ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Filmy, ich producenti a distributéri v čase korony

I. Filmoví distributéri

Covid19logo resizePre producentov, distributérov i kiná sa rok 2020 začínal veľmi dobre. V Rotterdame mal svetovú premiéru dokument o Janovi Švankmajerovi Alchymická pec (CZ/SK, 2020, r. Jan Daňhel, Adam Oľha), na Berlinale získali priaznivé ohlasy Služobníci (SK/RO/CZ/IE, 2020, r. Ivan Ostrochovský) a Šarlatán (CZ/IE/PL/SK, 2020, r. Agnieszka Holland), Slovensko malo svoje zastúpenie v Clermont-Ferrand – na Medzinárodnom festivale krátkych filmov (31. 1. - 8. 2. 2020) – jednom z najvýznamnejších a najväčších filmových festivalov svojho druhu a súčasne naTrhu krátkych filmov, tesne pred začiatkom boli Visegrad Film Forum a MFF Febiofest Bratislava a do distribúcie bolo pripravených 22 slovenských filmov s už potvrdeným distributérom a dátumom premiéry. Mnohé z nich práve na Febiofeste alebo tesne po ňom. Do kín sa však pred ich zatvorením stihlo dostať len päť.

Ale vďaka rekordnej Svini (SK/CZ,2020, r. Mariana Čengel Solčanská, Rudolf Biermann), ktorá sa štyri týždne po premiére stala druhým najnavštevovanejším domácim filmom v ére samostatnosti, prišlo do 8. marca 2020 do kín na slovenské filmy 680 000 divákov! Potom sa však prerušila výroba filmov, zatvorili sa kiná, festivaly a prehliadky boli presunuté na neskoršie termíny.

Niektoré organizácie napísali otvorené listy – Slovenská filmová a televízna akadémia, či Združenie prevádzkovateľov kín a Únia filmových distribútorov Slovenskej republiky. Závažnosti dôsledkov vzniknutej situácie pre audiovizuálne prostredie si je vedomí aj Audiovizuálny fond, ktorý informoval na svojej stránke žiadateľov o rôznych opatreniach, ktorými sa im snaží vyjsť v ústrety.

Keďže si myslíme, že to, ako sa táto zložitá situácia dotkla jednotlivých zložiek audiovizuálneho priemyslu a ako sa pozerajú na budúcnosť, čo očakávajú od nej a od našej vlády zaujíma i vás požiadali sme o odpovede na pár otázok zástupcov producentov (SAPA, ANP), všetky distribučné spoločnosti inštitúcie, ktoré už medzičasom vydali svoje oficiálne stanoviská. Postupne vás zoznámime s ich odpoveďami.

Dnes to budú zástupcovia distribučných spoločností: Asociácia slovenských filmových klubov a novovzniknutá spoločnosť Film Expanded. Prevzatý rozhovor (Sme) s Ivanom Hroncom z Film Europe sme publikovali vo Filmpresse minulý týždeň.

Ako vyzerá život distribučnej spoločnosti v časoch pandémie?

Jakub Zipser z Asociácie slovenských filmových klubov
ASFKlogo resizePodobne ako mnohé iné spoločnosti, služby či odvetvia kultúrneho priemyslu sa život distribučnej spoločnosti obmedzil na prevádzkové minimum. Distribúcia, pre ktorú je pohyb filmového materiálu medzi kinami a sprostredkovanie filmového zážitku medzi divákmi alfou a omegou, ostáva úplne limitovaná. Na druhej strane, v tomto odvetví existuje efekt pracovnej zotrvačnosti, to znamená, že aj keď sú kiná zatvorené a samotná distribúcia je pozastavená na neurčito, venujeme sa v tomto čase administratíve, vyúčtovaniu projektov, komunikujeme s našimi partnermi, aby sme koordinovali spoločné projekty.

