ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Oni a Silvio (Loro)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Silvio4 resizeFilmy talianskeho režiséra, scenáristu a spisovateľa, rodeného Neapolčana, Paola Sorrentina (1970) sú vždy istou kultúrnou udalosťou, ktorá oslovuje rovnako kritikov ako divákov. Stačí spomenúť Oscarom ovenčenú Veľkú nádheru  (2013) či  nostalgickú Mladosť  (2015)  alebo provokatívny televízny seriál Mladý pápež.

Aj jeho najnovší film Oni a Silvio nesie označenie „provokatívna komediálna dráma“. Na rozdiel od spomínaného seriálu však jeho protagonista nie je fiktívny, ale reálny. Vo filme Božský v roku 2008 už spracoval príbeh jedného talianskeho premiéra – Andreottiho. O desať rokov neskôr sa nechal inšpirovať postavou iného, viacnásobného SIlvio2 resizetalianskeho premiéra, kontroverzného politika, mediálneho magnáta a škandalózneho miliardára Silvia Berlusconiho, ktorý sa preslávil najmä excentrickým spôsobom života a zhýralými večierkami. Jeho part opäť zveril svojmu „dvornému“ hercovi Tonimu Servillovi.

ňV origináli má vraj film dĺžku okolo tri aj pol hodiny a uvádzajú ho v dvoch častiach. K nám sa už dostala skrátená – 150 minútová verzia. Jej príbeh, ako to už v prípade Sorrentinových filmov býva, je ťažko zhrnúť do niekoľkých viet. Dej sa odohráva v rokoch 2006 - 2009, keď sa sedemdesiatnik Berlusconi, napriek škandálom a súdnym procesom, opäť vrátil na politické výslnie. V úvode sa však zdôrazňuje, že nejde o dokument, ale o umelecké dielo, a teda mnohé  postavy a fakty  Silvio8 resizeboli realitou iba inšpirované a podobnosť je iba náhodná...

Slovenskú premiéru mal film na vlaňjšom Cinematiku a uviedli ho aj na tohtoročnom marcovom Febiofese a v programovom bulletine ho charakterizovali tieto slová: „Aká je najväčšia ľudská túžba? Láska? Peniaze? Sex? Neobmedzená moc? A je možné to všetko dosiahnuť a nestratiť pritom tvár?... Film dáva nazrieť do súkromia kontroverznej postavy a ponúka pohľad na mrazivé a neraz groteskné situácie, či sa už týkajú podplácania sudcov, kupovania najlepších futbalistov alebo zvádzania mladučkých modeliek. Zaoberá sa aj tým, akí ľudia Berlusconiho a jemu podobných obklopujú a ako funguje Silvio3 resizecynický mechanizmus moci, založený na absolútnej strate hodnôt, ponižovaní, egoizme a prospechárstve.“ Protagonista filmu Silvio čiže Berlusconi (Toni Servillo) sa objavuje na plátne prakticky až v druhej časti filmu. V prvej o ňom len počúvame a sledujeme napríklad mladého Sergia (Riccardo Scamardio), podnikateľa či skôr pasáka, ktorý vie o politikovej slabosti pre ženy a chce sa do jeho priazne votrieť za pomoci prostitútok, ktoré zásobuje drogami, hlavne „koksom“ čiže kokainom. Predovšetkým mužská časť publika si príde na svoje, lebo krásnych nahých ženských tiel v rôznych situáciách je tu neúrekom.

