ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Slovenské filmy v Oberhausene

Oberhusen resizeMedzinárodný festival krátkeho filmu Oberhausen patrí k najstarším a najvýznamnejším festivalom krátkometrážnej tvorby. V programe jeho aktuálneho ročníka sa v sekcii archívnych diel predstaví kolekcia slovenských filmov z obdobia 60. a 70. rokov minulého storočia, ktoré v sebe nesú prvky experimentovania s obrazom aj zvukom. 64. ročník festivalu začne vo štvrtok 3. mája a uvedie diela Hanáka, Jakubiska, Trančíka a ďalších tvorcov.

Oberhausenský festival si za dlhé obdobie svojej existencie vybudoval dôležité postavenie medzi festivalmi svojho druhu. Vyznačuje sa filmami, ktoré hľadajú nové formy vyjadrovania, preto je účasť v jeho programe pre každú krajinu úspechom. V sekcii Archívy festival každoročne predstavuje vybrané filmové archívy so špeciálne zostaveným Fotografovanie resizeprogramom a s cieľom upriamiť pozornosť na často opomínanú tému archivovania a reštaurovania krátkych filmov. „Je pre nás poctou mať prezentáciu Slovenského filmového ústavu na takom prestížnom festivale, akým je festival krátkeho filmu v Oberhausene, kde v rovnakej sekcii boli v minulosti odprezentované prestížne svetové filmové archívy ako Academy Film Archive z Los Angeles, BFI National Film Archive, Cinématheque Française, Eye Film Institute Amsterdam či National Film Center Tokyo,” hovorí pri príležitosti zaradenia kolekcie slovenských filmov do programu Rastislav Steranka, riaditeľ Národného kinematografického centra SFÚ.

Slovenskú kolekciu tvorí šesť filmov, sú medzi nimi Voda a práca (1963) Martina Slivku, Prišiel k nám Old Shatterhand (1966) Dušana Hanáka, Fotografovanie obyvateľov domu (1968) Dušana Trančíka, Oko (1968) Juraja Bindzára, Lilli Marlen (1970) Petra Mihálika a Bubeník Červeného kríža (1977) Juraja Jakubiska. „Kolekcia zachytáva najvýraznejšie stopy experimentovania v slovenskej krátkometrážnej tvorbe predovšetkým ,zlatého obdobia‘ 60. rokov, keď sa oslabilo politické zasahovanie a byrokratické riadenie umeleckej tvorby v znárodnenej kinematografii,“ hovorí Martin Kaňuch, šéfredaktor filmologického časopisu Kino-Ikon, ktorý stojí za výberom filmov. „Prvýkrát od povojnového reštartu slovenského filmu v roku 1945 sa najmä u mladých tvorcov začali prejavovať isté experimentálne tendencie – sledovať sa dajú najmä v dielach Dušana Hanáka, Juraja Jakubiska a Dušana Trančíka. Ale aj tvorcovia staršej generácie, ako dokumentaristi Vlado Kubenko či Martin Slivka, začali hľadať iné možnosti práce s filmovým obrazom, hudbou či zvukom, začali objavovať možnosti ako nereprezentovať, nerozprávať – nepoužívať komentár, neilustrovať. K premene uvažovania o filmovom tvare podnecovala tvorcov aj súdobá experimentálna (elektronická) hudba – a aj to bolo jedno z kritérií pri výbere filmov.“

Šestica filmov sa premietne pod názvom Stopy experimentovania v slovenskom krátkom filme a Slovenský filmový ústav ju uvedie pri príležitosti tohtoročného 55. výročia svojho vzniku. V súvislosti s výberom filmov Martin Kaňuch dodáva, že „o progresívnosti krátkej epizódy vývoja krátkeho filmu na Slovensku svedčí jeho napojenie na festival v Oberhausene aj v minulosti, kde sa nielen často hlásil, ale nezriedka dosiahol aj úspech“. Experimentálne filmy z archívnych zbierok Slovenského filmového ústavu budú uvedené v nedeľu 6. mája, na festivale sa predstavia popri vybraných dielach z filmových archívov z Južnej Kórey (ACC Film and Video Archive), Španielska (Filmoteca de Catalunya) a Luxemburska (Cinématheque Luxembourg).

Viac:https://www.kurzfilmtage.de/en/?programm

Share/Save/Bookmark