Matej Sotník z Film Expanded
Naša distribučná platforma/dokumentárny hub Film Expanded je FilmExpandedlogo resizemalým začínajúcim subjektom úzko fokusovaným na dokumentárny film a inovatívne formy jeho prezentácie. V marci a apríli nás čakali tri distribučné premiéry (FREM, Efekt Vašulka, Zlatá zem), ktoré sa v súčasnosti odkladajú na neurčito. Keďže pri každom titule spájame klasickú s alternatívnou distribúcou, okrem presúvania bežných kino projekcií musíme odkladať aj dlho pripravované projekcie s debatami v netypických projekčných priestoroch, napríklad projekciu s medziodborovou diskusiou s expertmi k filmu FREM od Viery Čákanyovej, ktorá sa mala odohrať v duchu expanded cinema vo výstavných priestoroch prestížnej galérie súčasného umenia Nová synagóga v Žiline. To isté sa týka diskusií k životopisnému filmu Efekt Vašulka, ktorých sa mal zúčastniť slovenský režisér Dušan Hanák, pamätník priekopníka videoartu Woodyho Vašulku. Každému titulu sa venujeme osobitne, premýšľame, ako akt projekcie ozvláštniť (umiestnením, zaujímavým hosťom a podobne), o to viac práce nám realizácia distribučnej stratégie zaberá. FREM resizeCelkovo ide o desiatky projekcií a podujatí, ktoré sme museli posunúť, vrátane trojdňových bratislavských Ozvien MFDF Ji.hlava, ktoré sme ešte ani nestihli začať propagovať. Iróniou je, že na tomto podujatí sme organizovali industry panel na tému distribúcie dokumentárnych filmov na Slovensku. V prvých dňoch eskalujúcej situácie práce teda zďaleka neubudlo. V súčasnosti sa venujeme príprave grantov na ďalšie obdobie, vzhľadom k veľmi fluidnej situácii sa však cítime trochu absurdne pri úvahe nad časovovým plánom jednotlivých distribučných projektov. Veľmi neistou sa javí aj prvá fáza medzinárodného vývojového workshopu Ex Oriente Film, ktorý ako slovenský partner spoluorganizujeme s českým Institutom dokumentárního filmu. Má sa opäť konať v druhej polovici júna v Banskej Štiavnici, no na to, aby mali vyvíjané dokumentárne projekty dostatočný odstup medzi prvou a druhou fázou v októbri na jihlavskom festivale, môže prvá fáza prebehnúť najneskôr v júli. Zatiaľ je to temporálna paralýza, veľká improvizácia a čakanie, ako sa situácia vyvinie."

Adam Straka z Film Expanded
Neistota sa týka takisto školských podujatí našej vzdelávacej divízie Dokument na kolesách, v rámci ktorej sme mali počas maturít pre stredoškolské publikum organizovať projekčno-diskusné podujatia s filmami z nášho portfólia. Dokument na kolesách musel odložiť viacero predpripravených eventov v tomto školskom roku. Najväčší objem školských podujatí nás však čaká až v tom budúcom. Ak sa situácia bude vyvíjať priaznivo, cez leto budeme vyvíjať nové metodiky k nášmu pripravovanému ľudskoprávnemu balíku pre nový školský rok. Momentálne preto pozorne sledujeme aj situáciu v školstve a kroky, ktoré nový minister spraví. V prípade dlhotrvajúceho núdzového stavu a zatvorených škôl premýšľame nad ponúknutím svojho portfólia prostredníctvom prebiehajúcich e-learning vyučovaní.

Môže byť dlhodobejšie zatvorenie kín pre vás likvidačné?

Jakub Zipser: Pre každú distribučnú spoločnosť, z jej samotnej povahy, je dlhodobé zatvorenie kín v konečnom dôsledku likvidačné. Výrazne pri tom rozhoduje ako dlho budú kiná uzatvorené, aký markantný výpadok to bude pre konkrétnu spoločnosť znamenať a či disponuje určitou rezervou, z ktorej je schopná vykryť výpadok príjmov z distribúcie filmov do kín. Je to určite veľmi individuálne, ale predpokladáme, že viac ako dva mesiace bez príjmov zo samotnej distribúcie môžu byť likvidačné.

Matej Sotník: Veríme v priaznivý vývoj situácie, no prirodzene očakávame pretlak distribučných premiér. Aj my sami sme na obdobie, kedy možno pôjdeme do omeškanej distribúcie so spomínanými titulmi, naplánovali premiéry ďalších EfektVasulka resizedokumentárnych filmov. V tak prehustenej ponuke zrejme prídeme o časť divákov, avšak naše žánrovo a tematicky pomerne úzko profilované podujatia s výrazným intelektuálnym presahom sme sa snažili v rovine komunikačnej a diváckej stratégie nadizajnovať čo najpresnejšie, spoliehame sa preto, že nám dominantná časť publika ostane verná.

