ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Anna

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Ana8 resizeLuc Besson. Najhollywoodskejší francúzsky tvorca všetkých čias a osoba, ktorá svojho času stála za vznikom tak kultových snímok ako Magická hlbočina, Brutálna Nikita, či Leon. V poslednom čase však neprežíva práve najšťastnejšie obdobie a k finančným problémom jeho produkčnej spoločnosti EuropaCorp sa pridali i obvinenia zo sexuálneho zneužitia, ktoré však francúzsky súd na jeho šťastie zamietol. Bude jeho najnovší film s úderným názvom Anna presne tým úspechom, ktorý aktuálne potrebuje ako soľ?

Anna má z tvorby toho legendárneho režiséra a scenáristu najbližšie k už spomínanej Nikite, no nie je ňou, tak ako Valerian a mesto tisícich planét nebol novým Piatym elementom. S Bessonom to ide v novom miléniu od deviatich k Ana3 resizepiatim a väčšina jeho modernejšej tvorby, nakrútenej po roku 2000 chýba hĺbka, ktorou disponovali jeho autorské počiatky. Ide vlastne o ukážkový prípad tvorcu, rezignujúceho na vlastnú osobitosť a ďaleko viac ustupujúceho ľahšej žánrovej zábave bez výraznejších ambícií. V tomto smere nie je výraznou výnimkou ani jeho novinka, no nie je to ani zďaleka tak zlé, ako sa môže zdať.

Zápletkou a spôsobom jej vedenia ide o klasický špionážny thriller, akých tu bolo mnoho. V centre diania je divácky vďačná rivalita medzi KGB a CIA, ktorá asi nikdy neomrzí a ústrednou figúrkou, ktorá rozohráva komplikovanú hru na oboch stranách, Ana4 resizeje dlhonohá blondína narodená v Rusku, hľadajúca únik zo zdanlivo bezvýchodiskového života. Scenár však neodhaľuje čriepky jej pôvodného života chronologicky a dochádza na ne až podstatne neskôr. Besson na to ide  celkovo inak a dokonca sa  vôbec nevenuje ani ošúchanému výcviku v agentúre, ktorý sa tu očakáva viac-menej automaticky.

Spomínané nechronologické rozprávanie deja je vlastne najzaujímavejším prvkom celého filmu. Tak ako Anna pomaly rozohráva svoju hru, ani Besson sa nechce nechať zahanbiť a neustále sa snaží držať krok pred divákom. Za týmto účelom Ana2 resizevyužíva časové skoky do minulosti a takýmto spôsobom dáva úplne nový kontext aj už videným udalostiam. V rámci stokrát videnej variácie na príbehy o rôznych agentoch, kde sa dá do istej miery predvídať, akým štýlom sa bude uberať budúci vývoj, ide o naozaj príjemné osvieženie. Nedá sa pritom tvrdiť, že by zápletka sama o sebe nefungovala, ale práve vďaka tomu ako je podaná, pôsobí o poznanie zábavnejšie a atraktívnejšie.

Je síce pravdou, že v momente, keď sa film uchýli k tomuto triku po druhýkrát, musí byť jasné asi každému, že tak neučinil posledný raz a že s tým na sto percent vyrukuje i samotné finále. A je tomu skutočne tak. Besson ako scenárista si však zaslúži menšiu pochvalu, pretože navzdory celkovej prekombinovanosti a svojim spôsobom i absurdnosti dáva Ana6 resizevšetko videné zmysel a s odhaľovaním nových súvislostí sa neobjavujú žiadne zásadnejšie diery v logike. Reálne sa mu dá vytknúť asi iba to, že sa popritom miestami spolieha na až príliš dokonalé načasovanie vybraných momentov. Lenže to je skutočne jediný zásadnejší problém takto zameranej snímky a dokonca mu do tohto konceptu pasuje aj nečitateľne pôsobiaca ústredná postava, podporená vcelku trefným castingom.

Ruská modelka Sasha Luss pritom rozhodne nie je novou Anne Parillaud, no jej charakter si, našťastie, ani nevyžaduje Ana5 resizeveľké herectvo. Niežeby filmu neprospelo, akurát mu jeho zámerná chladnosť nijak zvlášť neprekáža. A čo je hlavné, akčné scény jej prítomnosťou rozhodne netrpia, hoci je ich navzdory predpokladom až nečakane málo (zďaleka najväčším highlightom je marketingom prepieraná scéna v reštaurácii). Najvýraznejší herecký výkon každopádne podáva oscarová Helen Mirren, ktorá je spolu s Cillianom Murphym a Lukom Evansom tým hlavným, čo Annu odlišuje od zameniteľných snímok s menej známym ansámblom. Teda aspoň čiastočne.

Ana12 resizeStále totiž platí, že niečo podobné sme už mohli vidieť viackrát (stačí si spomenúť nie až tak dávnu a v čom-to až príliš podobnú Červenú volavku) a  Besson v zásade neobohacuje tento žáner ničím novým. Na druhej strane, Anna určite nie je filmom, ktorý by robil hanbu jeho kinematografii a scenáristicky dokonca patrí k tým lepším novším pokusom, len u kedysi vizionárskeho tvorcu predsa len trochu zamrzí, že ničoho tak dobrého ako Leon sa už zrejme nedočkáme.

Ana10 resizeAnna, Francúzsko, USA, 2019
Dĺžka:119 minút
Scenár a réžia: Luc Besson
Kamera: Thierry Arbogast
Strih: Julien Rey
Hudba: Éric Serra
Hrajú: Sasha Luss, Helen Mirren, Luke Evans. Cillian Murphy, Lera Abova, Alexander Petrov, Nikita Pavlenko, Anna Krippa, Aleksey Maslodudov, Eric Grodon, Ivan Franek, Jean-Baptiste Pucech, Adrian Can, Alison Wheeler a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 29. augusta 2019
Foto: Forum Film

Share/Save/Bookmark