ISSN 1339-4762

Jan Palach

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Palach resizeAký človek bol Jan Palach ? Čo ho viedlo k tomu, aby sa podpálil na protest proti príliš rýchlej nečinnosti a odovzdanosti  národa po okupácii Československa v roku 1968 ? To sa snaží vypátrať režisér Robert Sedláček, ktorý snímku Jan Palach nakrútil podľa scenára Evy Kantůrkovej.

Veľa o Palachovi ani dnes nevieme, takže práca priblížiť tohto človeka a nájsť motívy jeho činu nebolo ľahké. Nikto z rodiny, priateľov, známych, na ňom nič také nespozoroval, čo by naznačovalo, že sa odhodlá k takému protestu. Bol to skôr tichý mierumilovný chlapec, nerád vyčnieval, nerád vzbudzoval pozornosť, ale isté zásady mal. Trom Palach3 resizezainteresovaným sa žiada poďakovať, že film odráža atmosféru roku 1968, že hlavný hrdina je plnokrvná i keď ešte ani dnes nie celkom pochopená postava, že jeho čin je dostatočne odôvodnený, a to autorke scenára Eve Kantůrkovej, režisérovi Robertovi Sedláčkovi a vynikajúcej Zuzane Bydžovskej v úlohe Palachovej matky.

Robert Sedláček (1973) držiteľ Českého leva za scenár k filmu Pravidla lží a dvoch cien Českej filmovej a televíznej kritiky za snímku Rodina je základ štátu, sa podpísal aj pod populárne filmy ako Dědictvi aneb Kurvahošigutentág, Dědictví aneb Kurvaseneříká, Muži v řiji, Největší z Čechu, televízne snímky Sráči, Ženy, které nenávidí muže a České století, ani tentoraz nesklamal. Neexperimentoval, nesnažil sa za každú cenu o Palach5 resizeefekt, ktorý takýto námet priam ponúka, držal sa pri zemi a výsledkom je poctivo odvedené remeslo a film, ktorý zaujme. Snímka sa začína tak trochu dramaticky, keď sledujeme malého Jana, ktorý sa stratí v treskúcej zime v lese a všetci ho hľadajú, ale potom sa dej rýchlo presunie do Kazachstanu 1967, kde je hrdina na brigáde. Už tu sa ukáže jeho charakter, keď česká skupina protestuje proti zlému jedlu odmietnutím ho konzumovať. Pridá sa k nim aj mladý Rus, ktorému hrozia nepríjemné sankcie. Jan sa svojho kamaráta zastane, týmto činom ho zachráni a ich priateľstvo nenaruší ani okupácia Československa. Prosto je Palach11 resizejeho názor jasný a dokáže riskovať. Sympatickému mladému mužovi sa šťastnou náhodou podarí dostať aj na vysnívajú filozofiu na pražskej univerzite a je tiež verným druhom svojej detskej lásky, postihnutej obrnou. Trpezlivo s ňou prežíva jej rekonvalescenciu. Udalosti Pražskej jari prežíva veľmi emotívne a verí vyhláseniam politikov. O to viac je sklamaný ich rýchlym ústupom z pozícií a uvedomuje si, že veľkohubé reči mnohých nemožno brať vážne. Sklame ho aj profesor, ktorému bezmedzne dôveroval, spolužiaci, ktorí rýchlo otočili a jedinou ich snahou bolo prežiť a dokončiť školu. Otázka ostáva či im to možno zazlievať. Vidia realitu, uvedomujú si, že vlastne Palach4 resizesklamali všetci. No Jan sa s týmto rýchlym návratom k starým časom nedokáže zmieriť. Mrzí ho to, dokonca bolí, ale najmä nechápe. A dá sa súhlasiť slovám režiséra, ktorý sa vyjadril, že Palach sa neupálil pre ruské tanky, ale neuniesol, ako rýchlo sa s tým všetci vyrovnali. Prosto jednoducho nezniesol, že od večera do rána niečo bola pravda a už nie je. A režisér cieľavedome viedol svojho hrdinu týmto smerom. Nakoniec je to aj jediné logické vysvetlenie prečo si mladý človek, ktorý má život pred sebou, z ničoho nič siahne na život, presnejšie obetuje ho, aby ostatných prebral z letargie. A do istej miery sa mu to aj podarilo.

