ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Tretí rozmer disneyovskej klasiky

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

na_vlaaskuAmerický internetový portál Rottentomatoes uvádza, že americký digitálny 3D film Na vlásku pochválilo 88 percent recenzentov a spokojnosť s ním vyjadrilo 91 percent divákov. Snímku nominovali na Zlatý glóbus ako najlepší animovaný film aj za pesničku. Napriek tomu sa európskym (a ani slovenským) kritikom nepáči. Vyčítajú jej tuctový dej, schematizmus, nepôvodnosť, otrepané vtipy, násilné nelogické zvraty, disharmóniu a nesúdržnosť.

Problém je predovšetkým v odlišnom vnímaní rozprávok. V Európe vyrastáme na folklóre a prastarých ľudových rozprávkach, ktoré oslovujú spoločenské podvedomie. Dokonca aj umelé rozprávky spravidla rešpektujú filozofiu a poetiku ľudovej slovesnosti. Američania vyrastajú na komiksoch a superhrdinoch. Nám by sa zdalo čudné, ak by ded Vševed nemal tri zlaté vlasy, ale dva alebo päť. Američanov neudiví, ak princezničkiným domácim maznáčikom je chameleón, ak sa kôň bez vysvetlenia začne správať ako pes či ak sa z nebezpečného hrdloreza vykľuje citlivý mím.

13Napriek tomu, že pôvodne malo ísť o pokračovanie kombinovaného hrano-animovaného filmu Začarovaní, nesporným problémom je, že tvorcovia sa až príliš nechali inšpirovať inou digitálne animovanou klasikou – úspešnými filmami o zlobrovi Shrekovi. Nielen pestrou paletou bizarných rozprávkových zloduchov, ale i princípom negácie tradičnej rozprávky, obracania rozprávkových kánonov naruby. Namiesto udatného princa je tu zlodej Flynn Ryder, namiesto ušľachtilej princezničky zmätená teenagerka a namiesto zlej čarodejnice matka Gothel, bažiaca po večnej mladosti.

Negatívne európske kritiky však spôsobili najmä prehnané očakávania, vyvolané vyjadreniami Johna Lassetera. Tvorca skvelých filmov Toy Story a Život chrobáka je známy ako duša animačných štúdií Pixar. Lenže po tom, ako sa Pixar spojil so štúdiami Walta Disneyho, sa Lasseter stal kreatívnym riaditeľom Walt Disney Animation Studios, ktoré v minulosti vytvorili rodinné animované filmy ako Udatné kuriatko, Tajomstvo Robinsonovcov či Blesk. Na vlásku nadväzuje práve na tieto snímky, nie na tvorbu Pixaru. Je viac produktom konfekcie, má sadnúť čo najširšiemu okruhu divákov. Nechce byť priekopníckym dielom s dušou, ale tovarom

14Na rozdiel od predchádzajúcej disneyovky Pincezná a žaba je v Na vlásku všetko už od začiatku jasné, ide iba o to, ako sa hrdinovia dopracujú k svojmu „žili šťastne až do smrti“. A občas sa k cieľu prepracúvajú naozaj nenápadito a ťažkopádne. Treba však priznať, že forma, vychádzajúca z gýčovo-romantických rokokových obrázkov francúzskeho maliara Jeana-Honoré Fragonarda, ponášajúca sa viac na oživenú maľbu ako na realistickú animáciu, je prinajmenšom zaujímavá. Atraktívnosť zvyšujú malebné stereoskopické efekty 3D, koketujúce s gýčom.

Rozhľadenejších divákov zaujmú i mnohé odkazy – nielen na Robina Hooda a Errola Flyna, ale aj na Indiana Jonesa či dokonca na snímky Ridleyho Scotta Gladiátor a Blade Runner.

Milovníkov muzikálov zasa potešia pesničky držiteľa 8 Oscarov Alana Menkena, v duchu populárnej hudby šesťdesiatych rokov. Posúvajú celý film k muzikálu. Americkí recenzenti sa zhodujú, že film je priam predurčený k prepracovaniu do podoby divadelného muzikálu.

Hoci filmu skutočne je čo vyčítať, publikum bez prehnaných očakávaní a nárokov sa v kine zabaví a film tak do istej miery supluje i tradičné vianočné snímky, ktoré tohto roku v sviatočných kinách chýbajú.



21Na vlásku (USA 2010)

Tangled

92 minút

Námet: Jakob a Wilhelm Grimmovci. Scenár: Dan Fogelman. Réžia: Nathan Greno, Byron Howard. Výtvarník: Dan Cooper, David Goetz. Strih: Tim Mertens. Hudba: Alan Menken. V slovenskom znení účinkujú: Alžbeta Bartošová, Roman Ferjenčík, Zuzana Mauréry, Roman Pomajbo, Jozef Domonkos, Daniel Žulčák, Michal Hudák, Dušan Kaprálik, Peter Kollárik a ďalší.

Premiéra 16. decembra 2010

Foto: Saturn Entertainment

Share/Save/Bookmark