ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

O víťazoch budú rozhodovať medzinárodné poroty i diváci

IFFBratislavalogo resizeDomáci i zahraniční filmoví profesionáli aj tento rok zasadnú na porotcovské stoličky Medzinárodného filmového festivalu Bratislava, aby rozhodli o jeho víťazoch. Súťažné filmy sa predstavia v troch kategóriách - prvé a druhé hrané filmy, prvé a druhé dokumentárne filmy a krátke filmy.

Súťaž hraných filmov majú tento rok na starosti medzinárodne uznávaný herec a režisér Jean-Marc Barr, srbský režisér a scenárista Bojan Vuletić a producentka filmu Piata loď Katarína Krnáčová. Jean-Marc Barr sa ako herec preslávil v úlohe freedivera Jacquesa Mayola v kultovom francúzskom filme Magická hlbočina (The Big Blue, Le grand bleu, 1988). Neskôr spolupracoval s režisérom Larsom von Trierom na filmoch Európa (Europa, 1991), Prelomiť vlny JeanMarcBarr resize(Breaking the Waves, 1996), Tanečnica v tme (Dancer in the Dark, 2000), Dogville (Dogville, 2004) alebo Nymfomanka (Nymph()maniac, 2013). Na prelome mája a júna na Slovensku nakrúcal majoritne slovenský koprodukčný film Pivnica. Spoločne so scenáristom a spolurežisérom väčšiny jeho filmov, Pascalom Arnoldom, úž v úlohe režiséra nakrútil filmy ovplyvnené radikálnym štýlom hnutia Dogma´95 - Milenci (Lovers, 1999), To je moje telo (Too Much Flesh, 2000), Blažené bytosti (Being Light, 2001), One Two Another (One Two Another, Chacun sa nuit, 2006), American Translation (American Translation, 2011) a Sexuálne kroniky francúzskej rodiny (Sexual Chronicles of a French Family, Chroniques sexuelles d’une famille d’aujourd’hui, 2012).

Bojan Vuletić patrí medzi najsľubnejších mladých srbských režisérov a scenáristov. Jeho prvý celovečerný film Praktický sprievodca Belehradom so spevom a plačom (Practical Guide to Belgrade With Singing and Crying, Praktični vodič kroz Beograd sa pevanjem i plakanjem, 2011) sa objavil aj na MFF Bratislava a vyhral niekoľko národných a medzinárodných ocenení vrátane ceny FEDEORA na filmovom festivale v Pule a ceny FIPRESCI na Cinema City Film Festival. Jeho druhý celovečerný film Requiem pre pani J. (Requiem for Mrs. J., Rekvijem za gospođu J., 2017) mal svetovú premiéru na Berlinale a získal cenu FIPRESCI na filmovom festivale v Sofii, Grand Prix na goEast Wisbaden FF a Ontrato FF. Tento film zároveň slávnostne otvorí 19. ročník MFF Bratislava.

Trojicu porotcov uzatvára slovenská producentka Katarína Krnáčová, ktorá sa podieľala na snímkach Ďakujem, dobre (2013) alebo poviedkovom filme Slovensko 2.0 (2014). Spolupracovala tiež na filme Môj pes Killer, ktorý získal hlavnú cenu na MFF Rotterdam. Je producentkou snímky Piata loď (2017) režisérky Ivety Grófovej, ktorý bol ocenený Krištáľovým medveďom na Berlinale 2017 ako najlepší film sekcie Generation Kplus. Aktuálne má vo vývoji a predprodukcii dva hrané filmy a jednu televíznu mini-sériu, všetky projekty vznikajú v medzinárodnej koprodukcii.

Najlepší dokumentárny film vyberú Petra Seliškar, Ondrej Starinský a Vincent Dieutre. Petra Seliškar je oceňovaná slovinská režisérka, producentka, lektorka, festivalová riaditeľka a dramaturgička. Študovala dokumentárnu réžiu na Amsterdam Film Academy. Počas svojej kariéry nakrútila tri celovečerné dokumentárne filmy - Babičky revolúcie (The Grandmothers of revolution, Babice revolucije, 2006), Mama Európa (Mother Europe, Mama Europa, 2013) a
Môj svet naruby (My world is upside down, Moj Narobe Svet, 2016). V roku 2003 založila spoločnosť Petra Pan film a v apríli 2010 bola menovaná za umeleckú riaditeľku a dramaturgičku festivalu kratívneho dokumentu MakeDox.

