ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Besnenie (Rampage)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Besnenie resizeV roku 1993 sa vedcom podarilo prelomový objav. Vynašli novú technológiu, respektíve látku schopnú vyliečiť smrteľné choroby pomocou genetickej mutácie. O tri roky neskôr ju však Národná bezpečnosť zo strachu pred zneužívaním zadržala a označila za zbraň hromadného ničenia. Čo sa však stane, keď sa táto látka dostane za hranice laboratória? Odpoveď je jasná! Nič nové.

V nedávnej recenzii na Tomb Raider som načrtla staronový trend prevádzania počítačových hier na filmové plátno. Blockbustery Assassin’s Creed, Warcraft, Hitman, Far Cry, Need for Speed sú len zlomkom z kvanta filmov nakrútených podľa známejších počítačových hier. Aj najnovšia snímka Brada Peytona Besnenie je adaptáciou rovnomennej Besnenie2 resizearkádovej počítačovej hry Ballyho Midwaya z roku 1986 o zmutovaných zvieratách ničiacich mestá, budovy, aj ich tvorcov – samotných ľudí. Tentokrát však uvažujem, prečo je tento fenomén poslednej dekády v kinematografii taký rozšírený. Chýba tvorcom kreativita pri vytváraní vlastných motívov? Je jednoduchšie spracovať už vymyslenú látku? Alebo chcú spojením dvoch multimediálnych druhov prilákať do kín ďalšiu masu divákov zahŕňajúcu playerov?

Besnenie je snímka reflektujúca, okrem iného, vznešený cit. Priateľstvo vytvorené medzi človekom a zvieraťom. Myšlienka je to síce krásna a vznešená, no zobrazovanie takéhoto atypického priateľstva nepredstavuje vo filme žiadne nóvum. Spomeňme si na jedny z najznámejších hereckých dvojíc v zložení človek a zviera. Marie a Baltazár, Billy a Kes, Jassie a Besnenie3 resizeWilly, Hopkins a Hidalgo, Matt a Lassie, Wilson a Hačikó. V dejinách kinematografie by sme tento koncept mohli porátať hoci aj na desiatky. Dokonca, už i konkrétnejšia idea vrúcneho vzťahu medzi človekom a najznámejšou filmovou gorilou King Kongom bola niekoľkokrát sfilmovaná. Nesmieme zabúdať ani na spočiatku síce nepriateľský, no napokon obnovený vzťah inteligentných opíc a ľudí v snímkach Planéta opíc. V tomto smere je azda najoriginálnejšie to, že George nevyzerá ako obyčajná gorila. Či sa však v tomto smere išlo o akúsi implicitnú analógiu k ľuďom s rovnakou anomáliou, si s Besnenie4 resizeurčitosťou netrúfam tvrdiť.

Snímka rozvíja i ďalšiu tematickú rovinu, a síce nebezpečenstvo zneužitia najnovších technologických i vedeckých objavov v dejinách ľudstva. David Okoye, Dr. Kate Caldwell či policajt Harvey Russell nie sú jedinými postavami vo filme. Skupinu protagonistov dopĺňa aj sympatická gorila George a jeho dvaja zvierací (ne)priatelia. Zmutovaný krokodíl a vlk. Ak sa vám posledné dve vety zdajú komické, verte, že situácia na plátne bola podobná. Posledné bojové scény, ak ich tak vôbec Besnenie5 resizemôžeme nazvať, fungovali stopercentne len v rovine absurdnosti, paródie, klišé a opakovaného predlžovania záverečnej scény. To ma, v podstate, prinútilo druhýkrát sa počas sledovania filmu zamyslieť sa nad zmyslom dnešnej hollywoodskej filmovej tvorby. A opäť sa pýtam. Aká je tolerancia diváka? Koľko prešľapov a nedokonalosti vo filme dnes už vyspelý filmový divák znesie? Koľko zámerného klišé dokáže stráviť? Súčasná tvorba akčných filmov sa pohybuje na Besnenie6 resizetenkej hranici medzi vážnym filmom a paródiou. V Besnení bol na jednej strane veľmi výrazný taký ten typický americký „mačizmus“ zosobnený v postave hlavného hrdinu Dr. Okoye. Bývalý vojnový veterán nielenže dokáže výborne bojovať a komunikovať so zvieratami. Zdá sa, že tvorcovia mu nadelili aj potrebnú inteligenciu. Na strane druhej, je potrebné podotknúť, že táto zidealizovaná predstava muža je trefne ozvláštnená malými fórikmi na osobu hlavného hrdinu i Besnenie7 resizesamotného Dwayna Johnsona ako herca. Čiastočne tak rozbíjajú zaužívané, no hlavne prebytočné filmové klišé.

Postavy mutantov pod vplyvom nejakej genetickej odchýlky sa prvýkrát výraznejšie objavili už v prvom X-menovi (2000). Akurát, v prípade Besnenia ide o postavy neľudské a pôvod látky, ktorá mutáciu spôsobila je divákom takmer od začiatku známy. Pochádza od samotného človeka a bola vytvorená v urputnej snahe ľuďom pomáhať, nie ich ohroziť. Dejová línia Besnenie8 resizezahŕňa aj snahu spojiť viacerých hrdinov do jedného kompaktného celku. Podobne, ako ich spája séria filmov Avengers (2012, 2015, 2018) alebo iné filmy z dielne Marvel a DC. Besnenie však ponúka trochu inú verziu superhrdinu s mnohými nadľudskými i nadzvieracími schopnosťami. V tomto konkrétnom prípade ide o evolúciu monsterov s priam dokonalými fyzickými, mentálnymi, pohybovými i regeneračnými Besnenie9 resizeschopnosťami. V snímke intenzívne cítiť rôzne dramaturgické zásahy s jasným producentským zámerom. Vyrobiť populárny film znesiteľnej kvality spájajúci aktuálne trendy v hollywoodskej produkcii so zámerom prilákať čo najviac divákov za účelom vysokého zisku z predaja.

Napriek niekoľkým snahám obohatiť výpovednú hodnotu filmu o motív priateľstva a apel na nebezpečenstvo zneužitia chemických zbraní, snímku prevalcovalo množstvo formálneho i Besnenie10 resizetematického klišé, nejasné motivácie postáv, nie veľmi kvalitné herecké výkony a odkazy na inšpiračné zdroje z iných, oveľa známejších, filmových sérií. Jednou z funkcií filmu, a toho mainstreamového obzvlášť, je zabávať. Preto dúfam, že kinosály mali šťastie práve na takýchto divákov. A čo sa týka toho copyrightu, ako tvrdil Salvador Dalí: „Tí, ktorí nechcú nič napodobňovať, nič nevyrábajú.“

Besnenie11 resizeBesnenie (Rampage), USA, 2018)
Dĺžka: 107 minút
Réžia: Brad Peytom
Scenár: Ryan J. Condal
Kamera: Jaron Presant
Strih: Bob Ducsay, Jim May
Hudba: Andrew Lockington
Hrajú: Dwayne Johnson, Jeffrey Dean Morgan, Malin Akerman, Joe Manganiello, Jack Quaid, Naomie Harris, Jake Lacy, Marley Shelton, Breanne Hill, Jason Liles, P. J. Byrne a ďalší
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 12. apríla 2018
Foto: Continental film

Share/Save/Bookmark