Palach7 resizeČo je však na snímke  najsympatickejšie sú rodinné vzťahy mladého Palacha. Opäť sa potvrdzuje stará pravda, že blysnúť sa dá aj na malej, či menšej ploche. Vzťah matky, ktorú bravúrne stvárňuje Zuzana Bydžovská, a Jana, zahral si ho ešte neokukaný sympatický Viktor Zavadil, je ukážkou, ako sa dá ma malom priestore, len tak mimochodom, veľa povedať. Otec živnostník nebol práve najlepší kádrový profil, a tak sa obetovala matka – vstúpila do strany. Sám Jan hovorí, že je z rodiny tá pragmatická. Dokonca jej to tak trochu aj zazlieva, lenže dominantnú a múdru matku nezvyklá. Tá vie v akom svete žije a podľa toho sa aj správa – Palach12 resizechce pre svoje deti len to najlepšie. Mimochodom, napriek rozporuplnosti tejto postavy, je matka v podaní Bydžovskej, mimoriadne sympatická osobnosť, plná života, odovzdanosti, zodpovednosti a svojim spôsobom vnáša do príbehu aj trochu humoru. Svojej úlohy sa dobre zhostil aj hlavný predstaviteľ Viktor Zavadil. Palacha, u ktorého sa všetko dá očakávať len nie hrdinský čin, vystaval precízne, kúsok po kúsku, a tak v závere jeho rozhodnutiu do istej miery aj uveríme. Herec stál pred neľahkou úlohou, stvárniť niekoho dodnes tak nepolapiteľného ako človeka z mäsa a krvi a musíme priznať, že sa mu to  podarilo. Ostatní vhodne dopĺňali atmosféru - na internáte, na búrlivých Palach8 resizeschôdzach, pobehujúcich medzi tankami, odpor a rýchlu rezignáciu. Strata ideálov, ale aj sklamanie z najbližších, to je hnacím motívom činu Jana Palacha. Je to však tichý pozorovateľ, všetko má do detailov premyslené, nič nerobí náhodne a všetko dokonale presne. Je to systematicky mysliaci filozof, ktorý má vždy naplánovaný každý detail. Aj tak sa mu nedostaneme pod kožu, lebo čo sa mu skutočne v hlave odohrávalo sa už nikdy nedozvieme.

Snímka je dostatočne presná aj po faktografickej stránke. Rekonštrukcia historických udalostí je navyše výborne podfarbená autentickými prejavmi z rozhlasu, výborne je zvolená aj hudba doplňujúca dramatické momenty a na Palach6 resizedokreslenie udalosti výraznou mierou prispela aj disciplinovaná a striedma kamera Jana Šustera. No aj keď je časový odstup od tohto činu dostatočne dlhý ani dnes sme sa ešte nepriblížili k celej pravde a možno sa to ani nikdy nepodarí. Ku cti tvorcom slúži, že sa ani netvária, že nám prezentujú tento smutný a poučný príbeh v celej šírke a hĺbke.

Film Ján Palach je ukážkou poctivého filmového remesla, ktorý nikomu nič nevnucuje, udalosti dostatočne autenticky mapuje a pokus priblížiť dnešnému divákovi myslenie a pocity  mladého Jana sa, vzhľadom na mizivé množstvo faktov, podarilo veľmi sympatický stvárniť. Odporúčame snímku si pozrieť, nebude to stratený čas.

Palach9 resizeJan Palach , ČR, SR, 2018
Dĺžka: 123 minút
Réžia: Roberet Sedláček