ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Najväčší showman (The Greatest Showman)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Showman2 resizeFilmový muzikál na veľkých plátnach nepatrí v súčasnosti medzi tie najpreferovanejšie žánre veľkých štúdií. Nevyžaduje si primárne vytváranie nových ohromných digitálnych svetov, ale v spojitosti s bohatou výpravou skôr starú dobrú poctivú ručnú prácu. Klasické obdobie muzikálov si spájame so zlatým obdobím Hollywoodu tridsiatych až päťdesiatych rokov a Najväčší showman Michaela Graceyho na ne odkazuje od starého úvodného štúdiového loga až po takmer bláznivé tempo rozprávania, či skôr predvádzania muzikálových čísiel v pestrých kostýmoch na plátne.

S najväčšou pravdepodobnosťou prichádza film v tento čas do kín vďaka minuloročnému obrovskému diváckemu a kritickému úspechu La La Landu a aj snímka v hlavnej úlohe s Hughom Jackmanom sa netají vysokými ambíciami. Showman resizeTvorcovia pri jeho realizácii určite mali na mysli aj poškuľovanie po budúcoročných Oscaroch. Na tie nakoniec dôjde maximálne v nejakej technickej kategórii a bude to mať niekoľko konkrétnych príčin.

Najväčší showman rozpráva životopisný príbeh amerického showmana, politika a biznismena Phineasa Taylora Barnuma, žijúceho takmer počas celého 19. storočia. Americký film sa však zaoberá iba jeho kariérou pri cirkuse, konkrétne obdobím fungovania Barnum & Bailey Cirkus až po jeho zánik a osobným životom. V expozícii v krátkosti sledujeme aj jeho detstvo a spoznávame jeho túžby a ambície do budúcnosti, ktoré sa v podstate do bodky vyplnia a žiaden divák o slede nasledovných udalostí, vrátane počiatočných neúspechov a Showman3 resizepriebežných pádov, nebude od začiatku pochybovať. Treba však mať na mysli, že do kina nejdeme tentokrát na klasický životopisný príbeh plný faktografických údajov a nekonečných interiérových dialógov. Osudy Američana sú skôr iba pôdorysom pre veľkú estrádnu hollywoodsku muzikálovú show. Tvorcovia však umne nevynechali ani účinkovanie krásnej švédskej speváčky Jenny Lind u Barnuma v polovici storočia.

V Barnum & Bailey Cirkus združil Barnum rôznorodé ľudské typy, od liliputánov a výšav, cez bradatú ženu až po, áno, Afroameričanov. Tí boli nielen vo vtedajšej dobe, ale aj dlho po nej stále pre bielu väčšinu iba exotickým a menejcenným Showman6 resizedoslova „tovarom“. Nie je príliš zložité prísť na to, že tvorcovia vo svojich umeleckých ambíciách budú hrať práve na nôtu tolerancie inakosti, v súčasnosti tak obľúbenej agendy mnohých politických združení. V tom tkvie aj hlavný dôvod pre aktualizáciu historickej látky podobného razenia a Gracey a spol. urobili dobre, že so svojim dielom prichádzajú v dobe zvolenia Trumpa do najvyššieho úradu (okrem iného a iných). Na druhej strane mnohým, najmä kritikom, môže tento prístup pripadať ako vykalkulovaný krok a možno na tom niečo málo pravdy bude. V takom prípade môže byť pádnym „argumentom pre“ vynikajúce spracovanie á la spomínaný, výrazne cinefilný, La La Land.

Showman5 resizeGracey zvolil pomerne vysoké tempo rozprávania a príbeh rytmizuje do muzikálových čísiel, tu kratších, tu dlhších dialógových scén, tie však často ozvláštňuje práve spevom. Vzniká tak trochu nesúrodý dojem a divák môže začať premýšľať, prečo nie sú spievané čísla a rozhovory striktne rozdelené na spev a hovorené slovo. Alan Parker svoju Evitu pojal ako čisto spievané dielo a osobne sa mi jeho prístup zdal logickejší a ucelenejší. Vždy je však radosť si pri sledovaní Najväčšieho showmana krátko počkať na ďalšie hudobné alebo tanečné číslo, pretože melódie sú skutočne vydarené a aj niektorí diváci s odlišným hudobným vkusom budú mať chuť si ihneď zakúpiť soundtrack. Aj o tom sú, Showman4 resizesamozrejme, filmové muzikály a aj v chytlavosti skladieb tkvie ich výrazné čaro. Čo sa týka deja, scenár sa vďaka vysokému tempu príliš nezastavuje, okrem hlavnej postavy, pri protagonistoch, čo sa ukazuje ako jeho najväčší problém. Žiadna postava okrem Barnuma tak nemá tú svoju správnu, krátku chvíľu, v ktorej by bolo povedané všetko. I keď pokusy tu v tomto smere sú, ale domnievam sa, že nedostatočné. Pritom široká škála tak odlišných a pritom tak rovnakých ľudí, ako sme „my normálni“, tu je prítomná ako nikdy inokedy. Je to škoda, film mal mať paradoxne nejaké tie minúty navyše a tým Showman9 resizeby sa mohli vyriešiť všetky jeho čiastkové problémy.

Hugh Jackman si už spievanie vyskúšal v Bedároch a zdarne mu sekundujú ďalší vychytení herci, ako Rebecca Ferguson, Michelle Williams alebo aj prekvapivo Zac Efron. Len cítiť, že by každý z nich okrem dokonale využitého Hackmana potreboval ešte viac priestoru na to, aby predviedol všetko, čo jeho postava ponúka. Najväčší showman ponúka veľmi solídnu zábavu, presne zapadajúcu do vianočného a krátko povianočného obdobia a nemá prečo výraznejšie sklamať. Jeho piesne si budete s chuťou púšťať z domácich reproduktorov, ale k filmu sa asi nebudete vracať, ako napríklad k príbuznému Moulin Rouge, tak radi a často.


Showman10 resizeNajväčší showman (The Greatest Showman), USA, 2017
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Michael Gracey
Scenár: Jenny Bicks, Bill Condor
Kamera: Seamus McGarvey
Strih: Tom Cross, Robert Duffy, Joe Hutshing, Michale McCusker, Jon Poll, Spencer Susser
Hudba: John Debney, Benj Pasek, Justin Paul, Joseph Trapanese
Hrajú: Hugh Jackman, Rebecca Ferguson, Michelle Williams, Zac Efron, Zendaya, Paul Sparks, Gyle Rankin, Natasha Liu Bordizzo, Yahya Abdul-Mateen, Fredric Lehne, Doris McCarthy, Ben Reed, Tina Benko, Keala Settle, Austyn Johnson a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 28. decembra 2017
Foto: CinemArt

Share/Save/Bookmark