ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Skutok sa stal

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Skutok resizePropagačné materiály dokumentárnej snímky režisérky Barbory Berezňákovej toho sľubovali veľa. Napríklad aj to, že nám odhalí, ako to celé bolo, kto stál za únosom prezidentovho syna alebo aj to, že to všetko bolo inak… Presne vo chvíli, keď na scénu prichádza staro(nový) protagonista Marián Kočner. Dokázala však snímka splniť naše očakávania vyvolané reklamnou kampaňou?

 Režisérka síce nejaké odpovede načrtne, avšak, ako keby danú „návnadu“ nevedela priniesť až do cieľovej rovinky. Snímka Skutok sa stal nám tak niekoľkokrát, z rôznych uhlov pohľadu, sumarizuje vývoj verejne dobre známych Skutok10 resizeudalostí z neslávnych 90. rokov. Od únosu syna vtedajšieho prezidenta Michala Kováča, cez sledovanie Slovenskej informačnej služby vedenej Ivanom Lexom a jeho blízkym spolupracovníkom Vladimírom Mečiarom, smrť Róberta Remiáša, zavedenie Mečiarových amnestií, až po ich zrušenie v roku 2017 a mnoho ďalších faktov informatívneho a rekapitulačného materiálu. Všetko nám reflektuje prostredníctvom troch známych postáv celej kauzy – pracovníka SISky Oskara Fegyveresa, jeho spojky so Slovenskom Róberta Remiáša a bývalého novinára denníka SME Petra Tótha, v kontexte dnešnej doby a aktuálnej situácie na Slovensku.

Skutok2 resizePozitívny je pedantný prístup režisérky k jej respondentom. Postupne sa jej po malých krôčikoch darí odkrývať skutočné charaktery jej protagonistov. A v tomto prípade, je to skutočne celkom inak. Režisérka si s nimi vytvorila hlbší vzťah a vyčkala si, až jej budú dôverovať dostatočne na to a do takej miery, že zasiahne ich citlivé miesta. Nielen tie na povrchu, ale aj také, ktoré tlejú kdesi hlboko v nich. Nervozita Oskara F. priamo úmerne stúpa práve vo chvíli, keď sa mu režisérka dostáva pod kožu a pýta na pre neho nepríjemné otázky. Oskar F., ktorý, ako sa zdá, si celé toto vystúpenie celkom užíval, sa zrazu dostáva do úzkych. Skutok8. resizeO trochu vlažnejšie celú situáciu vníma bývalý novinár Peter T.

Skutok sa stal je dokonalým dôkazom a súhrou mnohokrát opakovanej pravdy, že film už nepozná mantinely dokumentárneho, hraného a lyrického. Aj režisérka Barbora Berezňáková tieto hranice rada prekračuje a pohybuje sa po tenkej hranici autentického, štylizovaného a poetického. V tomto momente vzniká priestor pre úvahu, čím vlastne táto snímka je. Vyrovnávaním sa s trpkou minulosťou a jej presahom do súčasnosti? Akousi elipsou a opakujúcim sa vývojovým vzorcom? Reminiscenciou minulosti vzhľadom na Skutok9 resizeaktuálnu a ešte stále nevyriešenú situáciu v demokratickej Slovenskej republike, kde proklamujeme slobodu slova? Skutok sa stal je, podľa môjho názoru, autentickým dokumentárnym filmom s rekonštruovanými hranými prvkami udalostí spred dvadsiatich rokov, nakrútený ako subjektívna poetická esej mladého človeka o tom, čo je pravda, či sme schopní ju vidieť a ak áno, čo sme s ňou ochotní urobiť.

Na druhej strane musíme uznať, že ide o vynikajúci edukatívny Skutok11 resizemateriál pre mladých ľudí. Všetci dobre vieme, že dejepis a história na základných i stredných školách zväčša končí (naozajstná česť výnimkám, aj keď si myslím, že neexistujú) novembrovou Nežnou revolúciou. Cieľovým divákom je teda mladý človek, ktorý nezažil obdobie mafiánskeho štátu a mečiarizmu na vlastnej koži. Tak ho ani, celkom logicky, nemal kto vzdelávať o jednej z najväčších káuz z histórie Slovenskej republiky. Tento film ich tak môže inšpirovať v premýšľaní nad tým, aký dopad na nich majú a asi aj budú mať tieto udalosti dodnes, keĎ sa nachádzame Skutok12 resizev podobnej situácii.

Barbora Berezňanová tak koncept snímky postavila aj na analógiách. Archívne zábery, na vtedajšiu vedeckú expertízu výbuchu, dáva do diametrálne odlišných názorov vyšetrovania tej istej nehody súčasnými vedcami. Archívne zábery z miesta nehody dopĺňa o jej pravdepodobnú rekonštrukciu. Autenticita príbehu je znásobená aj prehliadkou starých miest, kde sa odohrala Ramiášova nehoda či v budove polície, kde pracoval spoločne s Oskarom a na mieste, kde sa stretával s Petrom. Skutok3 resizeNiektoré osoby ešte aj dnes vypovedajú tak, aby boli snímané výlučne zozadu, cez rameno a zahalené rúškom tajomstva. Vysvetľujú, ako bol Remiáš neustále pod drobnohľadom a neprestajne ho sledovali. Mnoho záberov zo súčasnosti je, navyše reflektovaných v čierno-bielom a zrnitom retro štýle.

Skutok sa stal, samozrejme, nespraví prevrat, ani protesty. A už vôbec nikoho nedostane za mreže. Napriek umeleckému vkladu režisérky Barbory Berezňanovej je film mimoriadne autentický, emotívny a v každom prípade zaujímavý na zaradenie do školských osnov pre žiakov slovenských škôl.

Skutok13 resizeSkutok sa stal, SR, 2019
Dĺžka: 82 minút
Scenár a réžia: Barbora Berezňáková
Kamera: Barbora Berezňáková, Ivo Miko
Strih: Matěj Šámal. Hudba: Ľubomír Burgr
Účinkujú: Oskar Fegyveres, Róbert Remiáš, Peter Tóth a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra V SR: 12. septembra 2019
Foto: Forum Film

 

Share/Save/Bookmark