ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Filmotéka uvedie prehliadku Storočnica Jána Kadára

Lumierelogo resizeV máji si Filmotéka Kina Lumière pripomenie 100. výročie narodenia Jána Kadára. Tvorbu jediného slovenského režiséra, ktorý je držiteľom Oscara spolu s Elmarom Klosom za film Obchod na korze (1965), budú môcť diváci vidieť počas celého mája. Prehliadka ponúkne celkovo pätnásť filmov a v stredu 2. mája o 20.00 hod. ju otvorí film Čo miotec naklamal (1975), ktorý Kadár nakrútil v emigrácii a v roku 1976 zaň získal Zlatý glóbus pre najlepší cudzojazyčný film.

Film Čo mi otec naklamal je príbehom židovského chlapca vyrastajúceho v montrealskom gete v 20. rokoch minulého storočia. Chlapca denne ovplyvňujú názory jeho moderne zmýšľajúceho otca, ale aj konzervatívneho starého otca, veriaceho v tradície. Všetko smeruje ku konfliktu generácií a ideí. Film v čase svojho vzniku zaujal laickú i odbornú verejnosť a získal viacero ocenení, z ktorých najcennejší je práve Zlatý glóbus. Na otvorení  ho uvedie filozof Egon Gál a po projekcii zahrá skupina Pressburger Klezmer Band.

Režisér a scenárista Ján Kadár začínal po skončení druhej svetovej vojny v dokumentárnom filme. Skúsenosť s StorocnicaKadara resizekinematografiou získal už pred vojnou vďaka kurzu pre kinetickú fotografiu a kinematografiu, ktorý navštevoval v roku 1938 u Karola Plicku na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, prvej filmovej škole v Československu. Počas druhej svetovej vojny pracoval v táboroch nútených prác v Maďarsku a len útek na Vianoce roku 1944 ho zachránil pred smrťou v koncentračnom tábore. Po obnovení Československa v roku 1945 sa Kadár dostal k dokumentárnemu filmu. „V roku 1945 začal pracovať ako režisér v spoločnosti Slofis,“ hovorí filmový historik a dramaturg prehliadky Václav Macek. „Nakrútil dokumentárny film o obnove vojnou zničeného Slovenska Na troskách vyrastá život (1945) a dva strihové dokumenty o fašistických zločinoch z obdobia vojnovej Slovenskej republiky Sú osobne zodpovední za zločiny proti ľudskosti! (1946) a Sú osobne zodpovední za zradu na národnom povstaní! (1946).“ Neskôr sa presťahoval do Prahy, kde v roku 1947 podľa Kadárovho komediálneho scenára nakrútil režisér Bořivoj Zeman film Nevíte o bytě?, pri ktorom bol Kadár asistentom. Svoj dlhometrážny hraný debut nakrútil Kadár v roku 1949 v Štúdiu umeleckých filmov v Bratislave, išlo o veselohru Katka o mladom dedinskom dievčati, ktoré sa stretáva s novými životnými skúsenosťami vo veľkej továrni a postupne sa z nej stáva mladá žena s novými ideálmi.  

Najrozsiahlejšiu časť Kadárovej tvorby predstavuje osem filmov, ktoré nakrútil počas sedemnásťročnej spolupráce s Katka resizečeským režisérom Elmarom Klosom vo Filmovom štúdiu Barrandov. Ich prvým spoločným filmom bol Únos (1952), nasledovali snímky Hudba z Marsu (1955), Tam na konečné (1957), Tři přání (1958), Smrt si říká Engelchen (1963), Obžalovaný (1964), Obchod na korze (1965) a ako posledný film pred Kadárovou emigráciou do Ameriky Túžba zvaná Anada (1969). Viaceré z nich boli ocenené. „Za adaptáciu románu Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen získali Štátnu cenu Klementa Gottwalda a Zlatú cenu na 3. medzinárodnom filmovom festivale v Moskve. Súdna dráma Obžalovaný získala v roku svojho vzniku Veľkú cenu Krištáľový glóbus na Medzinárodnom filmovom festivale v Karlových Varoch. Tragikomický Obchod na korze získal v roku 1966 ako prvý československý film Oscara za najlepší cudzojazyčný film,“ vymenúva ceny až po to najvyššie filmové ocenenie Václav Macek. Po emigrácii v roku 1968 sa Kadár naďalej venoval filmovej a televíznej tvorbe, kde okrem iného nakrútil filmy Anjel Levine (1970) a Čo mi otec naklamal (1975). Kadár tiež pôsobil ako profesor réžie na Americkom filmovom inštitúte v Los Angeles.

Retrospektívna prehliadka Storočnica Jána Kadára divákom Katka2 resizepriblíži režiséra prostredníctvom pätnástich filmov. Ako predfilmy sa premietnu krátke dokumenty Na troskách vyrastá život, Sú osobne zodpovední za zločiny proti ľudskosti! a Sú osobne zodpovední za zradu na národnom povstaní!. Uvedených bude aj všetkých osem filmov, na ktorých Kadár spolupracoval s Elmarom Klosom. Doplní ich Kadárov dlhometrážny hraný debut Katka, filmy z emigrácie Anjel Levine a Čo mi otec naklamal a napokon dokument Lži, ktorý počas nakrúcania filmu Čo mi otec naklamal nakrútili Jonathan Reid a Peter Walsh. Divák vďaka nemu priamo vstupuje do kreatívneho procesu vzniku filmu, sleduje Kadára pri režijnej práci, pričom rozhovory s tvorcami sú popretkávané zábermi z nakrúcania.

Všetky filmy počas prehliadky budú spojené s lektorským úvodom. Na otvorení prehliadky prednesie lektorský úvod k filmu Čo mi otec naklamal filozof Egon Gál, úvod k filmu Obžalovaný bude mať Alexandra Letková z Katedry právnych dejín a právnej komparatistiky Právnickej fakulty UK v Bratislave. Lektorské úvody k ostatným filmom pripravia študenti 2. a 3. ročníka Katedry audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU v Bratislave. Počas retrospektívy sa uskutoční aj prednáška Marie Valtrovej pod názvom Zvláštní znamení: český satirik o troch filmoch Kadára a Klosa, na ktorých ako scenárista spolupracoval Vratislav Blažek. Po projekcii filmu Túžba zvaná Anada sa zasa uskutoční diskusia s Elmarom Klosom ml.

Share/Save/Bookmark