ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Casino.$k

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Casino resizeNiekto hrá pre zábavu, niekto sa hrou živí, niekto riskuje pád na úplné dno vo svojej nezvládnutej závislosti. Tomu poslednému sa však film skôr vyhýba, pretože to by vyžadovalo hlbší pohľad do života postáv. A na to mu už nezostáva vôbec čas... Niekto hrá poctivo, iný pozná pár podvodných trikov. Každý má plán. Za múrmi kasína sa však rozohráva ešte iná hra...

To, čo na filme Casino. $k najviac upúta, je kamera Ivana Fintu. Kamerové jazdy nad krajinou, v kombinácií s ruchmi prostredia a hypnotickou hudbou Petra Ďuríka, dodávajú filmu podmanivú atmosféru. V kontraste s ňou prirodzenosť exteriérov vystrieda lesk, umelé svetlo a jemná dekadencia priestorov kasína. Videoklipový strih vnesie Casino6 resizeľahkosť do záberov na zvyšujúci sa počet žetónov stavených do hry, detailov nečitateľných tvárí hráčov snažiacich sa zakryť v rukách držanú možnosť potenciálnej výhry, prehry, či prípadný bluf... Vykladanie kariet na zelené súkna pokerových stolov v efektnom rytme piesní, to sú hlavné lákadlá režiséra Jána Sabola pre divákov. Pokiaľ ich teda nie je už priveľa a nezačnú po chvíli paradoxne občasnou bezobsažnosťou unavovať. A potom tretia estetická poloha filmu: statické rozhovory bez štipky iskry a režijnej invencie, na ktoré divák vlastne ani nepotrebuje chodiť do kina, pretože ich vidí každý deň v televízii. Rozdiel je len v lepšom technickom spracovaní.

Pokiaľ sa film sústreďuje na prostredie kasína, dokáže z jeho možností vyťažiť dosť na to, aby diváka vizuálne upútal. Priestory, rekvizity, atraktívny personál... Sledovanie bezpečnostných kamier a odhaľovanie možných podvodníkov v Casino3 resizerôznych databázach je zaujímavé. Síce divácka skúsenosť so zobrazovaným prostredím, najmä v zahraničných produkciách, môže tvorcov usvedčiť z toho, že sem-tam trochu „odpisovali“, pre slovenský film je to prostredie pomerne neopozerané a divácky vďačné. Hra sa však obmedzuje len na poker a jeho možnosti, ktoré scenár významovo prenáša na skrývané a odhaľované motivácie postáv a na výraznejšie zvraty v deji. Je zvláštne, že žiadne iné hry, ktoré by rozšírili vizuálne možnosti filmu ako napríklad ruleta, nie sú vôbec zastúpené. Je však určité prirovnanie jednania postáv k hazardnej hre v kasíne pre hlavné dejové motívy filmu s politickým zameraním naozaj také dôležité?

Casino5 resizePostava poslanca Petra Kováča (Marek Majeský) si zjavne užíva výhody svojho postavenia. Na jednej strane využíva aj pochybné kontakty na to, aby dosiahol svoje, pričom na druhej strane je tiež inými sám využívaný z podobných dôvodov. Narážky na vládnucu politickú stranu, korupciu, zneužívanie moci, súťaže o zákazky, vyhrážanie sa investigatívnym novinárom (Marek Geišberg a Richard Stanke)... Tým všetkým akoby sa tvorcovia snažili upozorniť na niečo v aktuálnej politickej situácií. Našťastie, to využívajú len ako kulisu v rámci svojho odľahčenejšieho žánrového prístupu. Film sa vlastne nepokúša divákovi nič skutočne dôležité povedať. Len ho zabaviť svojím naoko rafinovaným, avšak značne prekombinovaným až absurdne Casino9 resizenezmyselným navrstvením podvodov jedných postáv na iných podvádzajúcich zas iné postavy alebo seba navzájom... Problémom je, že nezabáva a s pribúdajúcimi nelogickosťami nedokáže udržať záujem diváka rovnomerne od začiatku až do konca.

