ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Projekt 100 prichádza s novým vizuálom

Projekt100 resizeUž o necelý mesiac začne na Slovensku najväčšia putovná prehliadka filmov Projekt 100. Tento rok prinesie 10 celovečerných a jeden krátky film. Okrem toho prichádza 23. ročník s jedno výraznou zmenou. Kampaň ponúkne úplne nový vizuál.

Presne 6. septembra sa otvorí Projekt 100. Za sebou má spolu už 22. ročníkov. V tomto roku okrem 10 celovečerných a jednej krátkej snímky prichádza prehliadka s úplne novým vizuálom a logom. Ten pre organizátora prehliadky Asociáciu slovenských filmových klubov pripravil Marek Kianička, ktorý stojí napríklad aj za vizuálom Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest. „Je to vlastne jednoduchý filmový odkaz – zatmievanie, úvodné titulky k filmu.... Vychádzajúc najmä z éry klasickej kinematografie som sa rozhodol použiť skosené písmo, ktoré vyjadruje pohyb, dynamickosť, pocit priestoru. Aj vďaka takto použitému písmu vyvolávali (vlastne ešte stále vyvolávajú) staré filmy pocit kina,“ hovorí o vizuále.

Nový vizuál je prirodzeným vývojom prehliadky, ktorá už viac ako 20 rokov prináša to najlepšie zo slovenskej a svetovej kinematografie. Tento rok sa do výberu dostali až tri celovečerné a jedna krátka slovenská snímka, čo je rekordným počet v histórii prehliadky. Jedna z nich vyhrala festival Karlove Vary, druhá súťažila v Cannes a nechýba ani zatiaľ jediná snímka slovenského režiséra, ktorý vyhrala cenu Oscar.

V tomto roku v novom šate ponúkne aj filmy na aktuálne témy. Do kín sa ASFK rozhodla priniesť významnú snímku Obchod na Korze či Plechový bubienok v jeho režisérskom zostrihu. Prehliadka pravidelne prináša oceňované a očakávané snímky. V prehliadke tento rok nebude chýbať Oscarom ocenený Klient Asghara Farhadiho, film Akiho Kaurismäkiho Druhá strana nádeje s cenou z Berlinale za réžiu, posledný film Andrzeja Wajdu Odrazy a horúca novinka Michaela Hanekeho Happy End. Vo výbere je aj kultový sci-fi film Brazil Terryho Gilliama a bábkový sci-fi muzikál Lajka Aurela Klimta. Sme radi, že ako krátku snímku sa nám tento rok podarilo zaradiť film Žltá Ivany Šebestovej, ktorý tak doplní niektoré zo snímok Projektu 100.

Kompletný zoznam filmov prehliadky Projekt 100

OUT /Out / ( r. György Kristóf, Slovensko/Maďarsko/Česko 2017 ) / Premiéra: 7. 9.

Film je odyseou päťdesiatročného Ágostona, hlavy rodiny, ktorý sa vydáva na cestu po Východnej Európe s nádejou získať prácu a splniť si svoj sen o chytení veľkej ryby. Skončí v Pobaltí s prázdnymi vreckami a za jeho golierom ostáva len morská soľ a vietor. Počas  svojej cesty sa dostáva do čoraz viac bizarných situácií, kde stretáva priateľskú ženu, Rusa s nepriateľskými zámermi a smutného vypchatého zajaca bez uší. Vlny zaplavujú piesok a znovu sa vracajú do mora...

Krátky predfilm

ŽLTÁ /Yellow/  (r. Ivana Šebestová, Slovensko 2017)

Žltá je príbeh o slobode. Hlavná hrdinka Viola, operná speváčka, je zviazaná svojou predstavou o tom, ako má žiť. Uzatvára sa pred svetom, aby sa mohla naplno venovať svojej profesii, no takýto život ničí nielen ju, ale aj samotnú hudbu. Na vrchole svojej kariéry sa Viola napokon oslobodí a otvorí sa životu morom.

KLIENT /Forushande/  (r. Asghar Farhadi, Irán/Francúzsko 2016 ) / Premiéra: 14. 9.

Emad a Rana sú manželia a zároveň herci v amatérskom divadle, kde práve skúšajú adaptáciu hry Arthura Millera Smrť obchodného cestujúceho. Kvôli statike budovy sa musia presťahovať do nového bytu. Až príliš neskoro, že predchádzajúca nájomníčka bola prostitútka a do bytu neustále chodili v noci jej klienti. Rana raz v noci otvorí dvere, pri ktorých niekto zvoní mysliac si, že je to jej manžel. Avšak nie je. Tragické udalosti majú dopad nielen na manželstvo, ale aj na skúšanie divadelnej hry.

DRUHÁ STRANA NÁDEJE  /Toivon tuolla puolen/  (r. Aki Kaurismäki, Fínsko/Nemecko 2017 ) / Premiéra: 21. 9.

Najnovšia snímka Akiho Kaurismäkiho sa venuje stále aktuálnej téme utečencov. Wikström - bývalý obchodník, ktorý nedávno investoval do nie veľmi úspešnej reštaurácie a utečenec Khaled, ktorý práve prišiel do Fínska, aby tu požiadal o azyl. Nevšedná dvojica sa stretáva práve na pôde reštaurácie a Wikström sa rozhodne Khaledovi pomôcť. Zamestná ho na čierno. Snímke s vážnou témou nechýba absurdný humor, typickým pre tohto fínskeho filmára.

