ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Po Berlinále otvoria Febiofest Služobníci

Febiologo resizeMedzinárodný filmový festival Febiofest Bratislava slávnostne otvorí nový film oceňovaného slovenského režiséra Ivana Ostrochovského Služobníci. Bude to 11. marca 2020, len pár dní po jeho svetovej premiére na jednom z najprestížnejších festivalov sveta – Berlinale.

Príbeh kňazov z totalitného Československa, ktorí sa rozhodujú medzi cestou svedomia a cestou kolaborácie sa ako jediný majoritne slovenský dlhometrážny film dostal do oficiálneho výberu á-čkového festivalu Berlinale, ktorého 70. ročník sa začína už zajtra, 20. februára 2020. Ivan Ostrochovský sa na pôdu Berlinale vráti už po tretí raz. SLUZOBNICI resizeSlužobníkov predstaví v svetovej premiére v novej súťažnej sekcii Encounters, ktorá má ambíciu popri hlavnej festivalovej súťaži upriamiť pozornosť na odvážne diela nezávislých inovatívnych filmárov.

Sekcia Berlinale Forum, ktorá je zas známa prezentáciou umelecky ambicióznych a experimentálnych filmov z celého sveta už o pár dní v medzinárodnej premiére predstaví debut slovenskej režisérky Viery Čákanyovej FREM, ktorej koproducentom je tiež Ivan Ostrochovský. Aj dokumentárne sci-fi, ktoré vzniklo v česko-slovenskej koprodukcii, uvedie ako prvý na Slovensku divákom Febiofest. „Teší náš, že jeden z najväčších svetových festivalov v Berlíne uvedie hneď dva filmy od slovenského autora a autorky. A sme samozrejme ešte radšej, že do slovenskej distribúcie ich uvedieme práve na Febiofeste. Obidva filmy sú mimoriadne aktuálne – Služobníci tematizujú konflikt jednotlivca s mocou a FREM samotnú existenciu ľudstva na pozadí rapídnych klimatických a technologických zmien,“ povedal

umelecký riaditeľ Febiofestu Ondrej Starinský.

Ivan Ostrochovský zasadil svoj nový filmový príbeh do čias totalitného Československa. Píše sa rok 1980. Michal a Juraj sú študenti kňazského seminára. Vedenie fakulty sa zo strachu pred zatvorením školy snaží formovať seminaristov do podoby vyhovujúcej režimu. Každý z mladých bohoslovcov sa musí rozhodnúť, či podľahne pokušeniu a zvolí si ľahšiu cestu kolaborácie, alebo cestu svedomia a dostane sa tak pod drobnohľad cirkevného odboru Štátnej bezpečnosti.„Chceli sme vyrozprávať príbeh z obdobia komunizmu, ktorý sa zmocňoval ľudských charakterov plíživou manipuláciou aj pomocou prísľubu pohodlnejšieho života. Príbeh sme sa rozhodli umiestniť do bohosloveckého seminára v prvom rade preto, že morálny konflikt dvoch hlavných postáv je omnoho intenzívnejší medzi mladými seminaristami, keďže etickosť správania je hlavnou témou kresťanstva,“ vysvetlil Ivan Ostrochovský. „Po stáročia pokušenie menilo svoju podobu a obsah. V dobe, v ktorej sa príbeh odohráva, na seba vzalo podobu normalizácie. Diabol ale pracuje stále rovnako bez ohľadu na to, aký spoločenský systém práve vládne. V tomto sa nám zdal príbeh zrozumiteľný aj pre dnešnú dobu, keď sú ľudia strašení politickými stranami, médiami, intelektuálmi, kazateľmi a paranoidná nedôvera v kohokoľvek a čokoľvek ovplyvňuje myslenie a správanie ľudí,“ dodal. Film vznikol v koprodukcii štyroch krajín: Slovenska – Rumunska – Česka – Írska. Scenár napísala spolu s Ivanom Ostrochovským a Marekom Leščákom medzinárodne uznávaná britská scenáristka Rebecca Lenkiewicz, ktorá spolupracovala s režisérom Pawlom Pawlikowskim na scenári k oscarovému filmu Ida.

Z Berlinale na Febiofest zavíta v slovenskej premiére aj FREM Viery Čákanyovej, ktorý sa z pôvodného FREM2 resizedokumentárneho konceptu premenil na dystopickú sci-fi. Celý sa odohráva na nehostinných bielych pláňach Antarktídy a je vôbec prvým česko-slovenským celovečerným filmom, ktorý sa tam nakrúcal.Ústredným motívom je úvaha, ako bude vyzerať svet, pokiaľ na ňom nebudú ľudia dominovať, či už v dôsledku klimatickej katastrofy alebo nekontrolovateľného rozvoja umelej inteligencie. „Chcela som vytvoriť film, v ktorom by hlavnou postavou nebol človek, pretože ľudstvo sa dostáva na hranicu svojich ,prirodzených‘ možností,“ charakterizuje svoj debut Viera Čákanyová. FREM je reakciou na súčasnú vlnu posthumanistického myslenia spôsobeného rozvojom technológií a umelej inteligencie rovnako ako klimatickou krízou. Ľudský druh si začína uvedomovať svoju nedôležitosť a pominuteľnosť a ľudská identita sa ocitá v kríze. Snímka sa pokúša tento pocit reflektovať a vytvárať odľudštený a odcudzený pohľad na krajinu a prírodu za hranicami ľudského vnímania skutočnosti. Film sa do slovenských kín dostane 26. marca 2020 vďaka novej distribučnej platforme Film Expanded zameranej na inovatívne distribučné stratégie.

Share/Save/Bookmark
matures and boys sex