Gen V (TV seriál)
Priaznivci úspešného seriálu Banda (v originále The Boys) sa síce tento rok nedočkajú štvrtej várky epizód rozširujúcej výborne vystavaný svet plný amorálnych supehrdinov, zároveň však ani nemajú žiadny dôvod na smútok. To preto, že už koncom septembra si odbil svoju premiéru prvý hraný spin-off Gen V, ktorý navyše od začiatku sprevádzali veľmi spokojné reakcie. O čom vlastne pojednáva a má šancu osloviť divákov tak ako sa to svojmu času podarilo pôvodnému projektu?
Spy/Master (TV seriál)
Motívom k siahnutiu po rumunskom seriáli Spy/Master bola viac zvedavosť než dôvera v spoľahlivú úroveň kvality. Ide navyše o žáner, s ktorým nielen diváci, ale ani domáci tvorcovia nemali výraznú použiteľnú skúsenosť - špionážny akčný thriller, situovaný navyše do 70. rokov, obdobia vlády tyrana Nicolae Ceaucescu, rámcovaný medzinárodnými udalosťami okolo Camp Davidu, vyjednávania medzi Egypťanom Anvarom Sadatom a izraelským premiérom Menachemom Beginom. Nedopadlo to vôbec zle, skôr naopak, zrejme vďaka širokej medzinárodnej spolupráci. Podieľali sa na ňom rumunská spoločnosť Mobra Films, maďarská Proton Cinema, nemecký kanál, venovaný seriálom Warner TV serie a HBO Romania. Scenár Američanky Kirsten Peters a Rumunky Adiny Sadeanu vyhral súťaž HBO Romania a seriál bol zaradený do tohtoročnej súťaže Berlinale Series. Koná sa v rámci festivalu Berlinale. Proces vzniku tohto vcelku vydareného diela popisujem podrobnejšie preto, lebo je to jedna z ciest, ktorá môže slúžiť ako východisko z provinčnej ničoty. Každý, kto len trochu zavadil o domácu seriálovú produkciu vie, o čom je reč.
Päť nocí u Freddyho (Five Nights at Freddy's)
Filmy, vznikajúce podľa videohier, stoja často pred neľahkou úlohou. Interaktívne prostredia videohry, v ktorom sa pohybujú hráči, sa totiž ťažko presúva do lineárne pôsobiaceho filmu s pevným príbehom, ktorý už hráči nemôžu nijakým spôsobom ovplyvňovať. Tí sú teda často sklamaní, že sa príbeh nevyvíja podľa ich predstáv, zatiaľ čo filmová kritika vyčíta vidoherným adaptáciám plytký a príliš jednoduchý dej. Dobrodružná videohra plná akcie však väčšinou na kvalitnom príbehu nestojí a hráčom to nijak neprekáža, užijú si totiž dostatok vzrušenia aj bez silných zápletiek. Špecifickým prípadom je hra Päť nocí u Freddyho, ktorá v podstate na žiadnom príbehu nestojí. Keďže mali tvorcovia filmu iba základnú dejovú kostru (postavy, prostredie, a podobne), všetko ostatné si museli domyslieť, a tak môžeme povedať, že mali pri kreovaní finálnej podoby snímky pomerne voľnú ruku.
Všetka tá krása a zabíjanie (All the Beauty and the Bloodshed)
Po mnohých generáciách boli Sacklerovci nielen jednou z najbohatších rodín v USA, ale prejavovali svoju filantropiu v podobe početných darov pre múzeá, divadlá a univerzity, vrátane známych inštitúcií ako je Metropolitné múzeum moderného umenia (MET), Guggenheimovo múzeum alebo Harvardská univerzita. V marci 2018 sa v MET začal protest proti rodine Sacklerovcov, presnejšie proti farmaceutickej spoločnosti Purdue Pharma, ktorú založili. Táto protestná kampaň, z veľkej časti iniciovaná medzinárodne známou fotografkou Nan Goldin, zároveň predstavuje začiatok dokumentárneho filmu Všetka tá krása a zabíjanie režisérky Laury Poitras, ktorý bol na filmovom festivale v Benátkach 2022 ocenený Zlatým levom. Film však rozpráva nielen o proteste, ale aj o samotnej Goldin ako o umelkyni a obeti opiátovej krízy.
Chlieb a soľ (Bread and Salt)
Frekvencia talentovaných tvorcov je v poľskom filme vysoká, každý rok sa objavujú osobnosti s originálnym videním i myslením, odkrývajúci nové pohľady na realitu, s ktorou si tak zúfalo nevie poradiť náš hraný film, skĺzavajúci bezmocne do stále obohranejších šablón a stereotypov. Novým menom v panteóne objavov je tentoraz Damian Kocur a jeho dlhometrážny debut Chlieb a soľ získal na MFF v Benátkach, v programe Horizonty, Zvláštnu cenu poroty.