Láska na prvý pohľad (Love at First Sight)
Od romantických filmov spoločnosti Netflix sa zväčša veľa neočakáva. Takmer vždy divák dostane šablónovitý a málo uveriteľný príbeh, ktorý pôsobí akoby ho vypľul počítač, teda odľudštený stroj pracujúci len s obmedzeným množstvom informácií. Veľké očakávania nebudil ani nenápadný film s pomerne odstrašujúcim názvom Láska na prvý pohľad. Príbeh však vychádza z literárneho počinu spisovateľky Jennifer E. Smith, ktorej nenáročný román vyšiel pod názvom Štatistická pravdepodobnosť lásky na prvý pohľad a vzápätí sa dočkal aj slovenského prekladu. Nejde teda o jeden z rýchlokvasených počinov zmieňovanej streamovacej spoločnosti, ale o adaptáciu literárneho diela, ktoré sa do povedomia čitateľov dostalo už roku 2012.
Víťazom Cinematiku je Karaoke Blues
Medzinárodný filmový festival Cinematik sa uskutočnil od 12. do 17. septembra v Piešťanoch. Program bol bohatý, v rôznych sekciách premietli 100 filmov, diváci sa teda mali na čo pozerať. Pozrime sa, kto sa stal viťazom jednotlivých kategórií.
Gróf (El Conde/The Count)
Čílsky režisér Pablo Larraín na seba za posledných pätnásť rokov pozornosť pritiahol naozaj zaujímavou filmografiou. Po politicky orientovaných dielach ako Tony Manero (2008), Post Mortem (2010) a jeho medzinárodným prelomom No (2012), ktorý zaznamenával kampaň za ukončenie Pinochetovej diktatúry v Čile, ho talent na režisérskej stoličke, ako aj záujem o politické témy a postavy priviedli aj k biografii Jacqueline Kennedy (Jackie, 2016). Poslednou snímkou bola biografia princeznej Diany (Spencer, 2021), ktorá opäť podčiarkla Larraínovu nenapodobiteľnú schopnosť vysporiadať sa so zložitými osobnosťami a historickými udalosťami. S Grófom sa Pablo Larraín opäť venuje temnej minulosti svojej vlasti v podobe čiernej komédie o diktátorovi Augustovi Pinochetovi, ktorý zomrel v roku 2006.
Prízrak v Benátkach (A Haunting in Venice)
Rok 1947, povojnové Benátky: Hercule Poirot (v postave si stále herecky istejší Kenneth Branagh), najslávnejší detektív sveta, si sám, no nie osamelý vychutnáva zaslúžený odpočinok a dve donášky koláčikov gondolami denne. Pred domom, ktorý práve obýva, sa síce zväčšujú rady ľudí túžiacich, aby sa zaoberal ich prípadmi. Poirotov osobný strážca Vitale Portfoglio (Riccardo Scamarcio) si s nimi však dokáže hravo poradiť zopár úspornými, presne mierenými chvatmi. Tie ani zďaleka neplatia na Ariadne Oliverovú (Tina Fey), spisovateľku detektívok s 27 hitmi z celkového počtu 30, Poirotovu starú známu, čo podľa neho vytvorila postavu akéhosi svojrázneho fínskeho vyšetrovateľa – hoci zlé jazyky tvrdia, že to Poirot sa v skutočnosti štylizuje do jeho literárnej podoby. Okamžite po príchode obviní Poirota, že trpí existenciálnou krízou, a preto by preňho bolo najlepšie, ak by ju sprevádzal na jednu plánovanú halloweensku seansu. Keby nič iné, aspoň jej pomôže odhaliť jeden profesionálne zrealizovaný podvod...
Andy Warhol – americký sen (Andy Warhol – The American Dream)
Film režiséra Ľubomíra Jána Slivku Andy Warhol- americký sen je o ikone moderného umenia, maliarovi a grafikovi, a vpisuje sa do kontextu hľadania a mapovania slávnych osobností, spojených so Slovenskom najrôznejšími väzbami, či už sa tu narodili, alebo odtiaľ pochádzali ich rodičia. Túto líniu úspešne začal film Dežo Hoffman – fotograf Beatles (2022) Patrika Lančariča a Laury Sivákovej- Paššovej, ocenený minulý rok ako najlepší dokument Slnkom v sieti. Je to veľmi cenný smer aj preto, že mnohí ideologickým sitom minulého režimu z najrôznejších príčin neprešli a o ich pôvode sa preto mlčalo.