Všetka tá krása a zabíjanie (All the Beauty and the Bloodshed)
Po mnohých generáciách boli Sacklerovci nielen jednou z najbohatších rodín v USA, ale prejavovali svoju filantropiu v podobe početných darov pre múzeá, divadlá a univerzity, vrátane známych inštitúcií ako je Metropolitné múzeum moderného umenia (MET), Guggenheimovo múzeum alebo Harvardská univerzita. V marci 2018 sa v MET začal protest proti rodine Sacklerovcov, presnejšie proti farmaceutickej spoločnosti Purdue Pharma, ktorú založili. Táto protestná kampaň, z veľkej časti iniciovaná medzinárodne známou fotografkou Nan Goldin, zároveň predstavuje začiatok dokumentárneho filmu Všetka tá krása a zabíjanie režisérky Laury Poitras, ktorý bol na filmovom festivale v Benátkach 2022 ocenený Zlatým levom. Film však rozpráva nielen o proteste, ale aj o samotnej Goldin ako o umelkyni a obeti opiátovej krízy.
Chlieb a soľ (Bread and Salt)
Frekvencia talentovaných tvorcov je v poľskom filme vysoká, každý rok sa objavujú osobnosti s originálnym videním i myslením, odkrývajúci nové pohľady na realitu, s ktorou si tak zúfalo nevie poradiť náš hraný film, skĺzavajúci bezmocne do stále obohranejších šablón a stereotypov. Novým menom v panteóne objavov je tentoraz Damian Kocur a jeho dlhometrážny debut Chlieb a soľ získal na MFF v Benátkach, v programe Horizonty, Zvláštnu cenu poroty.
Sestra Smrť (Hermana muerte/Sister Death)
Horor z prostredia kláštornej školy sme tu už nedávno mali a predstavovala ho prinajlepšom priemerná Mníška II ťažiaca z postavy ústredného démona Valaka. Španielsky hororový film Sestra Smrť nás síce privádza do rovnakého prostredia, len v španielskych reáliách, no miesto prehliadky desivých démonických bytostí odkazuje skôr ku konvenčnejším duchárskym hororom. Preto aj umiestňuje režisér dejisko do minulosti a vsádza na dobovú atmosféru v izolovaných podmienkach, priamo tak nadväzujúc na estetiku gotických hororov.
Obchodníci s bolesťou (Pain Hustlers)
Píše sa rok 2011 a obchodný manažér farmaceutickej spoločnosti Zanna Therapeutics so snáď len dočasným problémom presadiť sa na trhu a skutočne vzdorovať konkurencií Pete Brenner (Chris Evans) dostane nápad. Nachádza sa práve v striptízovom bare niekde v Miami a sústredene sleduje síce pomerne neobratnú choreografiu Lizy Drakeovej (Emily Blunt) vo vrtení sa okolo tyče. Možno, ak by jej však pomohol v životopise trochu zaklamať, že napríklad vôbec dokončila strednú školu, nedajbože ešte získala nejaký ten titul PhD. v príbuznom odbore, jej energický slovný prejav a presvedčovacie schopnosti,v kombinácií s oku lahodiacim vzhľadom, by mu mohli veľmi dobre poslúžiť pri získavaní potrebných lekárskych autorít pre propagáciu jedného ako tak schváleného lieku na bolesť. Volá sa Lonafen, vyvinul ho Dr. Jack Neel (Andy Garcia) hlavne pre pacientov v pokročilom štádiu rakoviny. Vraj na rozdiel od konkurenčnej „lízanky“, zaberá už po pár minútach a riziko závislosti na ňom testy preukázali len u 1% pacientov... Samozrejme, ak bola ich životnosť dostatočne dlhá na to, aby sa u nich vôbec stihla akákoľvek závislosť vyvolať.
Pád domu Usherovcov (The Fall of the House of Usher, TV seriál)
Režisér a scenárista Mike Flanagan je tvorcom niekoľkých kladne prijatých hororových snímok, avšak jeho popularita prudko vzrástla až po tom, ako spojil sily so streamovacou službou Netflix. Ich prvou spoluprácou bol výborný psychologický horor Geraldova hra. Išlo o jednu z mnohých knižných adaptácii ktoré v jeho tvorbe nasledovali. Flanagan neskôr preukázal svoj talent ako tvorca vynikajúcich hororových seriálov. The Haunting (2018, 2020), Polnočná omša (2021) a Polnočný klub (2022) patria medzi seriálové špičky, ktoré zbierajú nadšené ohlasy od bežných divákov aj kritikov. A aj keď sa Flanagan občas vracia k réžii celovečerných filmov, z jeho tvorby je cítiť, že mu seriálový formát sedí viac. Flanaganova zmluva a spolupráca so streamovacou službou Netflix tento rok končí.