ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Mária, kráľovná škótska (Mary the Queen of Scots)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Maria12 resizeKráľovnú Alžbetu si v histórii kinematografie zahralo už zopár významných herečiek. Katherine Hepburn v roku 1936 v Mary of Scotland, Bette Davis v The Private Lives of Elizabeth (1939) a Essex a The Virgin Queen (1955), Quentin Crisp v Orlande (1992), oscarová Judi Dench v Zamilovanom Shakespearovi (1998), Cate Blanchet v Kráľovne Alžbete (1998) a pokračovaní Kráľovna Alžbeta: Zlatý vek (2007), Hellen Mirren v Elizabeth (2005) a nakoniec Margot Robbie v novinke Mária, kráľovna škótska.

Možno aj výpočet týchto slávnych mien a ponúkajúce sa porovnávanie premeny veľkej austrálskej hviezdy do netradičnej úlohy so zatiaľ herecky renomovanejšími kolegyňami stojí za nie príliš kladným prijatím inak napäto Maria resizeočakávanej historickej snímky. Film je síce nominovaný na dvoch Oscarov, ale len za kostýmy a najlepší make up, ale v dôležitých kategóriách nefiguruje. Rozhodne za to nemôžu herecké výkony Margot Robbie a Saoirse Ronan v úlohách dvoch veľmi mocných sokýň v otázke boja o trón a budúcnosti Anglicka a Škótska. No a možno ani jasné uprednostnenie snímky Yorghosa Lanthimosa Favoritka, ako priameho konkurenta o priazeň publika obľubujúceho historický žáner kritikou a divákmi, nie je najspravodlivejšie. Mária, kráľovna škótska za návštevu kina rozhodne vďaka viacerým aspektom stojí.

Príbeh sa odohráva v druhej polovici 16. storočia na území Maria5 resizeŠkótska a Anglicka. Mária sa stáva v šiestich dňoch svojho veku po smrti otca kráľovnou. Detstvo strávila vo Francúzsku. Vzala si za manžela francúzskeho princa Francisa a spoločne vládnu Francúzsku. Manžel však onedlho umiera a ako 18 - ročná vdova sa Mária v roku 1561 vracia do Škótska. Touto udalosťou začína aj samotný film a zaoberá sa jej manželstvom s bratrancom Henrym Stuartom, ich synovi Jamesovi (následníkovi trónu) a problematickým vzťahom s kráľovnou Alžbetou, najmä čo sa týka politických pletiek. Pochopiteľne aj vzťahom s celým kráľovským dvorom, čo platí pre obe silné ženy, a tak nie je prekvapením, že celá dráma je sledom sekvencií plných nie vždy jednoducho pochopiteľných intríg. Scenár sa tak venuje svojej Maria9 resizehlavnej postave, Márii, od spomínaného príchodu do Škótska až po jej smrť, ktorej forma bude známa historikom a tým, čo si dodnes pamätajú na hodiny dejepisu alebo si narýchlo pred návštevou kina prezrú internet. Pre zvyšok potenciálneho obecenstva by však išlo o zbytočný spoiler.

Začnime problematickejšími aspektmi snímky. Debutujúca režisérka Josie Rourke, prostredníctvom scenára Beaua Willimona robila zrejme všetko čo mohla pre to, aby široký záber udalostí vyznieval na plátne zrozumiteľne, časovo Maria2 resizekontinuálne a motivácie postáv dávali zmysel. Nie vždy sa to však darí, scénam chýbajú úvodné časové titulky, i keď by šlo o takpovediac lacnú barličku, divák by sa rozhodne cítil viac ukotvený v čase a priestore. Konštatovanie, že v rámci televízneho seriálu by príbeh oboch žien a týchto historických udalostí dostal po viacerých stránkach väčšiu hĺbku, môžeme pripísať aj seriálovej dobe a zvyku publika obracať sa radšej po tejto forme podávania informácií a zábavy v prípadoch informačne nabitých námetov. Režisérka si je, samozrejme, si je správaním svojich postáv ako autorka istá, táto istota sa však Maria10 resizev plnom rozsahu neprenáša aj na plátno a divák chvíľami tápe, o čo v skutočnosti postavám ide. Nejde však o výraznejšie nedostatky v otázkach motivácií, ako celok Mária, kráľovná Škótska tvorí pomerne jednoliaty a uzavretý celok.

Tento výsledok sa darí vďaka navodeniu nemeniacej sa temnej a plne vážnej atmosféry počas celej dvojhodinovej stopáže. Pochmúrny vizuálny štýl pôsobí kompaktne, dokáže naplno vtiahnuť do svojho fiktívneho sveta a my sa môžeme kochať pohľadmi na krásne exteriéry škótskej prírody na jednej strane Maria4 resizea na majestátne interiéry gotických stavieb na strane druhej. Saoirse Ronan a Margot Robbie sa do svojich postáv vžili nielen pomocou výrazného make-upu a kostýmov, ale snažia sa svojim postavám dodať hĺbku aj tam, kde je scenár plochší. Predstavujú postavy, ktoré musia neustále bojovať s omnoho silnejším mužským svetom, a to aj napriek faktu, že sú, čo sa týka spoločenského postavenia, nad ním. Ide však len o zdanie a ich neustály zápas o moc, prežitie a rozhodnutia založené na predvídavosti udalostí blízkej aj vzdialenej budúcnosti, sú tými najinšpiratívnejšími pasážami a momentmi v konečnom súčte predsa len nadpriemernej snímky.

Maria7 resizeMária, kráľovná škótska (Mary Queen of Scots) USA, Veľká Británia, 2018
Dĺžka: 124 minút
Réžia: Josie Rourke
Scenár: Beau Willimon
Kamera: John Mathison
Strih: Chris Dickens
Hudba: Max Richter
Hrajú: Saoirse Ronan, Margot Robbie, Jack Lowden, Joe Alwyn, Gemma Chan, Martin Compston, Ismael Cordova, Brendan Coyle, Ian Hart, Adrian Lester, James McArdle, David Tennant, Guy Pearce a ďalší
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 7. februára 2019
Foto: CinemArt SK


 

Share/Save/Bookmark