ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Lexikón filmového herectva, Ceny LUX v programe MFF Bratislava

IFFBratislavalogo resizeDevätnásty ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa bude niesť v znamení filmového herectva, objavovania vychádzajúcich hviezd súčasného filmu aj osvedčených festivalových hitov. Sekcia Lexikón priblíži špecifiká, históriu i budúcnosť hereckej práce pre film počnúc hereckými protipólmi nemej grotesky - Chaplinom a Keatonom - a končiac pri virtuálnych hercoch v ére 3D filmu. Tradičnou súčasťou festivalového programu bude aj predstavenie troch finalistov Ceny LUX. Množstvo ďalších pozoruhodných európskych filmov z prestížnych festivalov uvedie v exkluzívnej slovenskej premiére.

Za hlavnú tému 19. ročníka bratislavského filmového festivalu dramaturgovia zvolili filmového herca a v programovej sekcii Lexikón predstavia hneď niekoľko filmov, ktoré ilustrujú históriu i špecifické výzvy, ktoré so sebou herecká práca pre film obnáša. Charles Chaplin a Buster Keaton sú v rámci žánru nemej grotesky považovaní za herecké protipóly. Vo filme Chaplin obchodným asistentom (The Floorwalker, 1916) sledujeme hrdinu, ktorý aktívne posúva The Floorwalker resizedej dopredu a svojou nešikovnosťou vytvára komické situácie v obchodnom dome. Hlavná postava v snímke Frigo stavia dom (One Week, 1920) je naopak pasívnym a stoickým "príjemcom" rôznych komických katastrof. Električka zvaná Túžba (A Streetcar Named Desire, 1951) s legendárnym Marlonom Brandom v hlavnej úlohe je z hľadiska hereckej práce prelomovým filmom kvôli uplatneniu princípov method acting. Brandov prejav je v porovnaní s ostatnými hercami viditeľne civilnejší a v prežívaní emócií komplexnejší. Adaptácia klasickej divadelnej hry Tennesseeho Williamsa je príbehom ženy, ktorá prichádza o svoje psychické zdravie. Pokojné útočisko nenachádza ani u svojej sestry Stelly a jej muža Stanleyho.

Jedným z vrcholov sekcie bude štúdia pohlcujúcej fyzickej a psychologickej premeny herečky, ktorá postupne splýva s postavou. Snímka s názvom Kate hrá Christine (Kate Plays Christine, 2016) získala minulý rok na festivale v Sundance Zvláštnu cenu poroty za najlepší scenár v kategórii dokumentárnych filmov. Režisér filmu Robert Greene sa vo svojej tvorbe systematicky venuje konceptom reality a fikcie, predstieraniu a performancii v rôznych podobách a kontextoch. Súčasťou sekcie Lexikón je aj sprievodný program, ktorý okrem iného predvedie nové technológie a prácu s Requiem za pani resizevirtuálnym hercom. Špičkové slovenské postprodukčné Studio 727 zoznámi účastníkov masterclassu s technológiami motion-capture a full-body scan, s ktorými je spojená budúcnosť filmového herectva v ére počítačovo generovaných a trikových filmov. S hlavnou témou tohto ročníka voľne súvisí aj Requiem za pani J. (Requiem for Mrs. J.,Rekvijem za gospođu J., 2017) srbského režiséra Bojana Vuletića, v ktorom koncert rozohrá skvelá Mirjana Karanović. Hlavná postava v jej podaní prakticky neopustí plátno a je prítomná v každom obraze. Tragikomédia s úspešnou festivalovou kariérou rozpráva príbeh nezamestnanej vdovy, ktorá sa pedantne pripravuje na samovraždu. Susedom vracia požičané, pokúša sa udobriť s tehotnou dcérou, zadáva objednávku u kamenára. Ostáva už len vykonať niekoľko formalít, no v krajine uprostred spoločenskej a ekonomickej transformácie ani jednoduché úkony nie sú jednoduché.

