ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

O pripravovanom novom filme Amnestie

Ukulelelogo resizeVeľká väzenská vzbura v Leopoldove, ktorá vyústila do najkrvavejšieho masakru v najprísnejšom väzení s tvrdými podmienkami, sa odohrala presne pred 28 rokmi v marci 1990. Hromadnej vzbure väzňov predchádzala amnestia Václava Havla, udelil ju 1. januára 1990, len pár dní po svojom zvolení za československého prezidenta. Vzťahovať sa mala na takmer 80 percent odsúdených.

„Myšlienkou amnestií bolo urobiť veľký predel – jasné znamenie, že tá predchádzajúca justícia nepracovala dobre,” povedal Václav Havel v dokumente Českej televízie v roku 2005. Jeho amnestie boli veľkou skúškou demokracie a ich kontroverznosť dodnes pretrváva v obidvoch štátoch. Spôsobili obrovskú nespokojnosť medzi väzňami a v Leopoldove následne po masovej hladovke vypukla vzbura, ktorá si napokon vyžiadala vojenský zákrok.Do slovenských kín sa budúci rok dostane nový celovečerný film Amnestie, ktorý sa venuje téme tejto amnestie a jej dôsledkov na spoločnosť. Vzniká v dielni produkčnej spoločnosti Azyl Production v koprodukcii s RTVS, Endorfilm a Českou televíziou. Predlohou k filmu bola kniha Radovana Dunaja Amnestia, ktorá rozpútala peklo. Režisérom snímky je Jonáš Karásek v tandeme s kameramanom Tomášom Juríčkom. Táto dvojica je vo filmovom prostredí známa okrem mnohých sólových projektov aj vďaka úspešnému filmu Kandidát. Premiéra filmu je plánovaná v čase osláv 30. výročia Nežnej revolúcie v roku 2019. Dramatický príbeh troch rodín sa odohráva na pozadí veľkých spoločenských zmien, rozpadu komunizmu a vytvorenia demokratického Československa. Ich osudy sú vzájomne prepletené, spájajú ich práve Havlove amnestie a následné udalosti v leopoldovskej väznici.

Idea širokých amnestií a druhej šance má dôležité miesto v našej histórii. Tvorcovia filmu vnímajú tieto udalosti ako vynikajúcu tému pre objasnenie niektorých otázok z histórie mladej generácii, ktorá Nežnú revolúciu a jej následky pozná iba z rozprávania rodičov či z učebníc dejepisu. Film chce formou trileru s detektívnymi prvkami dôstojne reflektovať našu históriu a širšie poukázať na špecifiká, ktoré neskôr viedli k rozdeleniu republiky. “Predpokladáme, že film Amnestie rozpúta širokú spoločenskú diskusiu, a to je aj naším cieľom. Tridsiate výročie Nežnej revolúcie je dôležitý míľnik a my chceme divákom ponúknuť možnosť presunúť sa v čase - v bezpečí kinosály - do absurdného obdobia predrevolučného spoločenského systému. O prelome rokov 1989 - 1990 nebol ešte nakrútený hraný film, vďaka výbornému hereckému obsadeniu a silnému príbehu veríme, že Amnestie budú vysoko atraktívnou a pútavou snímkou,” hovorí producent filmu Maroš Hečko.

Film Amnestie má potenciál zaujať väčšinového, ale rovnako tak aj náročného diváka. Autentické prostredie leopoldovskej väznice, množstvo akcie a napätia či samotná téma dokážu diváka vtiahnuť priamo do deja. Ako podporu témy pripravujú autori filmu spolupráci s RTVS aj dva dokumentárne filmy s priamymi účastníkmi problémov v Leopoldove, ktorí vzburu riešili buď na politickej alebo kultúrnej úrovni. “Na toto obdobie si spomínam ako na niečo nesmierne euforické, nevybavujú sa mi žiadne obavy, strach, celé sa mi to z môjho subjektívneho pohľadu chlapca javilo ako jedno “veľké dobrodružstvo”, kde “šlo čisté dobro poraziť čisté zlo”. Keď sa však zbavím zhovievavých detských spomienok, v predstavách sa mi vynorí šedivý svet večne rozbitých bratislavských ulíc či nevkusného oblečenia, pozostávajúceho z vyťahaných pletených svetrov nepríjemných vzorov. Presne takúto šedivú atmosféru danej doby, kde nikto presne netuší, čo sa bude diať, chceme v Amnestiách navodiť. Film bude mať o to šedivejšiu a ponurejšiu náladu, že gro príbehu sa odohráva v nápravno-výchovnom ústave v Leopoldove, kde boli podmienky v tej dobe naozaj úbohé. Táto šedivosť môže byť v zaujímavom rozpore s tým, ako si pamätníci tejto doby na udalosti roku 1989 spomínajú - často ako na to najkrajšie, čo v živote zažili,” hovorí režisér filmu Jonáš Karásek. Vo filme sa chce štylizáciou a rekvizitami priblížiť československým filmom z danej doby ako Bony a klid či Kamarád do deště. V rámci filmových výrazových prostriedkov chce byť naopak modernejší, cieľom nie je vytvoriť kópiu dobových filmov, ale snažiť sa o nový pohľad na vec.

Share/Save/Bookmark