Postavy sú pri tom charakterizované ako dvojrozmerné žánrové figúrky, s ktorými sa divák vlastne ani nemá možnosť stotožniť. Najsympatickejšími sú trio podvodných hráčov hrané Romanom Luknárom, Vicou Kerekes a Michalom Soltészom, pričom politik, jeho zhrdená milenka (Zuzana Kanócz), či pochybné podnikateľské kontakty (Pavel Kříž) sú skôr karikatúrami stereotypizovaných znakov, ktoré obvykle vo svojich predstavách naivný tvorca, či divák – záleží od uhla pohľadu - pripisuje mocným za oponou. Občas sa zdá, že Casino7 resizepostáv je až priveľa na to, aby boli dôstojne predstavené a začlenené do deja s jasne čitateľnými motiváciami. Niektoré sa dokonca úplne bezdôvodne objavia príliš neskoro, aby definitívne zmiatli svojou samoúčelnou prítomnosťou.

Na začiatku spomínaný turnaj v pokeri vzbudí dojem, akoby sa v príbehu ani neudial. V niektorých momentoch sa film totiž zameriava len na jeden konkrétny hráčsky stôl a nezdá sa, žeby sa situácia pri ňom veľmi líšila od bežného nevýznamného dňa v Casino10 resizekasíne. Veľká udalosť úplne zaniká v množstve menších udalostí. To je v podstate aj problém scenára Jána Sabola, Petra Himiča, Istvána Kerékgyártóa a s ním aj celého filmu. Veľa dôležitých zvratov sa neuskutoční priamo v zábere, ale dozvedáme sa o nich len sprostredkovane a aj to nie dostatočne nápadne, ako by si vážnosť situácie vyžadovala. To podstatné v kontexte celého rozprávania občas úplne zanikne v nepodstatnej príbehovej „výplni“ možno potrebnej len na dotvorenie atmosféry v konkrétnej scéne.

Niekedy sa dokonca zdá, že vo filme chýbajú scény, ktoré by divák pre správne pochopenie deja a autorského zámeru potreboval. Nie žeby film bol nejakým rébusom, ktorý by mal Casino8 resizedivák lúštiť. To len kauzalita niektorých scén je výrazne narušená. Postavy sa tak ocitajú v situáciách, kedy divák vôbec netuší, čo na nejakom mieste a v určitej chvíli robia, ako sa tam dostali a prečo ich tvorcovia vôbec vystavujú zobrazovanej situácií. Veľa naznačených motívov zostáva nevygradovaných alebo neukončených. Najskôr sa v príbehu objavia a následne len vedú kamsi dostratena. Casino.$k je jeden tých filmov, pri ktorých sa nepríjemne vkráda do mysle diváka otázka: Prečo vlastne vôbec vznikol? Nebyť hercov – často ani neopúšťajúcich svoju konformnú zónu a hrajúcich prevažne to, na čo sme u nich zvyknutí – a kamery pokúšajúcej sa efektne zachytiť možnosti prostredia kasína, nebolo by sa veľmi na čo pozerať.

Casino4 resizeCasino.$k, SR, 2019
Dĺžka: 107 minút
Réžia: Ján Sabol
Scenár: Ján Sabol, Peter Himič, Ostván Kerékgyártó
Kamera: Ivan Finta, Ján Dobranský,Viktor Herrgott
Strih: Ján Haraksim
Hudba: Peter Ďurík. Hrajú: Roman Luknár, Vica Kerekes, Marek Majeský, Pavel Kříž, Tereza Brodská, Zuzana Kanócz, Jana Majeská, Marek Geišberg, Lucia Hurajová, Richard Stanke, Michal Soltész, Ondrej Habiňák, Henriett Novak, Igor Rattaj, Lukáš Dóza, Milan Antol, József Czajlik, Vladimír Malakhov, Natália Častková, Peter Orgován, Dominika Kleisová, Marián Kleis a ďalší
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 26. septembra 2019
Foto: Continental film

Share/Save/Bookmark