KŘIŽÁČEK /Křižáček/  (r. Václav Kadrnka, Česko/Slovensko 2017 ) / Premiéra: 28. 9.

Chlapec Jeník utiekol z domu uchvátený rozprávaním o detských križiackych výpravách.   Jeho otec, skutočný rytier, sa vydáva na cestu, aby ho našiel. Otcova výprava je cestou do jeho vlastného povedomia, v ktorom sa stretáva so svojím najväčším strachom. Nachádza miesta, kde sa syn objavil, avšak vždy príde neskoro. Nachádza len svedkov, ktorí mu poskytujú aspoň to málo informácií, aby mohol poskladať osud svojho syna. A nájsť ho. Film odohrávajúci sa v období stredoveku vznikol na motívy epickej básne Jaroslava Vrchlického Svojanovský křižáček.

BRAZIL /Brazil/  (r. Terry Gilliam, Veľká Británia 1985 ) / Premiéra: 5. 10.

Tak ako jeho snímka Dvanásť opíc, tak aj tu umiestil Terry Gilliam príbeh do ťažko definovateľného obdobia v budúcnosti, kde armády bezmenných úradníkov strikne dodržiavajú kancelársku etiku a na každom rohu ich sprevádzajú fantaskné prístroje modernej doby. Sam Lowry je tiež úradník. Sníva o živote mimo technológií len so ženou svojich snov. Stretáva sa s Jill, ženou z jeho snov. Nič však nie je také jednoduché ako sa zdá a systém nakoniec dostane každého.

ODRAZY /Powidoki/  (r. Andrzej Wajda, Poľsko 2017 ) / Premiéra: 12. 10.

Rok 1945 Stalinova moc ovláda Poľsko. Slávny maliar Wladyslaw Strzeminski odmietne robiť umelecké kompromisy a tak sa stane prenasledovaným, vylúčia ho z univerzity, jeho obrazy sú strhané zo stien galérií. Za pomoci niektorých svojich študentov sa rozhodne bojovať proti komunistickej strane a stáva sa symbolom umeleckého odporu proti tyranii. Posledný film legendy poľskej kinematografie.

PLECHOVÝ BUBIENOK – director´s cut /Die Blechtrommel/  (r. Volker Schlöndorff, Západné Nemecko /Francúzsko /Poľsko /Juhoslávia 1979 ) / Premiéra: 19. 10.

Skvelá filmová adaptácia románu Güntera Grassa. Dej sa odohráva v rokoch 1899 - 1945 a sleduje osudy postáv na pozadí premien mesta Gdaňsk, ktorého genius loci sa stáva ďalším protagonistom. Rozprávačom je Oskar Matzerath, ktorý sa z nedôvery a odporu voči falošnému, krutému a pokryteckému svetu dospelých rozhodne pri svojich tretích narodeninách pádom do pivnice zastaviť svoj rast. Predstieraná detinskosť mu zachováva odstup, nezávislosť a slobodu; jej príznakom sa stáva červenobiely plechový bubienok, na ktorý v proteste vytrvale bubnuje.

HAPPY END /Happy End/  (r. Michael Haneke, Francúzsko/Nemecko/Rakúsko 2017 ) / Premiéra: 26. 10.

Najnovší film Michaela Hanekeho reaguje na aktuálnu tému. Nehovorí len o kríze medziľudských vzťahov v rodine, ale aj o kríze spoločnosti ako takej.  Happy End je filmom o tom, že už nevnímame jeden druhého a stávame sa voči sebe slepými.

LAJKA /Lajka/  (r. Aurel Klimt, Česko 2017 ) / Premiéra: 2. 11.

Fenka Lajka žije na periférii ruského veľkomesta. Nemá to ľahké. Po odchyte je ale preškolená na priekopníčku kozmonautiky. Hneď po štarte Lajku do vesmíru nasleduje množstvo ďalších zvierat vypúšťaných z Houstonu a Bajkonuru. Zvieratá blúdia vesmírom, až nakoniec prostredníctvom čiernej diery šťastne začnú obývať vzdialenú planétu. Po dlhej dobe harmonického a nikým nerušeného súžitia s miestnymi živočíchmi k nim však doputujú aj dvaja ľudskí kozmonauti...

OBCHOD NA KORZE /Obchod na korze/  (r. Jan Kadár, Elmar Klos, Československo 1965 ) / Premiéra: 9. 11.

Komorný príbeh jednoduchého stolára, ktorému jeho švagor, miestny veliteľ Hlinkovej gardy, prihrá skrachovanú židovskú galantériu, aby mu nenarúšal kádrový profil. Jednoduchý stolár Tóno Brtko sa ocitá medzi dvoma svetmi – čistým, nedotknuteľným svetom starej nahluchlej Židovky a svetom reality, symbolizovanej nezmyselnou drevenou Babylonskou vežou na námestí, oslavujúcou vládnuci režim. Brtko svoje previnenie zastiera, uteká pred ním. Neodolal naivnej vidine zbohatnutia, ale chce zostať poctivým človekom. Je ním až do chvíle, kedy v opojnom záchvate strachu z fašistov aj zo svojho svedomia nakoniec spôsobí tragédiu.

 

 

Share/Save/Bookmark