Prišla v noci (She Came at Night)
Triumf tejto v podstate komornej rodinnej drámy Prišla v noci, ovenčenej dvoma Českými levmi za réžiu a ženský herecký výkon, v mnohom vďačí za úspech spontánne excentrickej Simone Pekovej, novej tvári, babke, ktorú „chlapci“, ako oslovuje dvojicu režisérov, tridsiatnikov Jana Vejnara a Tomáša Pavlíčka, vykopali v brnenskom Ha divadle. Určite nevieme, koľko skvelých herečiek takto ukrývajú divadelné javiská a záleží len na dobrej vôli a snahe filmových tvorcov, urobiť pioniersky krok, vzdať sa overených tvárí a obsadiť neznámu herečku do hlavnej role. Mohli to i neurobiť a ponúknuť ju napríklad Ive Janžurovej. Čo všetko by príbeh o „rodinnej invázii“ matky do synovej domácnosti získal a čo stratil, je vo hviezdach. Asi by sa viac presunul do komediálnej roviny a stratil to pôsobivé hrozivé napätie, plynúce z príchodu dominantnej ženy, okamžite útočiacej na mocenské pozície, lebo film je aj o dôslednej a efektívnej manipulácii.
Začína sa Medzinárodný filmový festival Febiofest Bratislava
Organizátor Asociácia slovenských filmových klubov a hlavný spoluorganizátor festivalu Slovenský filmový ústav ponúknu od 13. do 19. marca 2024 v priestoroch bratislavského Kina Lumière vyše 70 snímok a vďaka spolupráci s medzinárodnou vzdelávacou platformou Visegrad Film Forum aj účasť oceňovaných svetových filmárov. Divákov čaká i bohatý sprievodný program.
Imaginary: Neviditeľné zlo (Imaginary)
Za novým hororom z produkcie Jasona Bluma (a jeho známej spoločnosti Blumhouse) stojí skúsený režisér a scenárista Jeff Wadlow, ktorému je hororové zaradenie blízke, čo dokázal už vo svojom debute Krutá hra (2005) alebo v mysterióznom filme Vadí Nevadí (2018). Aj keď je Wadlow solídny remeselník, z vôd priemernosti sa mu darí vykročiť málokedy, a tak mohol novým filmom Imaginary: Neviditeľné zlo iba príjemne prekvapiť.
Na Oscaroch triumfoval favorit Oppehheimer Christophera Nolana
Celkove nudný večer, ceny takmer všetky predvídateľné, róby v niektorých prípadoch „divoké“, obecenstvo sa trochu zobudilo len keď Ryan Gosling zaspieval pieseň z filmu Barbie – to je charakteristika odovzdávania 96. ročníka odovzdávania Oscarov. Pokus o vtipnú recesiu bol ešte nahý John Cena na bíne, figový list si "zahrala" obálka s menom víťazky za najlepšie kostými. A tým sa humor vyčerpal. A teraz vážne: triumfoval favorit Oppenheimer Christophera Nolana, získal až 7 sošiek. Takisto úspešný bol film Chudiatko Yorgosa Lanthimosa dostal 4 Oscarov, jedného pre, zdalo sa, že prekvapenú, Emmu Stone. Cenu za pôvodný scenár si odniesli Justine Triet a Arthur Harari za Anatómiu pádu. Najlepším zahraničným filmom sa stala snímka Zóna záujmu Jonathana Glazera. O filmoch sa už toľko popísalo, že hádam bude stačiť, keď si pozriete zoznam víťazov.
Víťazom Českého leva sa stal film Bratři
Nebol to nudný večer, ale skôr plný prekvapení. V pražskom Rudolfíne dnes totiž odovzdali ceny 31. ročníka Českého leva. Najväčším prekvapením bolo, že favoriti vyšli naprázdno. Preferovaný film Bratři Tomáša Mašína s 15 nomináciami získal len jednu, síce tú najdôležitejšiu – najlepší celovečerný hraný film, ale nič viac. Úsvit s 12 nomináciami vôbec nič. Triumfovali filmy Volha (5 cien) a Bod obnovy (5 cien). A takisto bola úspešná aj snímka Příšla v noci Tomáša Pavlíčka a Jana Vejnara s 2 cenami – najlepšia réžia a cena za herecký výkon v hlavnej úlohe pre neopakovateľnú Simonu Pekovú. Vzácna zhoda s cenou českej filmovej kritiky, ktorá dala tomuto filmu svoju cenu.