Štrnásty Filmový festival inakosti: zrušený, uskutočnený, online – výborný
Niekedy to vyzerá, že koronavírus má niečo proti filmovým festivalom. Tohtoročný jarný Febiofest „zrušil“ dva dni pred plánovaným začiatkom, a keď organizátori určili náhradný jesenný termín, urobil to isté. Keď sa k tomu pridali zmätočné, meniace sa a oneskorené vyhlásenia vlády, výsledkom bolo, že festival v jeden deň otvorili i uzavreli, aby sa hneď na druhý deň začali jeho „ozveny“. Štrnástemu ročníku Filmového festivalu inakosti sa stalo čosi podobné a premietanie naplánované na 14. až 19. októbra v bratislavskom kine Lumière a košickom kine Úsmev sa „scvrklo“ na jeden jediný deň. Lenže organizátori na koronavírus čiastočne vyzreli: nezávisle od aktuálnej situácie naplánovali aj pokračovanie festivalu online. A išlo zväčša o filmy, ktoré neboli súčasťou kinoprogramu, takže festival sa tak mal aj časovo predĺžiť a kvantitatívne narásť. Online zložka festivalu sa napokon stala vlastne aj náhradou za prakticky neuskutočnenú časť v kinách.
Rebeka (Rebecca)
Po prvý raz sa spolu stretli v Monte Carle. Ona (Lily James) sa práve pokúšala vybaviť, aby jej protivná zamestnávateľka mohla v reštaurácií sedieť čo najbližšie k stolu Maxima de Wintera. On (Armie Hammer) – spomínaný majiteľ obdivuhodného sídla Manderlay nachádzajúceho sa niekde v anglickom Cornwalle - práve v tej chvíli stál za ňou a hroziace faux pas jemne obrátil vo vtip. A medzi oboma preletela iskra...
Kriminál (Criminal: Nemecko, Veľká Británia, Francúzsko, Španielsko - TV serial)
Britskí “showrunneri” George Kay a Jim Field Smith prišli s ídeou vytvoriť variáciu seriálového formátu, postaveného na jednotnom príbehovom základe, ktorý sa realizuje v niekoľkých národných produkciách. Je lokalizovaný na policajnú vyšetrovňu, do priestoru, kde prebieha výsluch obvinených. Za priehľadnou stenou sleduje rozhovor zvyšok tímu a pri zadržaných sa striedajú. Využívajú najrôznejšie psychologické stratégie a taktiky a postupne odkrývajú skutočný priebeh zločinu.
Corpus Christi (Boże Ciało)
Slovenská kultúrna verejnosť by mala pozorne sledovať spôsob, akým sa katolícka cirkev stala v Poľsku objektom jedného z dôležitých tematických diškurzov. Musí odolávať kritike i nepríjemným otázkam a zdá sa, že to robí dobre, vysvetľujú a odpovedajú vzdelaní teológovia a intelektuáli, zbavení zbytočného strachu a ostychu v zápase o pravdu medzi konzervatívcami a liberálmi, či v spore medzi teológiou a vedou. Stačí si zalistovať časopisom Tygodnik powszechny a čitateľ je „in medias res“. Tí osvietenejší kňazi tvrdia, že výsledkom takejto otvorenej diskusie je schopnosť veriacich (a nielen) používať funkčné argumenty a oponovať tak liberálnemu tlaku voči konzervatívnym hodnotám a životnému štýlu.
The Haunting - Záhadné sídlo Bly (The Haunting of Bly Manor – TV seriál)
Staré sídlo, duchovia a temná minulosť. Klasické aspekty hororového žánru, ktoré sú už niekoľko rokov obľúbené. Hádam každý rok príde aspoň jeden horor, ktorý sa zameriava práve na tento koncept. „Haunted house“ filmy sú úspešné najmä ich základnou premisou, ktorá umožňuje držať ústredné postavy na jednom mieste, ktoré je zdrojom všetkého napätia. To znamená, že sú všetky postavy v takmer nepretržitom ohrození. Tieto filmy majú jednoduchú štruktúru, v ktorej sa strieda deň a noc. Bezpečie slnečných lúčov a beznádejnosť mesačného svitu. Intenzita nočných scén graduje, až vyvrcholí v tretí akt, ktorý sa začína odhalením minulosti prekliateho domu.