Uvažujete na dobu do otvorenia kín o inej distribučnej stratégii?

Jakub Zipser: V posledných dvoch týždňoch fungujeme v určitom vákuu, kedy je akékoľvek plánovanie neisté. Napriek tomu sme súčasne ako organizátori festivalu FEBIOFEST presunuli jeho konanie na náhradný termín, na prelom septembra a októbra, a to nám vytvorilo prvý orientačný bod – viacero nových titulov je viazaných práve na premiéru na festivale, preto sa nám vďaka posunu konania festivalu podarilo presunúť aj niektoré premiéry, ktorých uvedenie bolo plánované na jar tohto roku.
Okrem toho sme práve v tomto období spustili dlho plánované VOD, aby sme sprístupnili filmy z našej distribúcie aj na on-line platforme. Práve v čase zatvorených kín, odporúčanej či povinnej karantény je to spôsob ako sprístupniť filmy našim divákom.

Matej Sotník: Inšpiratívna je cesta, akú zvolil progresívny dánsky dokumentárny festival CPH:DOX, ktorý sa v zredukovanej podobe odohráva v digitálnom priestore vrátane industry programu. Podobne predčasne ukončený český Jeden svet ponúkol selekciu filmov z festivalu cez streamovaciu platformu DAFilms.cz. VOD (Video on Demand) distribúcia je zabehnutý model, ktorého možnosti sú v súčasnej situácii neoceniteľné. Na neurčitý čas však v podstate zanikajú kiná, pre ktoré predovšetkým boli mnohé filmy vytvorené. Dočasne môže do istej miery situáciu saturovať slovenské dokumentárne VOD DAFilms.sk, ktoré nedávno expandovalo na slovenský trh. Myslíme si však, že pre mnohých filmových profesionálov zďaleka nie je dianie filmu v kine prežitou romantikou. Inštitúcia kina dodnes zosobňuje kinematografiu.

Dúfajme, že o pár mesiacov sa kiná zasa otvoria. Myslíte, že sa niečo zmení na ich prevádzke?

Jakub Zipser: Najviac zasiahne táto situácia malé súkromné kiná, ale, samozrejme, dopad bude veľmi výrazný na všetkých prevádzkovateľov a zamestnancov kín. Zároveň sa okrešú rozpočty, spomalia alebo oddialia sa plánované či požadované rekonštrukcie kín. Na druhej strane očakávame, že budú aj prevádzkovatelia hľadať inovatívne spôsoby, ako osloviť divákov, predovšetkým v oblasti on-line marketingu a na sociálnych sieťach.

Adam Straka: Veríme, že malým kinám sa troj-štvor mesačný výpadok podarí prežiť. Veľkú úlohu v ich prípade zohrajú ZLATAZEM  resizeštátne stimuly a potenciálne kroky, ktoré sa očakávajú zo strany Audiovizuálneho fondu. Likvidačné to, naopak, môže byť pre viaceré lokálne pobočky multiplexov.

Budú sa diváci vracať do prítmia kinosál v húfoch alebo skôr pomaly a opatrne?
Jakub Zipser: Závisí to od toho, ako dlho bude pandémia trvať. Radi by sme boli optimisti a uvažovali nad scenárom, že v máji sa začne vracať život do normálnych koľají. Aj pri tejto verzii si myslíme, že návrat bude postupný a opatrnosť bude citeľná. Opäť to bude pomerne individuálne, časť ľudí zvolí aktivity vonku, iní si budú chcieť vynahradiť určitú sociálnu aj kultúrnu izoláciu. Druhý scenár by sme samozrejme privítali.

Adam Straka: Neočakávame masívnu zmenu návštevnosti v kinách. Ľudia možno prvé týždne po skončení karantény budú riešiť dôležitejšie veci, než návštevy kultúrnych inštitúcií, no časom sa čísla návštevnosti vrátia do predchádzajúcej normy.

Share/Save/Bookmark
matures and boys sex