ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

MFF Bratislava prinesie Lexikón filmového jazyka

MFFBratislavalogo resizeSedemnásty ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava, ktorý sa uskutoční od 12. do 17.novembra 2015 prinesie niekoľko atraktívnych programových noviniek. Programová sekcia Lexikón vznikla s cieľom oboznámiť širokú verejnosť s možnosťami filmového rozprávania a prehlbovať poznávanie kinematografie. V tomto roku bude venovaná problematike formátu filmového obrazu.

Festival príchádza v tomto roku s niekoľkými programovými novinkami, ktoré plánuje najbližšie roky rozvíjať. Jednou z najvýznamnejších noviniek je vytvorenie novej programovej štruktúry s väčším dôrazom na kurátorské sekcie. Diváci tak môžu spoznať pohľad súčasných filmárov na fenomén rodiny, ako témy, ktorá v posledných mesiacoch hýbala nielen slovenskou spoločnosťou, budú si môcť nostalgicky zaspomínať na éru videokaziet, alebo Lucifer resizesa hlbšie oboznámiť so špecifickým a zároveň nenápadným problémom filmového jazyka v sekcii venovanej formátu obrazu. „Lexikón je novou programovou sekciou, ktorá sa zakaždým sústredí na vybraný technický či estetický jav alebo výrazový prostriedok filmovej reči. Bude skúmať neustále sa vyvíjajúci filmový jazyk a na príklade zvolených snímok zrozumiteľne vysvetľovať filmologické pojmy. Tento rok je sekcia venovaná problematike formátu filmového obrazu. Ukazuje možnosti jednotlivých formátov aj invenciu filmárov, ktorí tieto možnosti naplnili, či prekonali,“ hovorí kurátor sekcie Tomáš Hudák.

Aj zo slovenských kín môžu diváci poznať filmy, ktoré kreatívnym spôsobom pracujú s rámom obrazu, ako Mami! (Mommy), Ida alebo Grandhotel Budapešť (The Grand Budapest Hotel). Hoci sa zdá, že v posledných rokoch vzniká viac filmov, ktoré sa nenechávajú spútavať konvenčnými formátmi obrazu, v skutočnosti sa s rámom experimentovalo už od počiatkov kinematografie.

Programová sekcia Lexikón: Formát obrazu ponúkne krátky vhľad do problematiky. Vo výbere sa nachádzajú tri BenHurcelovečerné snímky a program slovenských krátkometrážnych filmov. Akýmsi základným kameňom sekcie je jeden z najdiskutovanejších progresívnych filmov posledného roka, víťaz tallinnských Čiernych nocí a vroclavských Nových horizontov, Lucifer. Vsestranný belgický umelec, režisér a scenárista Gust Van den Berghe ho nakrútil v kruhovom formáte vďaka špeciálne zostrojenému prístroju Tondoscope, pretože sa snažil vyjadriť nekonečný horizont, no zároveň uzatvorenosť zeme. Portugalský solitér Pedro Costa si zas pre svoj ostatný film Horse Money (Cavalo Dinheiro) vybral kedysi bežný, no dnes zriedkavý akademický formát s pomerom strán 4:3. Ten mu však slúži ako neutrálny základ, aby mohol s  obrazom slobodne pracovať a najmä prostredníctvom svetla a tmy ľubovoľne meniť formát obrazu čo bol nepochybne jedným z dôvodov, prečo získal v Locarne cenu pre najlepšieho režiséra. Jeden z najslávnejších filmov všetkých čias  Ben Hur Wylliama Wylera sa do výberu dostal ako jeden z najlepších príkladov využitia širokého, panoramatického obrazu. Epický príbeh o zrade a pomste v časoch mocnej rímskej ríše sa preslávil aj vďaka veľkolepých scénam, ktoré sú určené pre čo najväčšie plátno. Film bude premietaný z reštaurovanej, digitálnej kópie a návštevníci festivalu tak budú mať jedinečnú možnosť vidieť túto klasiku v kine s kvalitným obrazom a zvukom.

Výber uzatvára 7 slovenských krátkych filmov nakrútených v rokoch 1959 – 1975 anamorfotickou technológiou. Diváci sa môžu tešiť na málo známe, niekedy až experimentujúce filmy, ktorými tvorcovia skúšali estetické možnosti dôležitého vynálezu 50. rokov. Premietať sa budú filmy Dušana Hanáka Variácie kľudu (Variations of tranquillity), Dušana Trančíka The Worker X , alebo Vlada Kubenka Angkorvat a To bolo včera (That was yesterday); návštevníci uvidia dobové zábery z Kambodže, Vysokých Tatier, alebo zo stavby Východoslovenských železiarní v Košiciach.

Viac: www.iffbratislava.sk a www.facebook.com/bratislavaiff.      

Share/Save/Bookmark
matures and boys sex