Kuriózne sú nahliadnutia do hrdinovho súkromia. Napríklad v Silvio10 resizejeho letnom sídle ho divák vidí v orientálnom ženskom oblečení, či sleduje, ako si potrpí na líčenie, účes, prípadne na rôzne vložky do topánok, aby pôsobil vyššie. Viac sa však o ňom ako o človeku dozvedá v dialógoch s manželkou Veronikou (Elena Sofia Ricci), matkou troch jeho detí. Spočiatku pôsobí ako manžel možno smiešne, ale miestami až sympaticky, keď sa ju snaží udobriť si kvetmi či dokonca spevom. Postupne však zisťujeme, podobne ako ona, že je to nenásytný  egoista, ktorý opakuje mantry „všetko je málo“ alebo „altruizmus je najlepšou formou egoizmu“,  neľútostne využíva demagógiu, s každým manipuluje a pohľad na jeho povestný úsmev až mrazí. Zaujme Silvio6 resizenapríklad scénka s vnukom, ktorému dáva lekciu o tom, ako sa lož stáva pravdou. Tvrdí, že každého si možno kúpiť peniazmi, peknými slovami a sľubmi, či vydieraním. Kedysi predával byty, teraz úspešne  predáva sny a sľuby, ktoré málokedy splní. Obraňuje sa tým, že takto sa to robí predsa všade na svete, on nie je výnimkou a pocity menejcennosti prekrýva velikášstvom. O to viac je prekvapený, keď futbalista odmietne ponuku s tým, že „peniaze nie sú všetko“. alebo mladučká modelka Stella sa nedá kúpiť za prísľub vytúženej  hereckej kariéry, ale otvorene mu hovorí o tom, že jej pripomína dedka, a o to viac považuje jeho správanie za Silvio7 resizesmutné a trápne.

Pocit smútku a trápnosti pretrváva aj v duši diváka po zhliadnutí filmu. Darmo, môžeme sa smiať nad niektorými situáciami a vyhláseniami hoci aj o volebných praktikách, Európskej únii či schopnosti presadiť sa za každú cenu, lenže potom si uvedomíme, že vulgárnosť, korupcia, duševná prázdnota, pokrytectvo pretrvávajú, a to čo sme videli a počuli, poznáme v iných súvislostiach aj u nás. V každom prípade vznikla zaujímavá štúdia psychiky ľudí, ktorí sú ochotní prekročiť všetky hranice, aby dosiahli svoj cieľ. S vtipnými dialógmi, zaujímavo nasnímanými prostrediami, ale  s deptajúcim poznaním. Divák si nechtiac spomenie na podobne Silvio5 resizeladený americký film Vlk z Wall Street, ktorý tiež vychádza z reality.

Paolo Sorrentino sa rád pohráva s metaforou či alegóriou. Výnimkou nie je ani film Oni a Silvio. Napríklad v prvých záberoch vidíme ovečku, ktorá sa zatúla do modernej  letnej vily a nečakane zahynie. Vzápätí sledujeme ľudské ovečky, ktoré  nevedia čo ich čaká, ale aj keď to zistia, málokedy sa dokážu z omylov poučiť. V záverečných scénach sa objavuje zas metafora sopky a zemetrasenia a vzápätí záchrana sochy umučeného Krista, ktorého sa podarí vytiahnuť z ruín kostola. Okolostojaci mlčky a apaticky sledujú akciu. Artefakt je Silvio12 resizezachránený, ich viera nie...

Así nie každý divák príjme tú provokatívnu až varovnú rovinu filmu. Nie každého takéto rozprávanie osloví. Na druhej strane sa však potvrdzuje, že Sorrentino zlý film nenakrúti. Je to pôsobivé myšlienkovo, kameramansky, hudobne.  Mimochodom, záverečné titulky podfarbuje zvuk morských vĺn. Večné opakovanie niečoho, čo nedokážeme ovplyvniť alebo romantická kulisa neromantickej záležitosti?  Projekcia sa končí, ale tá pachuť na jazyku zostáva. „Oni“ z titulu môžeme byť aj „my“!

Silvio resizeOni a Silvio (Loro)
Taliansko, Francúzsko  - 2018
Dĺžka: 150 minút
Réžia: Paolo Sorrentino
Scenár: Paolo Sorrentino, Umberto Contarello
Kamera:  Luca Bigazzi
Strih: Cristiano Travaglioli
Hudba: Lele  Marchitelli
Hrajú: Toni Servillo, Elena Sofia Ricci, Riccardo Scamarcio, Kasia Smutniak, Ricky Memphis, Roberto De Francesco, Fabrizio Bentivoglio, Euridice Axen, Anna Bonaiuto, Giovanni Esposito, Yanna Gael, Caroline Tilette, Iaia Forte, Michela Cescon a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 25. apríla 2019
Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark