ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Art Film Fest ponúkne horory aj western z Ázie

ArtFilmFestlogoIntenzívne filmové zážitky aj čaro exotiky - sekcie Prísľuby z východu a Nočná prehliadka prinášajú každoročne do programu Art Film Festu v pestrom žánrovom mixe snímky, ktoré sa výrazne líšia od filmov ostatných sekcií. Kľúčom pri výbere býva práve ich rôznorodosť a originálny prístup tvorcov či tvorkýň.

„Vyberala som filmy, ktoré sú pre danú krajinu špecifické, no zároveň univerzálne - filmy so silným príbehom, zaujímavými myšlienkami a postavami, s ktorými sa dá stotožniť. Aby som zachovala pestrosť nielen krajín, ale aj žánrov, zvolila som kombináciu drám, komédií, ale aj animovaný film o sile priateľstva a lásky inšpirovaný mýtami Begónia a veľká ryba (Da yu hai tang, 2016), či feministický western z Indonézie Marlina: Zločin v štyroch dejstvách (Marlina si Pembunuh dalam Empat Babak, 2017), uvedený v sekcii Quinzaine des réalizateurs na Festivale v Cannes,“ ponúka niekoľko svojich tipov Kristína Aschenbrennerová, zostavovateľka sekcie Prísľuby z východu, zameranej na ázijskú kinematografiu.

Kolekcia, ktorú pre Art Film Fest pripravila, je mimoriadne pestrá. Juhokórejský film Taxikár (Taeksi woonjunsa, 2017) TaxiDriver resizepopisuje príbeh nemeckého reportéra, ktorému sa podarilo zaznamenať povstanie obyvateľov mesta Kwandžu v roku 1980. Skutočnými historickými udalosťami je inšpirovaný aj príbeh mladej učiteľky a jej blízkych vo filme Náš čas (Ming yue ji shi you, 2017), ktorý rozpráva o odvahe obyčajných ľudí tvárou tvár japonskej okupácii Hongkongu. Naopak, komédia Cesta na Západ (Sai fong gik lok, 2017) venuje pozornosť súčasnej spoločnosti, sleduje životy piatich mužov v bunkovej ubytovni a nezávideniahodnej životnej situácii, ktorá naberie nečakaný spád. Hrdinami satiry Veľký Budha + (Dafo pulasi, 2017) sú dvaja zúfalci, ktorí sa dozvedia o zákulisí výroby posvätnej sochy viac, než by čakali. Posledný deň života je témou filmu Zomrieť zajtra (Die Tomorrow, 2017), zostaveného z príbehov šiestich ľudí, ktorí „to majú za pár“. Citlivý a jemne absurdný humor však napriek téme robí zo snímky hravú oslavu života bez zbytočného sentimentu.

Nočná prehliadka ponúka po maratóne vážnejších filmov z iných sekcií možnosť oddychu v podobe zábavy, ale i BrawlInCellblock10 resizenapätia. „Tohtoročný výber zároveň poskytuje aj podnetné a filmársky inovatívne prístupy k zabehaným žánrovým pravidlám, napr. v žánroch zombie hororovej komédie, duchárskych príbehov, ale aj v oblasti migračnej problematiky,“ hovorí Adrián Žiška, zostavovateľ sekcie, ktorej filmy budú uzatvárať celodenný program festivalu. Divákov a diváčky v nej vystraší hororová senzácia tohtoročného festivalu Sundance, film Prekliate dedičstvo (Hereditary, 2018). Vydarený thriller z väzenského prostredia, Blok 99 (Brawl In Cell Block 99, 2017), prinesie na košické plátna originálnu víziu podsvetia. V uliciach Viedne rozohrá napínavú hru na mačku a myš film Peklo (Die Hölle, 2017), zameriavajúci svoju pozornosť na taxikárku, ktorá uniká pred sériovým vrahom, radikálnym islamistom.

Nočný program Art Film Festu publiku naservíruje hneď dva príbehy z postapokalyptickej budúcnosti, v ktorej padla značná časť populácie za obeť nákaze zombie - francúzsku Nehostinnú krajinu (Hostile, 2017) a kanadský horor Vyhladovaní (Les affamés, 2017). O čosi menej vážnym prístupom k hororovému žánru sa vyznačuje film Mamka a ocko (Mom and Dad, 2017), v ktorom Nicolas Cage podľahne neznámej nákaze a z obetavého otca rodiny sa stane šialencom túžiacim po smrti svojich potomkov. S obdobným vírusom musia bojovať aj hrdinovia snímk Vzbura (Mayhem, 2017), keď sa jeho pričinením stanú z kolegov v kancelárskej budove agresori vedení najnižšími pudmi.
 

Share/Save/Bookmark