Okrem hereckej sekcie poteší bratislavský festival svojich návštevníkov aj viacerými oceňovanými filmovými hitmi. Slovenskú premiéru tu bude mať novinka hviezdneho francúzskeho režiséra Françoisa Ozona s názvom Dvojitý milenec (The Double Lover, L'amant double, 2017). Chloé sa zamiluje do svojho psychológa Paula, ale postupne začína zisťovať, že v jeho minulosti sa skrývajú temné tajomstvá. Jedným z nich je existencia dvojčaťa. Erotická snímka rozpráva o sexuálnych predstavách rozorvanej mladej ženy a pohráva sa s hranicou medzi fantáziou a realitou. V komplexnej dvojúlohe sa v nej predvedie belgický herec Jérémie Renier. Kontroverzný portrét "nežného neonacistu" Svet podľa Daliborka (Svět podle Daliborka, 2017) je dielom uznávaného českého režiséra Víta Klusáka. Bezmála štyridsaťročný prostějovský robotník a autor amatérskych hororových videí Dalibor K. neznáša Židov, homosexuálov, Rómov, imigrantov a pavúkov. Doposiaľ neprežil plnohodnotný vzťah so ženou a stále býva u svojej matky Věry. Veď on je dobrý, má iba blbé názory,“ hovorí o Daliborovi jeho matka. Názory, ako sú tie jeho, sa však stávajú symptomatickými pre celé skupiny ľudí v dnešnej spoločnosti.

V programe 19. ročníka MFF Bratislava sú aj tento rok traja finalisti Ceny LUX, ktorú od roku 2007 udeľuje Európsky parlament. Ako povedal jeho súčasný predseda Antonio Tajani: "Cena LUX približuje ľuďom filmovú tvorbu a zároveň približuje aj Európu Európanom." V súlade s týmto krédom sa do finále dostali tri pozoruhodné európske diela. Francúzska "queer" dráma Robina Campilla 120 tepov za minútu (120 Beats Per Minute, 120 battements par minute, 2017) rozpráva príbeh o aktivistickom hnutí ACT UP, ktoré v Paríži na začiatku 90. rokov usilovalo o zvýšenie povedomia o HIV. Charakterovú štúdiu o súčasnej Európe, problémoch integrácie a hľadaní identity s názvom Western (Western, 2017) nakrútila uznávaná nemecká režisérka a scenáristka Valeska Grisebach. Sámska krv (Sami Blood, Sameblod, 2016) je strhujúcim režijným debutom talentovanej švédskej scenáristky Amandy Kernellovej, ktorý sa venuje temnej kapitole švédskej koloniálnej histórie.

Festival uvedie aj film Ciambra (A Ciambra, 2017), ktorý figuruje v desiatke nominantov na tohtoročnú Cenu LUX a zároveň je talianskym kandidátom na cenu Americkej akadémie Oscar. Ciambra je názov ghetta v Južnom Taliansku, kde žije uzavretá rómska komunita. Jej súčasťou je aj 14-ročný Pio, ktorý zbožne vzhliada ku svojmu staršiemu bratovi Cosimovi. Jedného dňa náhle zmizne a Pio sa pokúša zaujať jeho miesto. Počas tohto rýchleho dospievania ho sprevádza aj jeho dobrý priateľ Aiyva - nelegálny migrant z Burkiny Faso. Talentovaný režisér Jonas Carpignano nakrútil po svojom oceňovanom celovečernom debute Mediterranea ďalší realistický film, ktorý vynikajúco pracuje s prirodzenosťou nehercov. Oba filmy sú súčasťou voľnej trilógie spojenej hlavnými hrdinami. Zatiaľ čo, v Mediterranea bol v popredí príbeh migranta Aiyvu, v snímke Ciambra zachytáva život mladého rómskeho chlapca Pia.

Share/Save/Bookmark