee
Scenár: David Benioff, Billy Ray, Darren Lemke
Kamera: Dion Beebe
Strih: Tim Squyres
Hudba: Lorne Balfe
Hrajú: Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong, Douglas Hodge, Theodora Miranne, Ralph Brown, Linda Emond, Andrea Sooch, Ilia Volok, E. J. Bonilla, Tim Connolly a ďalší
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 10. októbra 2019
Foto: CinemArt SK

Share/Save/Bookmark