ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Punk je hneď!

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Punk resize„Raz som išiel do obchodu a pred vchodom ma obstala skupinka kamarátov- punkáčov, ktorí ma požiadali, aby som o nich nakrútil film. Trvalo osem rokov, kým sa projekt podarilo zavŕšiť, “ povedal na stretnutí s novinármi slovenský scenárista a režisér Juraj Šlauka, keď sa ho spytovali, čo bolo popudom k vzniku jeho režijného debutu Punk je hneď!. Ním sa otvoril  tohtoročný 26. ročník Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest (20.-26.marca 2019) v Bratislave, ktorý je tematicky zameraný na súboj dobra a zla.

Protagonistom filmu je drogovo závislý tridsiatnik Kvička (Pavol Kovačovský), ktorý žije v rozpadajúcom sa podnájme so svojou družkou Paťou a dvojročným synom Samkom. Neuznáva všeobecne platné pravidlá, správa sa Punk3 resizeimpulzívne, neráta s dôsledkami a jeho život sa postupne mení vo voľný pád... Juraj Šlauka, absolvent štúdia dramaturgie a scenáristiky na VŠMU, sa inšpiroval detailne odpozorovaným životom pankáčov z periférie. Nechal diváka nahliadnuť do komunity vydedencov, narkomanov a bezdomovcov, ktorí na plátne stvárňujú sami seba. Vo filme totiž účinkujú samí neherci, čo prispieva k autentickému, miestami akoby až dokumentárnemu vyzneniu celého príbehu.

Rozhodujúci je protagonista Pavol alias Kvičko. Jeho charizma je nespochybniteľná. Navyše, režisér Juraj Šlauka sa s ním pozná prakticky od prvej triedy základnej školy. Ich vzťah komentuje slovami: „Hneď v prvý školský deň mi preventívne rozbil hubu. Neprezradil som ho učiteľke, a tak sa z nás stali kamaráti. PUnk4 resizeDruhýkrát sa naše životy preťali v puberte –založili sme spolu punkovú kapelu. Tá sa rozpadla po dvoch mesiacoch, keď Kvičko naskočil na heroínovú vlnu. Z nášho tretieho životného stretnutia vzišiel tento film.“

Mimochodom, domácu, ktorá pre neplatenie nájomného po pol roku vyhadzuje Kvičku i s jeho blízkymi z domu, si  zahrala jeho vlastná matka. Vraj jej celkom dobre padlo, že mohla vynadať synovi za jeho spôsob života priamo pred kamerou. V podobnej situácii bola i jeho sestra, ktorá stvárnila jeho priateľku - krčmárku. Nuž a do tretice  je z rodiny synovec - predstaviteľ malého Samka.

Jeden zo sloganov festivalu hovorí o tom, že zlo sa vo filme Punk2 resizeneschová. Tu ho scenárista a režisér v jednej osobe  nekomentuje, ale iba pozorne mapuje, sleduje, zaznamenáva. Vidíme na prvý pohľad urasteného mladého muža, s typickým punkovým účesom, ktorý nemôže existovať bez toho, aby si niečo nepichol či nešňupol. Drogy, alkohol a  sny na hlinených nôžkach – hoci aj o tom, ako si zoženie karavan a pôjde do sveta, niekde k moru. Ani len neuvažuje o tom, aby si našiel nejakú prácu, výhodnejšie je niečo ukradnúť a speňažiť na zbernom dvore, alebo si požičať, aby mal na „fet“, ale aj na darček pre syna. V závere sa mu vynára ako najkrajšia spomienka, ako šiel so synom na pleciach k marihuanovému políčku... Žije rozbitý život v rozbitých domoch a obklopuje sa  podobne postihnutými ľuďmi. Napríklad jeho družka Paťa. Občas operie malého oblečenie, ale inak iba mlčí a fajčí. Nie je schopná upratať či navariť. Zdá sa, že vážne či demonštračne uvažuje o samovražde, ale nakoniec sa na všetko Punk5 resizevykašle a ujde od dieťaťa i muža.

Kvičko si  vôbec neuvedomuje  rozpad  svojho sveta, neprekáža mu špina a vulgárnosť. Tej je v prostredí i reči viac ako dosť. Divák sa možno občas pristihne, že anglický preklad v titulkoch sa mu zazdá relatívne slušnejší ako slovenčina. Celok je vraj úmyselne rozbitý, aby ukázal rozbitú dušu človeka, ktorý nevie čo so životom. Nechýba  obvinenie z vážneho zločinu, naháňačka s políciou a čiastočne nelogický záver. Ak to, pravda, nemysleli tvorcovia ako snovú metaforu. Ale o tom sa nedá písať, aby sme neprezradili viac,  než sa na recenziu tohto typu patrí. Divák by si mal to svoje „odčítať“. Apropó, po projekcii sa jedna z diváčok staršej generácie zhrozene spytovala: koľko Punk6 resizepercent ľudí u nás takto žije? Nikto jej neodpovedal. Depresívnu náladu nám však napravila iná diváčka, ktorej vraj najviac prekážalo, že často používaná nadávka, bola zle gramaticky vyskloňovaná.

Projekt sa rodil nekonečne dlho a s problémami. Kameraman Ivo Mika dodáva, že na filmový materiál neboli peniaze a všetko sa robilo „na foťák“. Kým producent Ivan Ostrochovský oceňuje, že napriek tomu, že „Chlapci to robili na kolene“ zaujal  film už prvým trailerom na sociálnych sieťach. Ako to bude v kinách sa ešte len uvidí. Už teraz sa však vie, že v rámci  Febiofestu ho uvidia v pätnástich slovenských mestách pod hlavičkou The Best of Febiofest.

Punk7 resizePunk je hneď!, Slovensko, Česko, 2019
Dĺžka: 70 minút
Réžia: Juraj Šlauka
Scenár: Juraj Šlauka
Kamera: Ivo Miko
Strih: Michal Reich, Matej Beneš
Hudba: David Kollar
Zvuk: Michal Džadoň
Hrajú: Pavol Kovačovský, Juraj Gerža, Mário Fríbert, František Škorpík, Patrícia Schürrerová, Ľudmila Marošová, Marián Rác a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 21. marca 2019
Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark