ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Na streche (Na střeše)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Strecha8 resizeJiří Mádl je na režisérskej stoličke stále v podstate ešte nováčikom. So svojím druhým celovečerným filmom Na streche ponúka tunajšiemu filmovému divákovi celkom netradičný námet. Na české a slovenské pomery netradičný, no vo svetovej kinematografii už akýsi osvedčený model. Na streche reflektuje pomaly rozvíjajúce sa priateľstvo medzi zatrpknutým českým dôchodcom a mladým vietnamským emigrantom.

Niet pochýb o tom, že priateľstvo a nenávisť (alebo neznášanlivosť) má veľmi blízko k láske. Rodičovskej, priateľskej či mileneckej. Svedčí o tom i niekoľko zahraničných titulov s podobnou tematikou, akej sa vo svojom filme venuje Jiří Strecha3 resizeMádl. Zatiaľ čo Leon a Matilda, Harold a Maude, Lolita a Humbert predstavovali model romantickej lásky, vzájomná náklonnosť Philippeho a Drissa, Walta a Thaa či profesora Rypara (Alois Švehlík) a Songa (Duy Anh Tran) vyústila do nerozlučného priateľstva.

Každé z týchto priateľstiev a lások bolo jemnou poetikou medziľudských vzťahov založených na obrovskom nepomere. Kontraste rozličných generácií, kultúr a pováh. A práve rozdielnosť sa stáva solídnym základom pre vytvorenie divácky zaujímavého príbehu. Jiří Mádl je, na rozdiel od klasického eastwoodovského patriotizmu a bičovania emóciami, zdržanlivejší a zápletku divákovi predkladá citlivo aj s letmým Strecha resizenádychom komiky.

Celý príbeh, v podstate, stojí na hlavných protagonistoch, teda dvojici hercov Alois Švehlík a Duy Anh Tran. Spočiatku nesympatický dôchodca nemá rád akúkoľvek zmenu vo svojom zabehnutom životnom stereotype. Avšak, zúfalstvo mladého chlapca ho prinúti nazerať na svet optikou mladého prisťahovalca v bezútešnej životnej situácii. Práve nedokonalá komunikácia mladého Vietnamca v češtine pôsobí pre film ako osviežujúca letná búrka, ktorá väčšinou vyústi do výstižnej a mnohokrát len jednoslovnej, no scenáristicky dokonalej, Strecha2 resizeperličky. Vzájomná interakcia hereckých kolegov v bežných každodenných činnostiach, akými sú učenie cudzieho jazyka, varenie, vzájomné spoznávanie sa či konflikty, tak pôsobí mimoriadne prirodzene a autenticky.

Hovorí sa, že v jednoduchosti je krása. A toto pravidlo v prípade snímky Na streche, platí dvojnásobne. Konečne sa našiel režisér, ktorý zbytočne a silene nekomplikoval príbeh, ale stavil na minimalizmus v scenári. Toto majstrovstvo sa prejavilo napríklad vo vykreslení hlavej postavy profesora Rypara v niekoľkých úvodných záberoch príkladne využívajúcich filmovú elipsu. Výsledkom je tak zdanlivo skromný film opisujúci Strecha11 resizemikrosvet osamelého starého muža s množstvom medziriadkových odkazov na globálne spoločenské problémy – opustenosť dôchodcov, rasové predsudky a zmrazená medziľudská komunikácia.

Režisér dokonale odhadol aj dávkovanie filmového žánru. Oscilácia medzi drámou a komédiou, s prevládajúcou komikou je vynikajúcim spôsobom, ako sa vyhnúť nechcenému a násilnému sentimentu či umelému vyvolávaniu emócií i záverečnej katarzie. Divák sa tak po celú metráž snímky nebrodí v odohrávajúcej sa dráme. Práve naopak! Odľahčene lieta nad životom, ktorý so Strecha10 resizesebou nevyspytateľne prináša i náročné životné peripetie. Zakončenie filmu tak nevyvoláva prúd nezadržateľného zármutku, ale triezve držanie sa „nad vecou“. Ku katarzii teda v závere dochádza, ale úplne mimovoľne, bez akéhokoľvek nadužívaného „tlačenia na pílu“.

Je samozrejmé, že film má niekoľko nedostatkov. Ako päsť na oko pôsobí thrillerová scéna, keď starček oznamuje svojmu nájomníkovi, že nemôže opustiť jeho dom, lebo ho chce udať. Strecha2 resizeNedostatočnou sa tiež javí charakterizácia postáv – signály starého muža typu „Ako zbaliť ženu?“ akoby sa sťahovali na neho a nie jeho mladšieho spolubývajúceho. Miestami tak máme pocit, že chce mladú slečnu, doslova, ukoristiť sám pre seba. Avšak, tieto momenty divákovi len okorenili samotný príbeh, ktorý koniec koncov aj vďaka nim neskĺzol do nudnej drámy. Film pre by som smelo zahrnula do sekcie filmov pre diváka, ktorý si rád vychutná ľahký, no zároveň silný príbeh bez prebytočného sentimentu.

Strecha12 resizeNa streche (Na třeše), ČR, SR, 2019
Na střeše
Dĺžka: 100 minút
Scenár a réžia: Jiří Mádl
Kamera: Martin Žiaran
Strih: Jakub Vansa.
Hudba: René Rypar
Hrajú: Alois Švehlík, Duy Anh Tran, Mária Bartalos, Vojtěch Dyk, Adrian Jastraban, David Švehlík, Radek Zima, Miroslav Táborský, Martin Sitta a ďalší
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 7. februára 2019
Foto: Continental film

Share/Save/Bookmark