Počatie (Immaculate)
Mladá, hlboko veriaca sestra Cecilia (Sidney Sweeney) sa rozhodne zmeniť svoj doterajší život a vstúpiť do rádu v malebnom Taliansku. V kláštore ju všetci milo privítajú a svojou otvorenou, nezvyčajne milou povahou si rýchlo získava priateľky a strháva na seba pozornosť. A aj tú neželanú. Nadšenie z nového života však nemôže vytrvať dlho, pretože hrubé múry opátstva skrývajú nejedno desivé tajomstvo...
Vysvetlenie na všetko (Magyarázat mindenre)
Oceňovaný maďarský režisér Gábor Reisz prichádza so svojim tretím celovečerným filmom Vysvetlenie na všetko, pričom sa opäť nevyhýba aktuálnym a pálčivým témam súčasnej maďarskej spoločnosti. O tom, že si film všimli aj v zahraničí môže svedčiť špeciálne ocenenie Orizzonti na medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach, rovnako ako aj hlavné ocenenie na Chicagskom medzinárodnom filmovom festivale. Napriek tomu, že je snímka zasadená do maďarských reálií, témy, ktorými sa film zaoberá, možno preniesť do ľubovoľnej, politicky rozdelenej, krajiny sveta.
Baby na úteku (Drive-Away Dolls)
Záhadný kovový kufor, chaotický lesbický pár, neschopní gangstri a policajné zložky. Takto možno v skratke opísať netradičnú roadtripovú komédiu Baby na úteku od Ethana Coena, ktorú tentokrát nakrútil bez bratskej pomoci. Hoci sa dej v skutočnosti odohráva v roku 1999, pokojne by sa s prižmúreným okom dal preniesť do súčasnej Ameriky. Joel Coen zaznamenal svoj pozoruhodný sólový režijný debut v roku 2021 s filmom The Tragedy of Macbeth, v ktorom si známe dielo svojsky prispôsobil. Teraz ho nasleduje brat Ethan. V roku 2022 už predstavil svoj prvý samostatný debut v podobe dokumentu Jerry Lee Lewis: Trouble in Mind. Baby na úteku sú teda prvým hraným sólo-filmom, ktorým sa americký režisér snaží nadviazať na svoje dávne úspechy. Samostatné debuty bratov by hádam ani nemohli byť odlišnejšie. Zatiaľ čo Joel nakrútil umelecky ambicióznu čiernobielu shakespearovskú adaptáciu, Ethan sa vydal podstatne krikľavejším a vtipnejším smerom. No napriek prominentnému obsadeniu – okrem Pedra Pascala aj Matt Damon, Colman Domingo či Miley Cyrus – bohužiaľ nemožno hovoriť o trefe do čierneho.
Baghead
Režisér Alberto Corredor získal v roku 2017 za svoj krátky film Baghead množstvo ocenení, napríklad na Medzinárodnom festivale fantastických filmov v Sitges. Pomerne intenzívne zapôsobil na divákov film o mužovi, ktorý nadväzuje kontakt s posmrtným životom a využíva na to služby zvláštneho tvora. Námet, atmosféra a samozrejme spätná väzba od divákov boli, pravdepodobne, rozhodujúcim faktorom pri pláne rozšíriť príbeh na celovečernú hranú dĺžku, a tak sa Baghead dostal v rozsiahlejšom podaní do kín. Netreba si však, bohužiaľ, namýšľať, že sa krátkometrážny hit úspešne pretavil do kvalitného hororového celku, pretože okrem ústrednej myšlienky prevzatej z pôvodného filmu sa Baghead vyznačuje najmä pestrofarebnou zmesou žánrových klišé.
Sucho (Dry Season)
Miesto, ktoré režisér Bohdan Sláma so svojim najnovším titulom Sucho zaujme, bude v kontexte najnovšej českej filmovej tvorby nepochybne medzi tými najlepšími, čo síce znie jednoducho a trochu nadnesene, ale napriek vlne domácej kritiky, ktorá sa po jeho premiére v Česku zdvihla, je to film úprimný a svoje pravdy artikuluje bez zbytočných exaltovaných póz. Predovšetkým sa nedopúšťa v českých filmoch tak častých komediálnych karikatúr, vytieňovaných tu absurdnými, tam bizarnými situáciami. Tento kompilát , do ktorého sa premieta duch medzivojnovej meštiackej komédie a zároveň normalizačný tlak na politicky a často aj ídeovo vykostenú masovú zábavu, do istej miery vystihuje označenie „švejkování“, alebo „šaškárna“. Ďalších ingrediencií by sa ešte zopár našlo, ale táto autopsia českej únikovej zábavy sa netýka filmu, o ktorom je reč. Skôr naopak. Pridáva sa k línii emocionálne pôsobivých príbehov zo súčasnosti, civilných a autentických, s hlbokým záujmom o kvalitu väzieb medziľudských vzťahov. Takými boli Tancuj Matylda, Prišla v noci, alebo Nemé tajomstvá.