Madame Web
V roku 1973 sa Constance (Kerry Bishé), toho času vo vysokom štádiu tehotenstva, potulovanie po pralesoch peruánskej Amazónie a hľadanie akéhosi vzácneho druhu pavúka stalo osudovým. Viac-menej k tomu prispel jej ozbrojený sprievodca Ezekiel Sims (Tahar Rahim), túžiaci si jeden exemplár pavúka privlastniť z čisto mocenských dôvodov. Uštipnutie vraj môže človeku dodať nadľudské schopnosti - z čoho tiež dosť ťaží údajný kmeň Las arañas podľa legiend žijúci niekde v korunách stromov. Jeden z ich predstaviteľov Constance „zatiahne“ do blízkej jaskyne, pomôže jej priviezť na svet malú nedočkavú Cassie (v dospelosti Dakota Johnson), no život tvrdohlavej vedkyne sa mu už zachrániť nepodarí. O tridsať rokov neskôr je z Constancinho potomka ostrieľaná zdravotníčka, ktorej medziľudské vzťahy veľmi nejdú – snáď len s výnimkou priateľstva s Benom Parkerom (vtipný Adam Scott). Od každého si drží odstup až do momentu, kým sa takmer nestane obeťou smrteľnej nehody. Aby sa jej už tak nápadná sociálna neohrabanosť stala ešte nápadnejšou, keď si uvedomí, že vízie, čo od vtedy máva, súvisia s vecami, ktoré sa zatiaľ ešte nestali...
Orion a tma (Orion and the Dark)
Nový animovaný film Orion a tma, distribuovaný streamovacou službou Netflix, má na svedomí produkčná spoločnosť Dreamworks Animations, ktorá za svoje viac ako dvadsaťpäť ročné pôsobenie ponúkla divákom hity ako Shrek, Madagascar alebo Ako vycvičiť draka. Oproti týmto filmom pôsobí Orion a tma ako menší projekt, čo však môže znamenať aj väčšiu autorskú slobodu. Originálny zážitok sľubuje aj Charlie Kaufman na poste scenáristu, ktorý síce scenár k animovanému filmu napísal aj v prípade svojej autorskej snímky Anomalisa, no tá rozhodne nebola určená pre detského diváka. Kaufman teda po prvý raz prezentuje svoje scenáristické schopnosti aj mladším divákom práve vo filme Orion a tma, ktorý je určený pre celú rodinu, i keď je potrebné priznať, že vychádza z predlohy autorky orientujúcej sa na detskú literatúru Emmy Yarlett, čo značí, že ide o scenár adaptovaný.
Štyria malí dospelí (Neljä pientä aikuista/ Four Little Adults)
Film Štyria malí dospelí, na Slovensku uvedený do kín v rámci festivalu Scandi, bol prvýkrát premietaný na Medzinárodnom filmovom festivale v Rotterdame a v Göteborgu. Režisérka a scenáristka Selma Vilhunen sa v ňom zameriava na romantickú zápletku štyroch dospelých ľudí v súčasnom Fínsku. Pre Selmu Vilhunen pritom nejde o nezmapovaný terén, komplikovanej povahe medziľudských vzťahov a aspektov dospelosti zasvätila už film Pod ochrannými krídlami (Tyttö nimeltä Varpum 2016), v ktorom sa matka zúfalo snaží zblížiť s tínedžerskou dcérou, či film Naivné mladé srdce (Hölmö nouri sikð, 2018) - portrét dospievania v súčasnom Fínsku.
Blažine lekcie (Urocite na Blaga/Blaga's Lessons)
Frekvencia bulharských filmov v našich kinách je veľmi skromná, naposledy to s najväčšou pravdepodobnosťou bol film Lekcia (2014) režisérskej dvojice Kristina Grozeva a Petar Valčanov. Premiéra bola u nás o dva roky neskôr a v tej dobe mal už na konte desiatky medzinárodných ocenení. Tematizácia krádeží, spojených so školou a učiteľkami je asi osvedčeným smerom, lebo v Lekcii s nimi bojuje učiteľka angličtiny Nadežda a to na všetkých frontoch, ako v škole tak aj v súkromí. Ak si toto bulharskí duo doplníme i nemeckým filmom Zborovňa (Teacher´s Lounge), nominovaným na Oscara, kde sa s krádežou peňazí v škole aktívne konfrontuje ďalšia učiteľka, je to signál, ktorý stojí za úvahu. Spája ich téma morálky a je zrejmé, že zostručňovať interpretáciu bulharských filmov na obrázok zo života post- komunistickej spoločnosti, zápasiacej s nástrahami kapitalizmu, je videnie povrchné a zjednodušujúce.
Chudiatko (Poor Things)
Zdá sa, že interpretačný register filmov renomovaného gréckeho režiséra Yorgosa Lanthimosa je široký a v jednom z rozhovorov konštatuje únavu z otázok, ktorý z výkladov je ten správny. Herečka Emma Stone, hlavná hrdinka príbehu Chudiatko o Belle Baxter a jej stvoriteľovi, doktorovi Godwinovi Baxterovi (Willem Dafoe), formuluje zámer filmu jednoducho, „je to príbeh o žene, ktorá sa nepotrebuje vyrovnávať s hanbou“. Režisér ju chápe ako stvorenie s druhou šancou. Má na svet vlastný, slobodný názor a podľa toho sa i chová.