Kozmonaut z Čiech (Spaceman)
Bol na túto misiu ako stvorený, keď zoberieme do úvahy jeho samotárku povahu už od detstva. Hoci väčšina krajín sveta ju považovala za príliš nebezpečnú na uskutočnenie, český kozmonaut Jakub Procházka (prekvapivo seriózny a ľudský Adam Sandler) sa po šiestich mesiacoch sám vo vesmíre už pozvoľna blíži k svojmu cieľu – k fialovo sfarbenému oblaku prachu a častíc zvanému Chopra, nachádzajúcemu sa niekde v blízkosti Jupitera. Má len nepatrný náskok pred juhokórejskou konkurenciou, trápi sa však s večne pokazeným vesmírnym záchodom a jeho tehotná manželka Lenka (Carey Mulligan), bežne s ním komunikujúca cez videohovory s každodennou pravidelnosťou, sa na dlhší čas odmlčala. Vlastne mu už aj nahrala správu, v ktorej Jakuba opúšťa, no komisárka Túmová (Isabella Rossellini) ju z obavy pred Jakubovým možným psychickým zrútením akosi odmieta odoslať. Misijný inžinier Peter (Kunal Nayyar) mu dokáže poradiť jedine s technickými problémami, aj keď máločo na palube funguje tak, ako tomu bolo čerstvo po štarte. A nie je to tam v rohu náhodou veľký kozmický pavúk? Vyzerá nebezpečne. Zdá sa, dokonca, že dokáže čítať ľudské myšlienky, no má celkom príjemný, upokojujúci hlas. Čo takto ho volať Hanuš (Paul Dano)?
Počatie (Immaculate)
Mladá, hlboko veriaca sestra Cecilia (Sidney Sweeney) sa rozhodne zmeniť svoj doterajší život a vstúpiť do rádu v malebnom Taliansku. V kláštore ju všetci milo privítajú a svojou otvorenou, nezvyčajne milou povahou si rýchlo získava priateľky a strháva na seba pozornosť. A aj tú neželanú. Nadšenie z nového života však nemôže vytrvať dlho, pretože hrubé múry opátstva skrývajú nejedno desivé tajomstvo...
Vysvetlenie na všetko (Magyarázat mindenre)
Oceňovaný maďarský režisér Gábor Reisz prichádza so svojim tretím celovečerným filmom Vysvetlenie na všetko, pričom sa opäť nevyhýba aktuálnym a pálčivým témam súčasnej maďarskej spoločnosti. O tom, že si film všimli aj v zahraničí môže svedčiť špeciálne ocenenie Orizzonti na medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach, rovnako ako aj hlavné ocenenie na Chicagskom medzinárodnom filmovom festivale. Napriek tomu, že je snímka zasadená do maďarských reálií, témy, ktorými sa film zaoberá, možno preniesť do ľubovoľnej, politicky rozdelenej, krajiny sveta.
Baby na úteku (Drive-Away Dolls)
Záhadný kovový kufor, chaotický lesbický pár, neschopní gangstri a policajné zložky. Takto možno v skratke opísať netradičnú roadtripovú komédiu Baby na úteku od Ethana Coena, ktorú tentokrát nakrútil bez bratskej pomoci. Hoci sa dej v skutočnosti odohráva v roku 1999, pokojne by sa s prižmúreným okom dal preniesť do súčasnej Ameriky. Joel Coen zaznamenal svoj pozoruhodný sólový režijný debut v roku 2021 s filmom The Tragedy of Macbeth, v ktorom si známe dielo svojsky prispôsobil. Teraz ho nasleduje brat Ethan. V roku 2022 už predstavil svoj prvý samostatný debut v podobe dokumentu Jerry Lee Lewis: Trouble in Mind. Baby na úteku sú teda prvým hraným sólo-filmom, ktorým sa americký režisér snaží nadviazať na svoje dávne úspechy. Samostatné debuty bratov by hádam ani nemohli byť odlišnejšie. Zatiaľ čo Joel nakrútil umelecky ambicióznu čiernobielu shakespearovskú adaptáciu, Ethan sa vydal podstatne krikľavejším a vtipnejším smerom. No napriek prominentnému obsadeniu – okrem Pedra Pascala aj Matt Damon, Colman Domingo či Miley Cyrus – bohužiaľ nemožno hovoriť o trefe do čierneho.
Baghead
Režisér Alberto Corredor získal v roku 2017 za svoj krátky film Baghead množstvo ocenení, napríklad na Medzinárodnom festivale fantastických filmov v Sitges. Pomerne intenzívne zapôsobil na divákov film o mužovi, ktorý nadväzuje kontakt s posmrtným životom a využíva na to služby zvláštneho tvora. Námet, atmosféra a samozrejme spätná väzba od divákov boli, pravdepodobne, rozhodujúcim faktorom pri pláne rozšíriť príbeh na celovečernú hranú dĺžku, a tak sa Baghead dostal v rozsiahlejšom podaní do kín. Netreba si však, bohužiaľ, namýšľať, že sa krátkometrážny hit úspešne pretavil do kvalitného hororového celku, pretože okrem ústrednej myšlienky prevzatej z pôvodného filmu sa Baghead vyznačuje najmä pestrofarebnou zmesou žánrových klišé.