Hrám na stodvadsať percent, inak ma to nebaví, hovorí Juraj Loj
Dlho hľadala režisérka Agnieszka Holland obsadenie druhej kľúčovej úlohy do svojho nového filmu Šarlatán. Postavu lojálneho asistenta, rozporuplného českého liečiteľa Jana Mikoláška v podaní Ivana Trojana, nakoniec dostal Juraj Loj. Pozoruhodná dráma, ktorú v českých kinách videlo už vaše 200 tisíc divákov, zažilo svoju premiéru na Berlinale, kde sa slovenský herec predstavil medzinárodnému filmovému svetu.
Máša a medveď: Mášine pesničky (Maša i Medveď: Mašiny pesenki)
Po Veľkom putovaní malej pandy sa o sympatie malých divákov hlási kultová postavička ruského animovaného filmu, Malá Máša, sprevádzaná veľkým, láskavým medveďom. Seriál krátkych, zhruba sedem minútových skečov sa v najrôznejších variáciách objavoval aj v kinách. Zrod tohto nesmierne obľúbeného seriálu sa datuje na 7. januára 2009 roku a vyrobila ho spoločnosť Animakord. Odvysielal ju televízny kanál Rossija 1 v rámci večerníčkov. V roku 2011 malo premiéru 26 dielov, inšpirovaných ruskými ľudovými rozprávkami a o tri roky neskôr štartoval ďalší tematický celok, nazvaný Maškine strašidelné príbehy.
Zľutovanie (Roubaix, une lumière/Oh Mercy!)
„Všetky prezentované zločiny, či už smiešne, alebo tragické, sa stali. Obete i páchatelia existovali.“ Týmito slovami uvádza diváka do deja francúzska snímka Zľutovanie, ktorá mala svoju premiéru vlani na filmovom festivale v Cannes. Samotný film je inšpirovaný televíznym dokumentom Roubaix commissariatcentral, affaires courantes z roku 2008, situovaným do približne stotisícového francúzskeho mestečka Rouibax. Dokumentárna snímka Mosca Boucaulta sa zameriavala na prácu policajtov na miestom okrsku a ukazovala, akým spôsobom postupujú pri vyšetrovaní zločinov. No a práve tento námet sa rozhodol previesť do podoby celovečerného filmu už takmer šesťdesiatročný francúzsky režisér Arnaud Desplechin.
Tridsiaty prvý ročník Igric 2020
V tomto výnimočnom, pre umelcov nepriaznivom roku, prichádzame s 31. ročníkom udeľovania národných kinematografických a audiovizuálnych cien Igric 2020. Zložitá spoločenská situácia síce dokáže tvorivé aktivity pribrzdiť, ale určite nie zastaviť. Igric už niekoľkokrát v histórii dokázal, že nerezignuje na silu a kreativitu filmových a televíznych tvorcov, nezlomí sa pod náporom nepriaznivých udalostí a húževnato a pozorne sleduje slovenskú filmovú a televíznu tvorbu. Vždy znovu a znovu prichádza s oceneniami, ktoré môžu umelcov povzbudiť, pripomenúť im, že ich práca má zmysel a nezastupiteľné miesto v životoch ľudí a rozvoji národnej kultúry. Všetkým oceneným, ale ostatným filmovým a televíznym tvorcom, želáme veľa sily, energie a odhodlania prekonať súčasné prekážky a ťažké časy!
Slovenský filmový zväz, Únia slovenských filmových tvorcov, Literárny fond, Bratislava, 20.9.2020
Bez štátnej príslušnosti (Stateless, TV seriál)
Hneď na úvod si pri sledovaní príbehu z detenčného centra pre migrantov, snažiacich sa o ilegálny vstup do Austrálie, treba uvedomiť relativitu akýchkoľvek súdov a morálnych postojov voči obom stranám, stojacim na jednej hranici. Utečenci majú vlastný príbeh, obetujú posledné peniaze, aby unikli biede a násiliu, strážci hranice si plnia svoje pracovné povinnosti, to začo ich štát z peňazí daňových poplatníkov platí. Má sa starať o ich bezpečie, vyplývajúce z nekontrolovaného príchodu tisícov cudzincov. Austrálskemu seriálu Bez štátnej príslušnosti sa objektívny pohľad na dramatickú a komplikovanú situáciu príliš nedarí, veľmi rýchle vieme, na ktorú stranu sa jeho tvorcovia postavili. A to nie je dobre.