Slovensko zastupuje programový a produkčný manažér, dramaturg a editor Ondrej Starinský. V roku 2005 ukončil štúdium filmovej vedy na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave.  Do roku 2014 pracoval v Nadácii otvorenej spoločnosti, ako koordinátor súťaže Novinárska cena, neskôr ako manažér mediálneho programu. Istý čas pôsobil aj v Nadácii Petit Academy. Od roku 2008 pôsobí ako výkonný riaditeľ, programový a produkčný koordinátor pri organizácii viacerých filmových festivalov a podujatí. Príležitostne píše o filme a venuje sa aj fundraisingu. V súčasnosti pracuje v RTVS ako šéfdramaturg Dokumentárnej a vzdelávacej tvorby.

Vincent Dieutre je francúzsky filmový režisér, scenárista, teoretik a pedagóg. Ako režisér borí hranice medzi dokumentárnym a hraným filmom a patrí medzi medzinárodne úspešných aoceňovaných tvorcov. Jeho film Lekcie tmy (Leçons de ténèbres, 2000) bol ocenený Cenou poroty na Marseille Festival of Documentary Film, za snímku Dobrá správa (Bonne Nouvelle, 2001) získal Cenu poroty na festivale v Locarne a za film Jaurés (Jaurès, 2012), ktorý bol uvedený v programe MFF Bratislava, získal Teddy Jury Award na Berlinale.

O najlepšom krátkometrážnom filme rozhodne porota v zložení Alexei Dmitriev a András Cséfalvay. Alexei Dmitriev je ruský experimentálny režisér a kurátor. Jeho snímky boli premietané na medzinárodných filmových festivaloch Tribeca, Tampere alebo L'alternativa v Barcelone. Ako kurátor pracoval na filmovom festivale Vienna Independent Shorts alebo Directors Lounge v Berlíne. Je členom výberovej komisie filmového festivalu Punto de Vista v španielskej Pamplone. András Cséfalvay je vizuálny a konceptuálny umelec, hudobník, režisér a herec. Vo svojej tvorbe sa zaujíma o alternatívne formy rozprávania, ktoré dávajú hlas zvieracím, kultúrnym, ľudským a objektovým subjektom. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a je držiteľom ceny Oskára Čepana pre mladých výtvarných umelcov. Jeho tvorba sa objavuje na výstavách po celej Európe a je súčasťou zbierky Slovenskej národnej galérie a Malmö Konstmuseum. Pracuje so širokou škálou médií.

O cene FIPRESCI rozhodnú novinári Aksel Kielland, Martin Černický a Evgeny Mayzel. Aksel Kielland je nórsky filmový a televízny kritik, ktorý v súčasnosti pracuje ako recenznet filmov pre Dagbladet, jeden z najvýznamnejších časopisov v Nórsku, a píše o televízii pre týždenník Morgenbladet. Za posledných desať rokov pôsobil ako editor katalógov a dramaturg na medzinárodnom filmovom festivale v Bergene. Martin Černický je slovenský filmový kritik.
Vyštudoval odbor manažment a momentálne pracuje ako redaktor pre populárne filmové recenzentské portály filmpress.sk a moviemania.sk. Evgeny Mayzel je ruský spisovateľ, filmový kritik, pedagóg a lektor filmových škôl, kurátor programov viacerých ruských filmových festivalov a šéfredaktor kinoart.ru, čo je internetová verzia jediného nezávislého akademického mesačníka v Rusku - Iskusstvo Kino (Filmové umenie).

Nebude chýbať ani Študentská porota, tento krát v zložení Veronika Suchá, Michaela Kostková a Barbora Nemčeková. Za svojho favorita budú mať možnosť hlasovať aj festivaloví diváci. Po sčítaní hlasov tak rozhodnú o udelení Ceny divákov.

Share/Save/Bookmark